• que

knapp på prematur barn?!

Hej jag ska försöka fatta mig kort men änd så ni förstår!

Jag har tvillingar födda i v 26+5,de gick bra men dom hade apneer länge(sluta andas)

Max går upp ok i vikt och honom har läkarna släppt.Men Emil vill dom sätta knapp på..jag vägrar!!

Emil äter lika som Max men går upp dåilgt i vik han är så liten,men pigg och allert klättrar pratar pekar går osv,

Läkarna säger att han kanske behöver lite extra för att gå upp i vikt och vill sätta knapp så vi kan mata på natten.

Men jag tycker ju att då borde caologen,minimax, eller duocal som vi fått för att blanda i maten,hjälpt och han borde gått upp bra/ok i vikt av de men de är ingen skillnad.

Emil vägde sist 6660gr
    Max 8400gr
    de var för ca 4v sedan.

Har tagit lite prover men de vsar inget konstigt..

Har ni tips och råd?
    Ni som har knapp vad tycker ni? har de hjälpt er? funkar de bra?
    är jag helt galen som vägrar kanpp?? jag vill inte a´ha de eftersom han äter är pigg allert och med..tycker inte att de är aktuellt..

hjälp!!

läs gärna min blogg oxå
    ewawiklund.blogg.se

• Svar på tråden knapp på prematur barn?!
  • crossfit

Det är inte så stort ingrepp med knapp. Det blir knappt något ärr efteråt. Kan det inte vara värt att prova.
    Båda pojkarna är ju små men Emil är väldigt liten.
    Det kan ju vara så att hans energi räcker till att vara pigg och glad men inte till att växa.

• que

Tack för svar.
    Ja så kan de vara,men tycker att då borde de ha hjälpt med allt vi fått att blanda i maten..calogen,minimax,duocal..men inget funkar.

dom äter lika mycket men går ändå upp så olika?? borde de inte vara nåt i kroppen då? ämnesomsättnignen eller nått??

(nu äter båda dåligt tror de beror på tänder)

hur är de med knapp på nattenÅ
    läkarna ville att vi skulle mata på natten via knappen.med maskin så man inte behöver gå upp.

men då tänker jag att de är en lsang å då ska man vara rädd att han ska få den runt halsen eller dra lös den från knappen osv..om ni fattar!

ohh jobbigt svårt.

alla läkare säger olika och jag som förälder måste stå i mitten och komma fram till nått som verkar vettigt.

en läkare sa att majoriteten av barn som har knapp börjar aldrig äta igen..vanligt alltså.. :(

• crossfit

Gå på din magkänsla. Ser din pojke ut att må bra så kan du väl avvakta. Har dock aldrig hört att barn med knapp slutar äta.

• crossfit

Kanske ska börja med en hormonutredning precis som du säger.
    På bilderna i din blogg ser jag två till synes friska och glada små pojkar.

• que

Tack prego 1102
    För dina råd/tips

:)

• Oförglömlig

vad jag ville med min fråga va ju att om de äter välling så har du testat att ge han en flaska varje kväll när han sover med extra messmör i?

min son har gått upp dåligt i vikt pga mjölkprotein allergi och mycket sjukdomar.
    vi testade extra fett i maten han gick inte upp mer, tillslut gav vi han en flaska välling varje kväll innan vi la oss vid 22-23. han gick upp i vikt på detta och har fått tillbaka lite hull. när han va ett år vägde han inte äns 10 kg 3 månader senare vägde han mindre än när han fyllde ett.
    nu blir han två år i december och väger ca 11,5kg.

men ni har nog testat en del och vissa barn tar ju ej flaskan när de sover. men det är bra att testa=)

• que

hej oförglömlig

Grabbarna är 1år 4mån korr ålder
    födda i mars 2010.
    dom äter ingen välling och jag ammar inte.

dom äter burkmat/gröt..

men lite svårt för emil som bara har en tand..
    max fick sin 4:e tand idag och han går de lättare för att äta allt..

Med Emil måste man tänka lite mer vad man kan ge honom pga att han bara har en tand.

• Oförglömlig

okej svårare då med att natt mata.

antar att ni redan ger extra fett i allt. mycket extra. så ja hoppas att han går upp fint snart=)

dock är et ju så olika mellan bvc och bvc!

när min tjej kompis fick barn ett år efter mig så vägde våra barn nästan lika mycket min vägde några hundra gram mer än hennes. men hennes gick upp fortare i vikt.

hennes bvc va på henne om att han går upp för lite medans min inte sa något då min gick upp mindre. båda pojkarna pigga och glada....

Lycka till!!

• que

Oförglömlig

tack för dina svar .)

PÅ bvc säger läkaren där att de ser bra ut dom följer sin egen kurva..MEn läkarna på barn är inte alls nöjda..så de är på barn vi går ofta!!

ja jag hoppas oxå de vänder snart,tror de kommer bli bättre bara han får fler tänder,så är de lättare för honom att äta allt och vi kan ge honom allt och mer ;)

• Ebba 27 juli

Hej Que.

Förstår hur du känner dig. Våran läkare och dietist var också på oss om att våran lilla tjej behövde knapp.  Verkade inte som om läkarna brydde sig om att vi berättade att hon var glad och pigg och utvecklades bra. Våran tjej vägde 2018 g när hon föddes v 35. Hon var tillväxthämmad och sondmatades i början. Första året var hon magsjuk och hade Rs i två omgångar och fick då också sondmatas. Nu är hon drygt 15 månader och väger 6,6 kg.

Min magkänsla säger också nej till knapp men vi får se hur det sluta... Efter att träffat en läkare som jag inte kände ngt förtroende för och var på oss om att E behövde knapp väldigt snart bad vi att få träffa en ny läkare. Den läkaren hade en mycket lugnare syn på tillväxten och var inte lika fixerad vid kurvor. Nu ska vi avvakta lite och träffa den nya läkaren igen om ett par månader.

Det gå upp och ner men mestadels äter våran tjej näringsdrycker..

• dubbelmamma0310

Jag har precis börjat en tråd om tillväxthormon, men där har jag skrivit om vår resa från v 24 till nu åtta år. Vill du veta rent praktiskt om hur det är att ha knapp så får du gärna inboxa, jag kan detta på mina tio fingrar! Om det är något du undrar över.

• Written Fiction

Har en liten Vincent här som föddes tillväxthämmad i vecka 27+3. Han har aldrig gått upp fort pga diverse anledningar och just nu går han lite  upp.. och tyvärr ner. sista vägningen för ca 2½ månad sedan? Om jag inte är helt ute och reser så vägde han 11 kg. Nu står han än på 11 + något gram lite till på hemvågen. Senaste mätning så var han 85 på sjukhusmätningen och 86½ på BVC, svårt att faktiskt bestämma vad man ska lita på.
    Han fyller tre år  om tre mån. Varken hans läkare på barnmedicin eller BVC är speciellt oroliga för hans vikt/längd än så länge iaf... Han är sjuk mycket och har tyvärr inga som helst resurser att "ta av" när det är jobbigt. vi har en dietist inkopplad men mer som samtal och stöd åt mig och mina nerver:)

Känns lite som vattentramp trots allt. Jag har samma kläder på honom som förra vintern, ekonomiskt, men känns konstigt att hans ganska så mycket yngre kompisar är större än honom ;)

Det togs upp knapp när han låg på neo, mest för att förvarna då han var (och är) lungsjuk. men aldrig sedan då han hade matglädje om än att det tog tid och var jobbigt för honom att äta. Sedan vände det när han blev två och fick lära sin den hårda vägen med alla baciller från dagis. Han tappade helt matlusten efter alla infektioner och sjukhusbesök att än idag ett år senare är det en evig kamp att få honom att äta. All slemmig mat går bort. Puré likaså.. Glass tycker han är vidrigt. Lägger man mjölk tillsammans med havregrynsgröten blir han arg här hemma. 
    Det ska vara så snustorrt som möjligt, kex, knäckebröd chips, och stekt korv. Eller ja korv i alla dess former. Han provar oftast att smaka på vad dom erbjuder på dagis, ibland går det, ibland inte. Han har sina egenheter och jag gör allt för att anpassa mig efter det.

Summan av det hela, jag har en tokjobbig pojk full av energi men med knasiga matvanor:)
    Kämpa på, jag hoppas ni slipper knappen, men om det nu blir en operation ändå så är det inte världens undergång. Din pojk verkar ju pigg och alert i övrigt så kan ju tycka att man ska titta på välmåendet först och inte bara vikten. Längd spelar väl också in en del? Kämpa på och ta hand om er!

Svar på tråden knapp på prematur barn?!