• Anonym

Överföring nordea-swedbank, hur lång tid? Lurad?

Ok, utan att gå in alldeles för mycket på vad som har hänt så sas det att en överföring gjordes till mitt konto i fredags kväll. Från nordea till mitt konto i swedbank. Personen sa att pengarna skulle dras från sitt konto igår.

Därmed så borde dom ju vara inne på mitt konto senast idag? Finns det inte nån lag som säger att det ska ta högst 1 bankdag o det blir ju idag?

Om pengarna inte kommer in, hur går jag då vidare för att få dom? Det är alltså mina pengar från början.  

• Svar på tråden Överföring nordea-swedbank, hur lång tid? Lurad?
  • Marnet

Någon gjorde en insättning till mitt nordea konto från sitt swedbank konto i fredags kväll o jag hade dom pengarna igår...

• NadiaMi

Tre bankdagar som mest från att pengarna har dragits.
    Skulle pengarna dras igår så kan det alltså dröja till imorgon eller torsdag innan du kan se dem på ditt konto.

Fast har det gått från en bankdag till nästa för andra mellan Nordea och Swedbank så borde det rimligtvis gå så snabbt även för dig.

Be att få se ett utdrag på att pengarna verkligen har dragits ifall du vill gräva i det lite mer.
    Det kan ju vara pga att det inte fanns tillräckligt på avsändarkontot, eller så har de inte varit helt ärliga med att överföringen har lagts in.

Vad du kan göra annars beror lite på hur pengarna kom till det andra kontot från början så det är något du bör ta upp med banken, konsumentrådgivaren eller den person som har ansvaret över kontot som pengarna skulle ha förts över från.

• Tokstolla

Min man har nordea och det tar ofta 3 dagar om han gör en överförning till mitt swedbankkonto. 

• Anonym

Hmmm... Detta hittade jag skrivet nånstans på nätet

"enligt en överenskommelse mellan bankerna som ingår i clearingsystemet ska pengar som överförs en vardag före kl 13:25 ska bokföras samma dag!!! Gör du överföringen efter denna tid en fredag kommer pengarna in måndagen på morgonen. Det ska ALDRIG ta tre dagar att föra över pengar mellan banker! Om du kan bevisa att pengarna skickats före 13:25 kan du KRÄVA att pengarna ska in på ditt konto före 17:30..."

Då borde ju pengarna egentligen har kommit redan igår, eller absolut senast idag. Det är en för mej ganska stor summa det handlar om också. Det var jag som förde över dom från början o nu ska jag alltså ha dom tillbaka. Får kräva bevis på att det faktist gjordes.
  • Anonym
    Tokstolla skrev 2011-10-11 09:50:35 följande:
    Min man har nordea och det tar ofta 3 dagar om han gör en överförning till mitt swedbankkonto. 
    Nu blev jag lite lugnare iallafall! =) Hoppas hoppas goppas verkligen att det är så för mej också! Fast helt sjukt att det egentligen tar tre bankdagar i sånnafall.
  • Tokstolla
    Anonym skrev 2011-10-11 09:55:35 följande:
    Nu blev jag lite lugnare iallafall! =) Hoppas hoppas goppas verkligen att det är så för mej också! Fast helt sjukt att det egentligen tar tre bankdagar i sånnafall.
    Ja, visst är det! 
    När jag överför till honom går det på max 24 timmar .
  • Anonym

en person satte in pengar från nordea till swedbank igår när får jag pengarna då

• Abbe9312

Hej, min vän har överfört pengar i lördags från Nordea till mitt konto Swedbank när bör jag får pengarna

• Anonym (Idag)
    Abbe9312 skrev 2014-04-07 16:19:03 följande:
    Hej, min vän har överfört pengar i lördags från Nordea till mitt konto Swedbank när bör jag får pengarna

Idag.
  • Flaskpostaren

Så jäkla fåniga bankerna är att de inte sker på en gång. Men de brukar säga att det tar 1-3 bankdagar. Beroende på hur länge banken vill ha kvar dina pengar i sitt kapital.

• Anonym (Idag)
    Flaskpostaren skrev 2014-04-07 16:57:45 följande:
    Så jäkla fåniga bankerna är att de inte sker på en gång. Men de brukar säga att det tar 1-3 bankdagar. Beroende på hur länge banken vill ha kvar dina pengar i sitt kapital.
    Nej. 1 bankdag, inte mer.
  • Flaskpostaren
    Anonym (Idag) skrev 2014-04-07 16:59:15 följande:
    Nej. 1 bankdag, inte mer.
    Det beror på när och hur överföringen gjordes.
  • EM e

Jag har samma problem som dig,, har också ett Swedbankkontoret och väntar på pengar som ska vara överförda i fredags från ett nordeakonto, eftersom inga pengar har kommit börjar jag fundera på om överföringen verkligen e gjord för att enligt bankernas information tar det inte upp till tre bankdagar som personen i fråga påstår att det kan... Men det e bara att vänta lite till och se, pengarna borde va på kontot i em eller senast imorgon! Hoppas det går bra för dig.

• Anonym (Idag)

En överföring i Sverige tar inte tre bankdagar. Möjligen för 10 år sedan men inte idag.

Har pengarna inte kommit in nästföljande bankdag så är antingen betalningen fel utförd ( fel kontonummer etc ) eller inte genomförd alls. Förstår inte att så många lever i villfarelsen att det fortfarande tar tre bankdagar, när inte ens en Europabetalning tar så lång tid. 

Dessa tider är rätt identiska för alla svenska banker:
    http://www.seb.se/pow/wcp/index.asp?ss=/pow/wcp/templates/sebarticle.cfmc.asp%3Fduid%3DDUID_85143F3ED25CF51DC12577FF003FBE35%26xsl%3Dse%26sitekey%3Dseb.se

• EM e

Jag håller med dig och jag tror inte att några pengar dyker upp, har bara svårt för att anklaga henne om att hon ljuger eftersom att det är en gammal barndomsvän, men tyvärr e det nog så. Har tänkt att jag iaf väntar tills imorgon innan jag ifrågasätter vart pengarna har tagit vägen.

Svar på tråden Överföring nordea-swedbank, hur lång tid? Lurad?