• Sommarlovet1

Döpa nya bebisen till Celine. Storasyster heter Elin - är namnen för lika?

Storasyster till bebisen i magen heter Elin.

Sambon gillar namnet Celine, och även Celina, men är det inte för likt Elin?

Vad tycker ni?

Och vilket tycker ni är finast av Celine och Celina?     

• Svar på tråden Döpa nya bebisen till Celine. Storasyster heter Elin - är namnen för lika?
  • marinassk

Celine, det heter min dotter ;)

• nelli08

Tycker inte det låter för likt..inte såsom jag uttalar det iallafall.

• Vulpecula

Jag tycker bäst om Celine, men ja, jag tycker det är för likt Elin. Tycker det blir konstigt när hela det ena namnet finns i det andra, samma sak med t ex Linn och Colin (Linus Wahlgrens barn). Kanske Celia, Cecilia eller Celeste i stället?

• BejbyBoo

Ja, jag tycker nog att namnen är för lika.

♥ Älskade E, född december 2008 - Älskade liten, beräknad december 2011 ♥
  • Mrs Chika

Lite kaka på kaka..Celina är bättre isåfall. Eller Celia som någon föreslog

• Myson

Tycker dels de låter omaka i stil; Elin och Celine, nja... passar inte bra ihop.

Samt att de rent fonetiskt låter det för lika; Elinn och Selinn, Elin "ligger" liksom i Celine, ungefär som Erika och Marika, Tina och Martina (nästan  

• Alexi

Jag gillar inte alls när syskons namn är för lika. Sen tycker jag deras namn också ska passa ihop, vara lite samma stil och det är verkligen inte Elin och Celine. Det känns som ett ursvenskt namn och ett amerikanskt/franskt eller något sådant. Typ som Arvid/Gustaf och sen Michelle/Jennifer eller något sådant.

• Mrs Chika

håller med om att det är väldigt omaka stil på namnen. Inte helt lyckat ihop.

• Sommarlovet1

Om det blir en pojke så funderar vi på Melvin...men kom på att det är ju också likt Elin i stavningen.
    (M)EL(V)IN

Vad tycker ni om det, blir det också tokigt?

• Mrs Chika
    Sommarlovet1 skrev 2011-10-11 20:52:01 följande:

Om det blir en pojke så funderar vi på Melvin...men kom på att det är ju också likt Elin i stavningen.
    (M)EL(V)IN

Vad tycker ni om det, blir det också tokigt?

Elin och Melvin funkar. De är inte för lika. Men de har också väldigt olik stil.
  • Mint

Som sagt, det stora problemet är inte likheten utan den totala stilbrytningen! Jag tycker inte heller att namn ska vara för lika (exempel: Elin, Edit, Emil och Erik, Johan och Johanna, Alex och Axel, Iris och Siri) men det behöver ju inte heller vara för apart.

Ulf och Christopher
    Alexandra och Siv
    Knut och Joakim
    Iris och Nicole
    Ivar och Alexander
    Lisa och Caroline

...är namn som jag inte tycker passar ihop, men som ändå är fina eller helt okej var för sig. Elin och Celine faller i den kategorin. 

• tulip79

Det beror på ert uttal. Om ni uttalar Elin med betoningen på ett långt e (främst i södra sverige) så är det helt ok. Men lägger ni betoningen på i:et så blir det väldigt likt (ce-linn o e-linn) .

• Cotton Candy

Celina passar bättre med Elin.

• Angeliic

Min flicka heter också Celine men vi uttalar det som "Celiin" Ungefär som slutet på medicin. Betoning på i:et istället för n:et. Och då blir det ju inte alls likt Elin :)

• gröna L

Jag tycker de är för lika! För övrigt gillar jag Celine bättre, men Celina passar bättre till Elin, om ni ändå vill ha något av de namnen. Celia som någon föreslog låter ju lite fint, men jag tänker bara celiaki :-/

Svar på tråden Döpa nya bebisen till Celine. Storasyster heter Elin - är namnen för lika?