• La Lola

Fikabricka?

Nä, jag fick ingen (snittad med Alma).
    Sörjde detta länge o avsaknaden av den brickan förstärkte min känsla av att jag var värdelös som inte kunde föda normalt....som om jag inte var värd att bli firad.

Så för mig är du inte det minsta larvig!

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    straw2008 skrev 2011-10-11 16:44:29 följande:
    Varför inte prata med din man om du har någon (eller den som ska joina dig vid förlossningen) om att du tycker detta är superviktigt ?
    Jag kan svara på den frågan om jag får.
    På den tiden var inte jag så himla tuff av mig, ej heller min dotters pappa.
    Vi vågade helt enkelt inte fråga efter brickan.
  • La Lola
    straw2008 skrev 2011-10-11 17:20:04 följande:
    Du ska prata md din man om detta o han kan väl fixa det till dig, för mkt begärt av honom om du nu riskerar att hamna i deppression ??
    Vem f-n har pratat om depression? Inte jag iaf.
    Och varför ska jag prata med min man om detta när han inte var med när Alma föddes? Obestämd
  • La Lola
    straw2008 skrev 2011-10-11 17:29:00 följande:
    Pappan till barnet du föder ska ju givetvis göra brickan eller fråga personalen om den om den är så viktig.

Det ser jag som en pappas absolut viktigaste uppgift, att stötta sin fru med.
    Detta är 11 år sen o jag är inte tillsammans med den personen längre.
    Ej heller var jag hans fru.

Du såg kanske inte vad jag skrev så jag tar det igen (tar det jag vill få fram med fetstil):
    "På den tiden var inte jag så himla tuff av mig, ej heller min dotters pappa.
    Vi vågade helt enkelt inte fråga efter brickan."

Han hade säkert kunnat fixa brickan, utbildad kock som han är.
  • La Lola
    Tessla skrev 2011-10-11 17:43:47 följande:
    men om de är så att man aldrig fått de, så tycker jag inte de spelar någon roll!.
    Och om man tänkte sig att man bara skulle ha ett barn o visste att man aldrig skulle få nån mer chans att få den där brickan...?
  • La Lola
    Tessla skrev 2011-10-11 18:40:21 följande:
    du menar att man fått ett barn, utan en fikabricka. Att man blir besviken då att man aldrig fått uppleva att få den där brickan?. De verkar som många inte fått den där brickan, att de kanske inte är så att man får brickan på alla BB ?

Jag menar om man inte vill ha fler barn än ett. 
    Då är det ganska kört att få fikabrickan en annan gång....
  • La Lola
    straw2008 skrev 2011-10-12 08:22:56 följande:
    Då skulle jag mer vara bitter på honom som faktiskt inte gjorde det.
    För det hade ju hjälpt att bli en surkärring?
  • La Lola
    straw2008 skrev 2011-10-12 08:27:20 följande:
    Så får man vara besviken o bitter precis HELA livet, eler så fixar du en sjuhelsikes bricka till dig själv med allt du älskar o skålar med din man i hemmets lugna vrå.

Get over it liksom.
    Jag har kommit över det. Det är fortfarande 11 år sen.
  • La Lola
    straw2008 skrev 2011-10-12 08:31:15 följande:
    Nej men då kanske han kopplar till nästa gång han ska bli far.
    Förhoppningsvis skaffar han inga fler barn.
  • La Lola
    k girl skrev 2011-10-12 08:41:09 följande:
    Ok, låt mig omformulera mig för alla de som läser bokstavligen och inte läser mellan raderna. Om det på det sjukhus man föder är kutym att barnafödande kvinnor får ut en bricka med flagga, cider och leverpastejsmörgås - hur torftigt det fikat nu än kan tänkas vara - skulle jag känna mig förfördelad om jag inte fick ut någon bricka med flagga, citer och torr leverpastejsmörgås. (där jag födde fanns det redan i ordninggjort, bara att bära ut till den födande mamman).

Att min man än hade kommit med hundra smörgåsar brie och salami, bagel med philadelphiaost och rökt lax eller lyxiga räkmackor hade inte kompenserat det, jag hade fortfarande känt mig bortglömd. Och i mitt nyförlösta tillstånd, kanske jag till och med hade känt mig besviken över det sätt jag fick föda och funderat på om jag inte var värd en fikabricka på samma sätt som vaginalförlösta kvinnor.

När jag födde min son fick vi ligga kvar i förlossningsrummet, vi fick ut brickan och myste med vår nye son, de hade släckt ner belysningen och det var jättemysigt. Maten intogs senare i allrummet och hade inte någon flagga eller någon sorts firande eller någon mysfaktor whatsoever, om du nu trodde det. Vidare så handlar det ju inte direkt om näringen (vilket du verkar tro, eller gör du dig bara dum?) utan om att bli ihågkommen och firad - som alla andra. Och för att förtydliga, återigen, där det är praxis.
    Bra skrivet.
  • La Lola
    straw2008 skrev 2011-10-12 08:28:57 följande:
    Men alla får mat på BB lovar !! Annars får man väl hojta till när man är hungrig ?

O det är verkligen inte ALLA ANDRA som får en speciell dukning o speciellt firande ?? Varför tror ni det?
    Du vill verkligen inte förstå va?
  • La Lola
    straw2008 skrev 2011-10-12 09:45:21 följande:
    Om uskan som skulle gjort dina mackor tröstade en mamma som fött fram ett dött barn, skulle de då vara OK ? Det händer varje dag vet du...
    Fast nu jobbar det ju inte enbart 2 personer på en förlossningsavdelning.
    Och vem säger att den där fikabrickan måste serveras direkt efteråt?
    Jag låg inne i 5 dagar.
  • La Lola
    straw2008 skrev 2011-10-12 09:47:47 följande:
    Jo men om resurserna ligger på att förlösa/sy ihop/trösta/stötta ett annat par som har det "värre" än er på något sätt skulle jag inte bry mig det minsta. Jag förstår att man blir uppblåst o ego då man fött o tror att världen kretsar kring dig o din fika, men så är det inte o det har jag alltid varit medveten om med mitt "bagage".

Skulle aldrig vilja att en personal gör brickor till 10 nyförlösta istället för att närvara hos en mamma som fött fram ett dött barn tex, skulle ni verkligen det ?
    Återigen; man måste inte servera fikabrickan direkt efteråt.
    Det hajar du väl?

Jag har aldrig nånsin trott att världen kretsar kring mig o min bebis.
    Så den uppfattningen kan du behålla för dig själv om den nu var menad till enbart mig.
  • La Lola
    straw2008 skrev 2011-10-12 09:51:21 följande:
    Men på 5 dagar måste du väl fått mat ??? Varför inte se första serverade måltiden som firande ? Släcka lite själv i rummet osv ?

Fortfarande skulle jag tänka att resursena låg någon annan stanns, men absolut inte heller dragit mig för att säga till om något kändes helt fel.
    Men herregud....
    Nu börjar jag ju undra vissa saker men de behåller jag för mig själv för att inte bli anmäld för påhopp.

Känner du nån som legat på BB i 5 dagar utan att ha fått mat?
    Det gör inte jag iaf.
  • La Lola
    k girl skrev 2011-10-12 09:54:14 följande:
    Dessutom, kan jag tillägga, att den här diskussionen dyker upp emellanåt på Familjeliv, och det verkar vara väldigt vanligt att brickan uteblir för kvinnor som snittats. Det är ju lite galet, tycker inte du det? Eller tror du att det finns noll resurser kvar när dessa snittade kvinnor borde ha fått sina fikabrickor därför att all personal tröstar föräldrar som har fött fram ett dött barn?

Att plocka fram en i ordninggjord bricka och hälla upp ett glas saft och plocka ut en macka ur kylen tar inte mer än någon minut. Så resurskrävande kan det inte vara.
    Exakt.
  • La Lola
    FOA skrev 2011-10-12 09:58:55 följande:
    Detta med fikabrickan är kanske något som fler bör skriva in i sina förlossningsbrev om det är en sådan viktig grej.
    Varför?
    Föder man på ett ställe där man har denna tradition så ska det väl inte behövas skrivas in?
  • La Lola
    Rödaskor skrev 2011-10-12 10:14:59 följande:
    Kan inte låta bli att hålla med Straw2008, hur kan en bricka med några mackor vara så viktig? Jag trodde det stora Wow-ögonblicket var att föda barn, inte äta mackor?
    Ja om jag hade fått den förlossningen jag drömde om så hade den där fikabrickan säkert inte varit lika viktig.
    Men nu blev det inte så o känslan av att vara värdelös förstärktes eftersom fikat uteblev. Det kändes som om vi inte var värda att bli firade som nyblivna föräldrar.
  • La Lola
    FOA skrev 2011-10-12 10:28:02 följande:
    La Lola: Men oj vad arg då låter.

Menade bara att om det är en viktig grej så är det väl bra att det står med eftersom det tycks påverkar många negativt. Från vad man läser är det inte tradtion på alla sjukhus, speciellt inte efter ett KS el SR.
    För mig är det inte så viktigt fast jag fick fika på uppvaket med nr 1, där både mannen och barnet fick vara med. Med nr 2 fick jag inget fika alls.
    Det är nog bara som du tolkar det. Jag har ingen anledning att vara arg.

Alla är vi olika.
    För mig var fikat en viktig sak.

Enligt min erfarenhet läser BM ändå inte vad som står...nu hade jag visserligen inget speciellt förlossningsbrev men det stod lite grejer i min journal.
  • La Lola
    k girl skrev 2011-10-12 16:08:39 följande:
    Men exakt vad är det som är så svårt att förstå att det inte är en förbannad bricka med mackor det handlar om - utan att det känns som om personalen har glömt bort en bara för att det inte är en normal, komplikationsfri vaginalförlossning? Till och med jag fattar det, och jag är inte ens snittad.
    Jag förstår inte heller vad som är så svårt att haja.....
Svar på tråden Fikabricka?