• Lowika

Högt blodtryck, kommer jag bli sjukskriven nu?

Fick idag veta att mitt blodtryck (undertrycket) gått över det magiska 90-strecket. Att jag alltså har lite högt blodtryck. Det har varit en uppåtgående trend genom graviditeten. Ingen protein i urinen dock, så ingen HF (än...) Är i v 33

Vad händer nu? BM sa att det var vila som gällde. Men? Blir jag sjukskriven då? Glömde fråga. Eller medicinerar man och fortsätter jobba? Eller somnar en stund på stolen då och då? Har kontorsjobb, så inget fysiskt ansträngande.

Hur blev det för dig som hade högt blodtryck?

• Svar på tråden Högt blodtryck, kommer jag bli sjukskriven nu?
  • Lady without tattoo

Sjukskriven kanske du kan bli men sedan bestämmer ju FK om? du får ersättning

Yrke: Leg pratkvarn
  • LilaRos

Mitt blodtryck blev på gränsen förra gången. undertrycket var strax över 90 en gång, fick bara gå på täta kontroller.
    Men jag gick ju redan hemma på havandeskapspenning (heter gravidpenning nu). Iaf så stannade mitt undertryck på 90+ - 3

Om du inte är stressad på jobbet tror jag inte det är någon fara..

• Duffyn

Du måste träffa en läkare i sådant fall som skriver ett sjukintyg. Jag har haft 140/90-95 sen v 20 och det har resulterat till att jag mått riktigt dåligt. Sprängande huvudvärk mm. Min bm rekommenderade mig att träffa läkaren.

• Mrs Firren

Lowika - Jag fick högt Bt förra graviditeten. Bt blev högre och högre och sista månaden gick jag över gränsen 140/90. Jag fick både medicin och sjukskrivning fram till BF. Det var inga problem alls med Fk. Ordern från läkaren var - vila, vila, vila. Mina enda aktiviteter var regelbundna kontroller på spec.mödravården med Bt-koll och CTG-koll.

Stress och jobb var big no no enligt min läkare. Jag fick bara lov att gå till jobbet och dela ut mina jobb till kollegorna, städa av skrivbordet. Sen var det bara hem och vila som gällde.

Vore jag i dina skor skulle jag ställa frågan om behovet av sjukskrivning. Jag blev sjukskriven av en läkare på spec.mödra. 

Förutom högt Bt var de ju även rädda för havandeskapsförgiftning men det gick aldrig så långt.

Lycka till med Bt:t!       

• Duffyn

Glömde säga att mitt blodtryck gått ner efter två månaders sjukskrivning och ingen huvudvärk. Antagligen för att jag bara legat i sängen och det har varit lätt för jag har och kan ff inte stå på benen längre stunder pga yrsel och illamående och alla krämpor man kan ha. Däremot är jag istället sjukskriven för hotande förtidsbörd då jag har massa sd.

• Lowika

Mrs Fisk; så du blev sjukskriven "redan" vid 140/90?... ok. Hade 92 i undertryck igår. Men jag har ingen huvudvärk eller så. Jobbar vidare, men ska på kontroll på måndag igen.

Vet inte om det känns bra eller dåligt att riskera sjukskrivning. På sätt och vis hade det varit skönt om någon kom och sa till mig "du FÅR inte jobba mer" Samtidigt mår jag ju inte dåligt...

• Mrs Firren

Lowika - Minns inte exakt vad jag hade, det kan ha varit uppåt 160/105. Men hur som helst var det ju över gränsvärdet.

Jag förstår inte riktigt hur du menar att sjukskrivning är en "risk"? Jag var otroligt tacksam till sjukskrivningen eftersom det finns faror både för mamman och barnet när blodtrycket är högt. Nu minns jag inte på rak arm vilka riskerna är men jag minns att jag läste en hel del på nätet och läkaren förklararade även vilka risker som fanns. Det är risken i mina ögon.

• Lowika

Vad jag menar med risk är att det ju inte är nyttigt att ha högt blodtryck, hade ju helst varit frisk naturligtvis. Men OM jag får för högt blodtryck, så måste jag ju gå hem; och det hade varit lite skönt faktiskt 

• Mrs Firren

Aha, då är jag med. Hoppas ditt Bt stannar på gränsen och inte går uppåt. Men allra helst neråt med medicin och vila förstås. Lycka till!

• Morsan83

Har haft högt bt varje gång och inte blivit sjukskriven för det.

L 041216 - M 060224 - A 090630 - BF111120
  • Lowika
    Morsan83 skrev 2011-10-11 13:12:44 följande:
    Har haft högt bt varje gång och inte blivit sjukskriven för det.
    Hur högt?
  • Morsan83

Hur högt minns jag inte då det var 2 år sen. Men HÖGT vart det.
    Men idag när jag var och kollade så låg undertrycket på 109

L 041216 - M 060224 - A 090630 - BF111120
  • Lowika
    Morsan83 skrev 2011-10-13 15:45:42 följande:
    Hur högt minns jag inte då det var 2 år sen. Men HÖGT vart det.
    Men idag när jag var och kollade så låg undertrycket på 109
    Det är ju jättehögt!!!!
Svar på tråden Högt blodtryck, kommer jag bli sjukskriven nu?