• Två döttrar och en son

    Precis fått en undulat....

    Sonen fick en undulat när han fyllde år.
    Vi har aldrig haft fåglar förut.

    Hur ska vi ta hand om den?

    Hört att de helst ska vara två. Stämmer det?
    Kan jag bara gå och köpa en till då och sätta i buren??
    Hona eller hane?
    Vi har en hane.

    Han hade en hona hos sig fölrut fram till för ca två månader sen, då hon rymde tydligen...  

    Vilken frukt/grönsaker kan man ge till en undulat?
    Hur fångar man den igen om man släpper ut den att flyga i ett rum??       
    Hur får jag den tam?

    Vad vill den ha för "underhållning"?

    Hur är det med spegel? Dåligt eller bra? 

    Massa frågor!! 

  • Svar på tråden Precis fått en undulat....
  • Ssimple
    Två döttrar och en son skrev 2011-10-10 15:00:42 följande:
    Sonen fick en undulat när han fyllde år.
    Vi har aldrig haft fåglar förut.

    Hur ska vi ta hand om den?

    Hört att de helst ska vara två. Stämmer det?
    Kan jag bara gå och köpa en till då och sätta i buren??
    Hona eller hane?
    Vi har en hane.

    Han hade en hona hos sig fölrut fram till för ca två månader sen, då hon rymde tydligen...  

    Vilken frukt/grönsaker kan man ge till en undulat?
    Hur fångar man den igen om man släpper ut den att flyga i ett rum??       
    Hur får jag den tam?

    Vad vill den ha för "underhållning"?

    Hur är det med spegel? Dåligt eller bra? 

    Massa frågor!! 
     

    Undulater skall helst vara minst två st då de är flockdjur. Eftersom du har en hane är det bättre med en hona, de skulle helt enkelt komma bättre överens.

    Undulater älskar ex morot, spenat, gurka och isbergssallad.

    Om du ska släppa ut den så var noga med rummet. Ta bort vassa saker och saker som de kan fastna i. Försök ha en bur som man kan ta bort taket på. Då kan undulaten flyga tillbaka till pinnen i buren och sedan är det bara att sätta på taket igen. Om undulaten inte kommer in i buren så ta en pinne nära den och den kommer ev. dras till den och sätta sig på den och du kan snabbt lägga tillbaka den i buren.    

    Att få den tam beror på fall till fall, vissa kräver mycket tid och upprepningar medan andra är tvärtom. Du får helt enkelt prova dig fram.

    Speglar är dåliga, undvik det. 
        
    Gör rent buren dagligen, byt vatten, ta bort skal från fröna, kolla deras klor och näpp ifall de har växt, byt ut gamla grönsaker/frukt etc. 
  • Livisu

    Ursäkta, men var det någon annan än ni i familjen som köpte en fågel bara sådär? Låter jättemärkligt - läser man inte på innan man skaffar ett husdjur?

  • Evo IX

    Den mår bäst av sällskap och om du åker till en djuraffär och köper en kompis till den så kommer du få svar på alla dina frågor eftersom djuraffären är skyldig enligt djurskyddslagstiftningen att lämna information om skötsel av de djur de säljer.

    Lycka till! 

  • Tonårsmamman1

    Om din undulat ska bli tam så ska den inte ha sällskap. Undulater som har sällskap bryr sig bara om varandra.
    Vår undulat har dörren till buren öppen så gott som dagligen och flyger ut och in som det pasar honom. Så fort han ser att någon tar en banan, ett äpple eler annat ätbart så kommer han och vill smaka.

  • Två döttrar och en son
    Ssimple skrev 2011-10-10 15:09:49 följande:

    Undulater skall helst vara minst två st då de är flockdjur. Eftersom du har en hane är det bättre med en hona, de skulle helt enkelt komma bättre överens.

    Undulater älskar ex morot, spenat, gurka och isbergssallad.

    Om du ska släppa ut den så var noga med rummet. Ta bort vassa saker och saker som de kan fastna i. Försök ha en bur som man kan ta bort taket på. Då kan undulaten flyga tillbaka till pinnen i buren och sedan är det bara att sätta på taket igen. Om undulaten inte kommer in i buren så ta en pinne nära den och den kommer ev. dras till den och sätta sig på den och du kan snabbt lägga tillbaka den i buren.    

    Att få den tam beror på fall till fall, vissa kräver mycket tid och upprepningar medan andra är tvärtom. Du får helt enkelt prova dig fram.

    Speglar är dåliga, undvik det. 
        
    Gör rent buren dagligen, byt vatten, ta bort skal från fröna, kolla deras klor och näpp ifall de har växt, byt ut gamla grönsaker/frukt etc. 
    Tack ska du ha!

    En del saker har jag väl vetat innan men t ex vilken frukt hade jag ingen aning om...
    Har haft hamstrar förut men det är ju inte riktigt samma djursort så. Skrattande  

    Track för tipset om taket!

    Men när kan jag tänkas släppa ut den första gången då...?Obestämd  

     Så det är en hona vi ska köpa alltså?
    Två hanar slåss eller...?

    Men kan man bara sätta in henne till honom direkt då??
    Blir de inte väldigt rädda eller slåss då....?

    Har inte riktigt pengar att köpa en helt ny bur till nu pga att han ska ha en kompis.....      
  • Två döttrar och en son
    Livisu skrev 2011-10-10 15:18:04 följande:
    Ursäkta, men var det någon annan än ni i familjen som köpte en fågel bara sådär? Låter jättemärkligt - läser man inte på innan man skaffar ett husdjur?

    Ja det var släktingar som köpt undulater till en annan släkting...
    Men de kunde inte ha kvar honom och frågade om vi ville ta över honom. Har läst lite innan om dem men det kommer ändå många frågar efterhand ju. Bättre att fråga en gång för mycket anser jag iaf! Det om något visar ju att man bryr sig.

    Men jag skulle förstås ha läst på allt innan vi övertog denna fågel och sen skulle jag ha leatat och letat i böcker eller på nätet tills jag själv hittade svar på alla frågor.... För guds skull inte frågat här till andra som har fåglar! Vilken dum idé av mig....Tomte
  • Livisu
    Två döttrar och en son skrev 2011-10-10 15:33:31 följande:
    Ja det var släktingar som köpt undulater till en annan släkting...
    Men de kunde inte ha kvar honom och frågade om vi ville ta över honom. Har läst lite innan om dem men det kommer ändå många frågar efterhand ju. Bättre att fråga en gång för mycket anser jag iaf! Det om något visar ju att man bryr sig.

    Men jag skulle förstås ha läst på allt innan vi övertog denna fågel och sen skulle jag ha leatat och letat i böcker eller på nätet tills jag själv hittade svar på alla frågor.... För guds skull inte frågat här till andra som har fåglar! Vilken dum idé av mig....Tomte
    ;) Jag hade iaf inte vågat ta emot den om jag inte visste nåt om det.
    En släkting har en undulat och den flyger in i buren när man lägger mat där.
  • Fjuppan

    Avocado ska du inte ge undulater, de är giftiga för dem. Ägg (hårdkokta och hackade) är bra. Undulater behöver alltid vänja sig, så ge inte upp olika frukter för snabbt.

    Om du köper en ny undulat bör du låta den sitta i "karantän" innan du släpper ihop dem. Om den har en smittsam sjukdom märker man det oftast inte på en gång.

    Våra fåglar älskar citronmeliss, gurka, jordgubbar och äpple. Men som sagt, pröva dig fram.

Svar på tråden Precis fått en undulat....