• Big eyes

Hjälp! vad ska jag säga till försäkringsbolaget

Hej
    Jag behöver lite hjälp från er.....
    Jag och sambon ska teckna en ny och mer täckande sjuk och olycksförsäkring. Vi har fått papper på att fylla i ett hälsodeklaration som frågar om vi besökt läkare nyligen och för vad (vi har ju gjort en infertlitetsutredning ) och står i IVf kö. Nu till saken ska man nämna det? Det måste man ju göra ...men kan de neka oss försäkringen eller??

Snälla någon som kan det här?

• Svar på tråden Hjälp! vad ska jag säga till försäkringsbolaget
  • ladyhawk

En reflektion bara: räknas infertilitet som en sjukdom? Undrar om försäkringen täcker sånt? Det värsta som kan hända är isåfall att ni får en reservation som säger att ni inte får ersättning för det (eftersom det är känt).

• Kurreburre

Man ska ta upp allt, försäkringsbolagen har rätt o kolla ens journaler, skulle de upptäcka något som man inte har berättat så kan det bli problem. Men det e nog ingen fara att ni inte skulle få försäkringen eller så. Min sambo o jag täcknade en gruppliv färsäkring för lite mer än ett år sen, jag gick då på kontroller för mina leverfläckar, kändes lite otäckt att skriva med det, jag va lite rädd att jag inte skulle få försäkringen, att de skulle tänka "hon har risk att få hudcancer". Jag fick ytterliggare papper som jag skulle fylla i vad läkaren hette osv.

• Maskrosen

När man har med försäkringsbolag att göra är mitt bestämda tips att verkligen hålla sig till sanningen och berätta precis allt, även om det inte känns som att det har med saken att göra. Så om jag var ni så skulle jag definitivt ta upp att vi håller på med IVF.

Ofrivillig barnlöshet är klassat som en sjukdom, men brukar normalt sett inte omfattas av försäkringar. Därför är det inte heller särskilt sannolikt att de skulle vägra er försäkringen på grund av det. Det som oftast händer om man har en sjukdom eller annat när man tecknar en försäkring är somladyhawk säger att just den sjukdomen inte omfattas eftersom den är känd och IVF brukar som sagt inte omfattas i vilket fall som helst. Så att de inte skulle låta er teckna försäkringen behöver ni nog inte oroa er för.

Men de har som sagt rätt att kolla i journaler och om ni inte tar upp det nu finns risk att de anväder det mot er att ni undanhållit det om ni senare vill utnyttja försäkringen för något helt annat.

• Katterärbäst

Kan bara instämma i att det finns skäl att lämna ut all information. Däremot får du kanske vara beredd på att det av den anledningen kan ta tid.

Jag uppgav själv - när jag sökte en ny försäkring - att jag drabbats av OHSS i samband med en IVF-behandling och hamnat på sjukhus. Det tog mer än ett halvår innan jag fick besked från försäkringsbolaget att jag alls kunde få teckna försäkringen. Det var först efter många påstötningar, då jag sagt att jag skulle vända mig någon annanstans, som pappren blev klara.
    Vet inte om det hade med IVF-behandlingarna eller med min sjukhusvistelse att göra eller om de bara var allmänt slappa och lata på just det här försäkringsbolaget.

• Big eyes

Tack för tipsen. Kan inte så mycket om sånt. Men ska man ta upp då allt med vad som är "felet" till läkarens namn och att vi ska göra IVF i höst???

Svar på tråden Hjälp! vad ska jag säga till försäkringsbolaget