• Anonym (ressugen!)

Fråga ang. fransk mat i Frankrike

Hej!
    När jag är gravid i v. 12/13 kommer jag åka till Paris på semester - här hemma har jag ju hyfsad koll på vad som är ok i matväg (och har läst in mig på Livsmedelsverkets rekommendationer) men nu när man åker utomlands, och speciellt ett sådant matland som Frankrike, har jag några frågor eftersom deras råvaror inte är desamma som våra:

1) Kan jag äta hårdost i Frankrike? tänker mig sådan ost av parmesan-hårdhet eller smörgåsost som prästost-hårdhet? Om ja: spelar det någon roll om den är gjord på opastöriserad eller pastöriserad mjölk?  Och spelar det någon roll om det är ko-, får- eller getmjölk?

2) I Frankrike har de ju många bakverk med mjuk maräng på toppen (t ex citronpaj med marängtäcke) och då är ju bara toppen på marängen avbränd och det inre innehåller ju råa, vispade äggvitor - ska jag undvika detta? I Sverige skulle jag ju äta det eftersom svenska ägg så sällan innehåller salmonella men hur är det i Frankrike? och följdfråga: varför är salmonella farliga att få som gravid (förutom att det såklart inte är så trevligt för mamman..)? kan det orsaka fosterskador eller så?

3) Fisk och skaldjur som man äter där antar jag är fångade i Atlanten - är det okej att äta eller ska man vara försiktig?

Ber om ursäkt för lite många frågor kanske men jag skulle verkligen uppskatta svar!

• Svar på tråden Fråga ang. fransk mat i Frankrike
  • Aleksandra Barnmorska

Hej!

Ja du kan äta hårdost sålänge den är pastöriserad.

I Sverige är färre än en procent av alla livsmedelsproducerande djur och livsmedel smittade med Salmonella, till skillnad från flertalet andra länder i Europa, där det är vanligt att till exempel (rå) kyckling och ägg är förorenade med salmonella. I flertalet europeiska länder (dock ej Norge, Finland och Sverige) är Salmonella Enteritidis från ägg och kyckling ett särskilt stort problem. Vad jag kan utläsa från smittskyddinstituet förekommer salmonella i frankrike och jag avråder dig från att äta saker som innehåller rått ägg. Salmonella ger samma symtom hos den gravida kvinnan som hos den icke gravida. Se ovan. Om bakterien invaderar blodbanan (sepsis), vilket är förhållandevis ovanligt, finns en något ökad risk för missfall.

när det gäller fisk och skaldjur kan du följa livsmedelsverkets rekommenationer.

lycka till och ha en underbar semester

Svar på tråden Fråga ang. fransk mat i Frankrike