• Blåbärssaft

När läste era barn?

Jag har en fråga till er alla. Kan era treåringar bokstäverna? Stora/små? Kan de läsa? När knäckte de läskoden? Kan de räkna? Hur långt? På svenska? Engelska?

Hur går det när era treåringar lägger pussel? 35 bitars? Behöver de mycket hjälp? Eller klarar de av att lägga större delen själv?

Tack på förhand! 

• Svar på tråden När läste era barn?
  • Hannah76

Min fyraåring har kunnat bokstäver ett tag, i början bara stora bokstäver. Nu kan hon ljuda sig igenom kortare orde och på så sätt läsa, men vet inte om det räknas som att hon kan läsa. Puzzel har hon alltid älskat, liksom annat pyssel, så 35 bitars kunde hon lägga själv då.

Tror mest att det beror på intresse. Själv kunde jag inte läsa förrän jag nästan gått klart ettan, fattade helt enketl inte hur man gjorde. Sen en dag bara klickade det. Min äldre dotter var inte så intresserad av bokstäver.

• Blåbärssaft
    Hannah76 skrev 2011-10-10 22:15:19 följande:
    Min fyraåring har kunnat bokstäver ett tag, i början bara stora bokstäver. Nu kan hon ljuda sig igenom kortare orde och på så sätt läsa, men vet inte om det räknas som att hon kan läsa. Puzzel har hon alltid älskat, liksom annat pyssel, så 35 bitars kunde hon lägga själv då.

Tror mest att det beror på intresse. Själv kunde jag inte läsa förrän jag nästan gått klart ettan, fattade helt enketl inte hur man gjorde. Sen en dag bara klickade det. Min äldre dotter var inte så intresserad av bokstäver.
    Tack för svar! Hur är det med siffror? Räknar hon utan problem till 100?
  • Hannah76
    Blåbärssaft skrev 2011-10-10 22:22:13 följande:
    Tack för svar! Hur är det med siffror? Räknar hon utan problem till 100?

Inte utan problem alla gånger. Det blir tjutio och  liknande då o då. Brukar inte räkna till 100 så ofta direkt.
  • Blåbärssaft
    Hannah76 skrev 2011-10-10 22:23:17 följande:
    Inte utan problem alla gånger. Det blir tjutio och  liknande då o då. Brukar inte räkna till 100 så ofta direkt.
    Haha nej det är klart :) Nyfiken bara. Min treåriga son har ett och har alltid haft ett enormt intresse för bokstäver, former, siffror. Han började förra veckan läsa på flingpaketet vid frukostbordet. Känner igen det där med trettitio osv :)
  • Tant Green

Oj, man glömmer så fort Men hon läste i alla fall inte när hon var 3 år, tror att hon kände igen de flesta bokstäver och kunde skriva sitt namn, men inte mer än så. När hon var 4 började hon läsa enstaka enkla ord men det tog något år till innan hon läste hela meningar.

Jag är ganska säker på att hon inte räknade helt själv till 100 vid 3 år, det var nog runt 5 år som hon kom förbi alla tiotalen utan att fastna på något.

Pussel har hon aldrig varit intresserad av, så jag tror knappt hon har lagt ett 35-bitarspussel själv ännu och hon är 6 år nu Hon tröttnar efter två bitar... 

• scaniae
    Blåbärssaft skrev 2011-10-10 22:08:55 följande:
    Jag har en fråga till er alla. Kan era treåringar bokstäverna? Stora/små? Kan de läsa? När knäckte de läskoden? Kan de räkna? Hur långt? På svenska? Engelska?

Hur går det när era treåringar lägger pussel? 35 bitars? Behöver de mycket hjälp? Eller klarar de av att lägga större delen själv?

Tack på förhand! 
    Jag kunde läsa, skriva och räkna när jag var 4 år
  • Blåbärssaft
    scaniae skrev 2011-10-11 00:38:16 följande:
    Jag kunde läsa, skriva och räkna när jag var 4 år
    Upplevde du att du kände dig understimulerad i skolan då du redan läst och räknat ett par år innan skoldebut?
  • Tant Green
    Blåbärssaft skrev 2011-10-11 18:10:23 följande:
    Upplevde du att du kände dig understimulerad i skolan då du redan läst och räknat ett par år innan skoldebut?
    Jag läste också när jag var 4 år men jag började skolan ett år för tidigt, så jag hade precis fyllt 6 år då. Jag tyckte inte att det var så fasligt tråkigt i skolan, men däremot blev jag extremt lat och gjorde aldrig några läxor eftersom det gick hyfsat ändå. Vilket gjorde att det blev en total chock när jag började på universitetet och inte hade någon studieteknik och plötsligt inte bara kunde glida igenom alla kurser Men jag tror faktiskt att de flesta skolor har blivit bättre nu på att hantera att inte alla barn är på samma nivå.
  • Shasti

Min tjej 3 år o 4 mån läser. Det har hon gjort ett bra tag men jag trodde inte på det när pappan påstod det först. Jag la upp en tråd om det för inte så längesen och det är tydligen inte så ovanligt som jag trodde:
    www.familjeliv.se/Forum-3-169/m61351863.html

Hon kan alla de stora bokstäverna, de små tror jag det är sämre med, eftersom vi kört med bokstavspussel med stora bokstäver och skrivit med stora. Hon skriver gärna själv med stora bokstäver på datorn, dock ingenting för hand, kan inte ens penngreppet än ju . Hon kan räkna till 20 men upp till hundra tror jag inte hon kan, däremot räknar hon gärna lite plus och minus 2 - 1 tex och liknande.

Hon kunde ju inte bokstäverna då, men läskoden verkade hon knäcka allra första gången vi visade henne två bokstäver, som var K och O. Pappan skrev dem och sa här är K och här är O. Då säger hon som väl var kanske 18-20 mån - "Det blir ko!"

Svar på tråden När läste era barn?