• k girl

Fikabricka?

Jag blev inte snittad, men hela poängen är väl att det lätt blir bortglömt vid kejsarsnittsförlossningar och att man känner sig... ja, just det, bortglömd? Det kan jag absolut sympatisera med, jag skulle ha blivit lite ledsen om jag inte hade fått någon bricka som alla andra. Tycker att du har sjukt trist ton, Straw.

• k girl
    straw2008 skrev 2011-10-12 08:28:57 följande:
    Men alla får mat på BB lovar !! Annars får man väl hojta till när man är hungrig ?

O det är verkligen inte ALLA ANDRA som får en speciell dukning o speciellt firande ?? Varför tror ni det?
    Ok, låt mig omformulera mig för alla de som läser bokstavligen och inte läser mellan raderna. Om det på det sjukhus man föder är kutym att barnafödande kvinnor får ut en bricka med flagga, cider och leverpastejsmörgås - hur torftigt det fikat nu än kan tänkas vara - skulle jag känna mig förfördelad om jag inte fick ut någon bricka med flagga, citer och torr leverpastejsmörgås. (där jag födde fanns det redan i ordninggjort, bara att bära ut till den födande mamman).

Att min man än hade kommit med hundra smörgåsar brie och salami, bagel med philadelphiaost och rökt lax eller lyxiga räkmackor hade inte kompenserat det, jag hade fortfarande känt mig bortglömd. Och i mitt nyförlösta tillstånd, kanske jag till och med hade känt mig besviken över det sätt jag fick föda och funderat på om jag inte var värd en fikabricka på samma sätt som vaginalförlösta kvinnor.

När jag födde min son fick vi ligga kvar i förlossningsrummet, vi fick ut brickan och myste med vår nye son, de hade släckt ner belysningen och det var jättemysigt. Maten intogs senare i allrummet och hade inte någon flagga eller någon sorts firande eller någon mysfaktor whatsoever, om du nu trodde det. Vidare så handlar det ju inte direkt om näringen (vilket du verkar tro, eller gör du dig bara dum?) utan om att bli ihågkommen och firad - som alla andra. Och för att förtydliga, återigen, där det är praxis.
  • k girl

Jag fattar inte vad det är som är så svårt med att göra i ordning en bricka med smörgås och saft? Där jag födde var det som sagt redan i ordninggjort, där min mamma jobbar (hon är anestesisköterska och jobbar på uppvaket) förvarar de färdigblandad saft och färdiga smörgåsar - som de gör i ordning på morgonen - i kylen i fikarummet. Vad är problemet liksom?

• k girl
    Sum quod sum skrev 2011-10-12 08:58:35 följande:
    Undrar jag med..jag hade inte ätit på över 24 timmar och efter ca 3 timmar på uppvak så fick jag nog och sa att jag ville ha dricka och något att läsa. Jag var ensam på uppvaket så de gick och fikade. Nyårsnatten. Narkosläkaren var mer hos mig och höll sällskap. Min sambo fick inte besöka uppvak då då hade haft en misstänkt svininfluensa patient där..men jag fick ligga där i timmar. Inget stämde eller lät vettigt.
    Anhöriga brukar inte få vistas på uppvaket, så det är helt i sin ordning vad jag vet. Det handlar, vad jag vet, om hygienskäl men också att alla ska kunna återhämta sig ordentligt. Om du var enda patienten där kan man ju dock tycka att de kunde ha gjort ett undantag.
  • k girl
    straw2008 skrev 2011-10-12 09:45:21 följande:
    Om uskan som skulle gjort dina mackor tröstade en mamma som fött fram ett dött barn, skulle de då vara OK ? Det händer varje dag vet du...
    Jag upprepar det jag skrev tidigare.
    k girl skrev 2011-10-12 08:54:03 följande:
    Jag fattar inte vad det är som är så svårt med att göra i ordning en bricka med smörgås och saft? Där jag födde var det som sagt redan i ordninggjort, där min mamma jobbar (hon är anestesisköterska och jobbar på uppvaket) förvarar de färdigblandad saft och färdiga smörgåsar - som de gör i ordning på morgonen - i kylen i fikarummet. Vad är problemet liksom?
  • k girl
    straw2008 skrev 2011-10-12 09:47:47 följande:
    Jo men om resurserna ligger på att förlösa/sy ihop/trösta/stötta ett annat par som har det "värre" än er på något sätt skulle jag inte bry mig det minsta. Jag förstår att man blir uppblåst o ego då man fött o tror att världen kretsar kring dig o din fika, men så är det inte o det har jag alltid varit medveten om med mitt "bagage".

Skulle aldrig vilja att en personal gör brickor till 10 nyförlösta istället för att närvara hos en mamma som fött fram ett dött barn tex, skulle ni verkligen det ?
    Dessutom, kan jag tillägga, att den här diskussionen dyker upp emellanåt på Familjeliv, och det verkar vara väldigt vanligt att brickan uteblir för kvinnor som snittats. Det är ju lite galet, tycker inte du det? Eller tror du att det finns noll resurser kvar när dessa snittade kvinnor borde ha fått sina fikabrickor därför att all personal tröstar föräldrar som har fött fram ett dött barn?

Att plocka fram en i ordninggjord bricka och hälla upp ett glas saft och plocka ut en macka ur kylen tar inte mer än någon minut. Så resurskrävande kan det inte vara.
  • k girl
    Rödaskor skrev 2011-10-12 10:14:59 följande:
    Kan inte låta bli att hålla med Straw2008, hur kan en bricka med några mackor vara så viktig? Jag trodde det stora Wow-ögonblicket var att föda barn, inte äta mackor?
    Jag kan tänka mig - men det är spekulationer från min sida, någon får gärna bekräfta eller inte - att det inte är någonting man reflekterar över förräns ett tag efteråt. Kanske till och med sedan man har kommit hem.
  • k girl
    Koppkaka skrev 2011-10-12 11:41:16 följande:
    Lugn och ro på BB-avdelningen?
    Vi hade det jättemysigt. Min man var med mig på BB hela tiden vi var där, sex dagar. Vi hade eget rum och det var vi + en tjej som var där för hotande förtidsbörd + ett annat par som hade tv inne på rummet och aldrig visade sig ute i korridorerna + en postop-patient som behövde vara kvar några dagar över helgen (ordinarie avdelning stängde nämligen).
  • k girl
    straw2008 skrev 2011-10-12 12:47:28 följande:
    Om du sett vad jag skrivit så skulle du se att jag absolut inte är avundsjuk, visste ju int eens om att detta fenomen existerade ?

Min man kom rusandes med överfulla matpåsar o bricka full med räkmackor !!

Min man hade annat att göra än att springa ut på stan och köpa mat.
  • k girl
    straw2008 skrev 2011-10-12 15:31:41 följande:
    Men menar ni att ni inte tyckte att det var alls lika mysigt som det hade varit med en tallrik mackor vid sidan om ?

för mig kunde INGENTING påverka hur underbart lyklig jag var då mina barn kommit till världen, skulle aldrig tycka att leverpastejmackor kunde bidraga till någon extra njutningsfaktor ?

Sen tycker jag helt klart att man fick risig mat på snitt-BB men min man fixade det jag behövde till mig (åkte till MC mitt i natten osv) 20 min kan man ju vara utan sin man liksom...
    Men exakt vad är det som är så svårt att förstå att det inte är en förbannad bricka med mackor det handlar om - utan att det känns som om personalen har glömt bort en bara för att det inte är en normal, komplikationsfri vaginalförlossning? Till och med jag fattar det, och jag är inte ens snittad.

Jag kan ju villigt erkänna att jag tyckte att det var trist att inte få ett mysigt familjerum med tv trots att jag såg att det fanns ett ledigt - utan avdelningens dragigaste rum som de klämt in en sjukhussäng till min man i (vi var kvar i en vecka pga komplikationer). Jag var också missnöjd med en av barnsköterskornas bemötande av oss och förmåga att i tid och otid frångå rutinerna vilket var till nackdel för oss, liksom jag var missnöjd över att vi tvingades vara kvar i ett extra dygn för att de sjabblade bort ett av mina sons blodprover (och då var han så svårstucken så att sköterskorna till sist vägrade att sticka honom).  
Svar på tråden Fikabricka?