• MammaNilli

Plugga till frisör - 175000 kr - Har du ?

Tja!

Jag velar hela tiden mellan att söka till frisörskolan eller att söka till polishögskolan. Jag vill båda exakt lika mycket och kan inte bestämma mig.

Det kostar ungefär 175 000 kr att bli frisör idag och jag kan inte bestämma mig om jag vågar ta det stora lånat. Vi vill flytta till hus men tyvärr så dröjer det tills vi jobbat och sparat till handpenning.

Jobbar jag som polis så skulle det innebära många nätter och inte särskilt stort familjeliv medan frisöryrket är ganska styrbara tider.

Hur vågar man ta det stora lånet? Min sambo är skeptisk men hade han drömt om något så innerligt som jag gör så är jag säker på att han skulle göra samma sak men hans osäkerhet gör också mig osäker.

Någon här som pluggat till frisör och tagit lån för det?

Allas argument för polis är att man får jobb direkt efter, men det är ju ingen garanti om man inte vill flytta från stan och det vill vi definitivt inte.
    Frisör är ju minst lika lätt att få jobb inom eftersom att man har "praktik" i en salong där det är stor chans till jobb. Och jag menar vilket yrke man än är utbildad till kan ju leda till arbetslöshet etc.

Ja jag vet inte, ni märker nog hur yr jag är. Ska jag verkligen våga ta lån? Och man måste väl inte hunnit betala av den typ av skuld för att få ta ett huslån?

Bla.
    Hjälp.

• Svar på tråden Plugga till frisör - 175000 kr - Har du ?
  • Tutilure

Jag skulle inte göra det.
    Orsaken är att det är en tuff marknad för frisörer, en jag kände genomgick den utbildningen och hamnade först på praktik hos oseriösa frisörer och fick slita hårt för ingenting och blev sedan arbetslös.

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • MammaNilli

Ja det är ju helt olika det där, men oseriösa chefer och företag finns det inom alla branscher så där måste man vara smart och ha koll, men alla kan hamna snett självklart. Jag känner 2 som fått jobb direkt efter utan några problem. Men skräckexempel finns alltid.

• Tutilure

Ja, den tjejen var väl kanske inte den smartaste här i världen, men för min del så känns det lite för osäkert yrkesval.

Men om du väldigt gärna vill bli frisör så ska du naturligtvis satsa på det! Man ska gå efter sina drömmar. :)

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • MammaNilli

Ja min sambo skulle kunnat säga exakt samma sak som du gjorde nu i senaste inlägget. Men tack för dina svar :)

• hmhm04

Tänk på vad en polis utbildning kostar..den har oxå en prislapp...
    Som frisör har man alltid möjligheten att öppna eget var man vill, något som kan vara en fördel. Dessutom kommer du ju ut i arbetslivet och börjar tjäna pengar ett par år tidigare, vilket du oxå ska ta med i beräkningarna.
    Satsa på din dröm!

• MammaNilli
    hmhm04 skrev 2011-10-13 11:54:50 följande:
    Tänk på vad en polis utbildning kostar..den har oxå en prislapp...
    Som frisör har man alltid möjligheten att öppna eget var man vill, något som kan vara en fördel. Dessutom kommer du ju ut i arbetslivet och börjar tjäna pengar ett par år tidigare, vilket du oxå ska ta med i beräkningarna.
    Satsa på din dröm!
    Nja men polishögskolan är bara 2 år med studiemedel sedan får man ju lön under aspirantutbildningen. Och håller med dig om starta eget, det är en dröm jag har men då behöver man ta ännu mer lån. Hur gör folk egentligen? Väntar folk med sånt tills dom köpt hus eller försätter dom sig i livslång skuld?
  • 3barnsmamma81

utbildade mig till frisör under ett gymnasieprogram, då var det iallafall lätt för frisörer att få jobb och jag hade inga problem alls att få jobb som frisör, men de kanske har ändrats?

Kolla upp med en bank vad du får amortera och tänk på att om du ger dig in i frisöryrket så är det ett plus o göra gesällprovet för man får högre lön då.
    Fast det enda jag e lite skeptiskt mot e om du tjänar på att utbilda dig när det kostar 175000kr om du inte behöver ta studielån utöver då kan det löna sig men behöver du både och, då blir det mkt skulder för en lägre lön.

• 3barnsmamma81

Ett annat alternativ kan vara gå som frisörlärling då får du en liten lön med=) om det fortfarande går att göra så.

Svar på tråden Plugga till frisör - 175000 kr - Har du ?