• iolant­he
    Äldre 11 Oct 21:47
    17619 visningar
    13 svar
    13
    17619

    Hur lär man sitt barn läsa?

    Eller är det en mognadsfråga som kommer när det kommer? Jag har en 5-åring som bad mig lära henne läsa idag och jag har ingen aning om hur jag ska gå till väga. Bokstäverna kan hon i stort sett redan, missar på någon ibland.

    Kan ju tillägga att jag är lite kluven till att börja läsa redan, men tanke på om det blir tråkigt i skolan sen. Men med tanke på att hon aldrig blir nöjd när jag läser för henne och vi har ständiga diskussioner och förhandlingar om hur många böcker jag vill/hinner läsa så skulle det vara superskönt om hon lärde sig.

  • Svar på tråden Hur lär man sitt barn läsa?
  • Äldre 11 Oct 21:49
    #1

    Bokstavera. Ta namnet t ex. Kan hon bokstäverna kanske hon förstår att A - N - N - A blir ANNA osv. Testa enkla ord och se om det fungerar :)

  • Äldre 11 Oct 21:51
    #2

    När du läser för henne, följ texten med fingret medan du läser. Då kan hon se texten samtidigt som du uttalar den. Det finns exempel på barn som har lärt sig läsa på det viset vid tidig ålder (t.ex. en pojke som senare blev USA:s president).

  • trollm­ammsis
    Äldre 11 Oct 21:58
    #3

    Det viktigaste är att ljuda bokstäverna. Våran 5 åring är också jätteintresserad och ska hon skriva grattiskort m.m får hon skriva helt själv. Vi skriver först på ett papper och sedan skriver hon av. 

    Sen brukar jag fråga henne om olika ord, tes B-O-R-D, bboorrrddd man liksom ljudar ihop så att man förstår bokstäverna.

    Våran 10 åring var från första början intresserad av att läsa och hon har ända sedan hon kunde läsa läst i sin säng varje kväll, ibland slukar hon verkligen böcker. 5 åringen gör samma sak, på sitt sätt

  • trollm­ammsis
    Äldre 11 Oct 21:59
    #4

    och ja det kommer när det kommer

    pressa inte,lek med det bara om intresse finns

  • Äldre 11 Oct 22:01
    #5

    Ljuda ihop enkla ord, dvs säg inte bokstäverna i ordet utan hur de låter.
    Skriv ordkort med ord hon vill lära sig, så kan hon läsa dem som ordbilder (känna igen dem).
    Uppmuntra henne att skriva, många barn lär sig läsa genom att skriva, de lyssnar på vilka ljud som finns i ordet och skriver dem och förstår så småningom att läsningen fungerar på samma sätt fast tvärtom.


    Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • Äldre 11 Oct 22:02
    #6
    trollmammsis skrev 2011-10-11 21:59:22 följande:
    och ja det kommer när det kommer

    pressa inte,lek med det bara om intresse finns
    Mycket viktigt!
    Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • ljungm­i
    Äldre 11 Oct 23:03
    #7

    Ljuda och skriva ord med små bokstäver enligt en dagisfröken.

  • trollm­ammsis
    Äldre 12 Oct 10:55
    #8

    min äldsta är upplärd med stora bokstäver, 5 åringen lär sig stora med

  • Verita­slux
    Äldre 12 Oct 11:47
    #9
    iolanthe skrev 2011-10-11 21:47:12 följande:
    Kan ju tillägga att jag är lite kluven till att börja läsa redan, men tanke på om det blir tråkigt i skolan sen.
    Men usch vad hemskt, det är verkligen inte en nivå man ska förvänta sig. Skolan ska anpassa sig efter varje barns behov, inte tvärtom! Tyvärr förstår jag vad du menar, men det betyder inte att man ska acceptera det!

    Jag lärde mig läsa och skriva när jag var i femårsåldern, och började "lekis" som det hette då. Det var tal om att jag skulle börja första klass ett år tidigare men mina föräldrar bromsade för de tyckte det var bättre att jag fortsatte vara "bäst" och dessutom kan det bli problem om man är yngre än alla andra (och det visar sig att man inte är tidig i allt). Jag gick ett år till på lekis och jag minns hur jag längtade efter att börja skolan. Tyvärr såg inte mina fröknar mina behov och jag hade i perioder ganska tråkigt. När jag började första klass blev det mycket bättre eftersom jag direkt fick nya utmaningar och svårare uppgifter. Precis som det ska vara.
    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Äldre 12 Oct 20:15
    #10

    Om din dotter vill så ska du absolut hjälpa henne, tycker jag. Börja med att ljuda enkla ord: ko, mu, du, jag, vi, hon, han, se mm. Min dotter kan inte läsa men skriver gärna sitt namn , mamma, pappa och liknande. Det verkar vara lättare att komma den vägen för då har hon mer kontroll över hur hon lär sig.
    Lycka till!
    Angående skolan så är det kanske dags att ställa krav som förälder om barnet behöver det. När jag gick i skolan så var jag högst medelmåttlig i vissa ämnen men väldigt duktig på att just läsa. Min mamma krävde att få se kursplanen och lät mig gå igenom den i min egen, mycket snabbare takt, och krävde av läraren att ge mig mer avanserade uppgifter. Läaren gjorde det för att det var lättare att hitta på extra uppgifter till mig än att bråka med min mamma. 

  • Äldre 12 Oct 20:25
    #11

    Min mamma som arbetar som lärare och specialpedagog med bl a inriktning mot läsinlärning har börjat så här med mina barn.

    Hon har skrivit korta ord och enligt henne ska man börja med att ljuda ihop sånt som har en konsonant i början som går att hålla ut. T ex L, S, M jämför med T som ju blir Teeeeeeeeee om man försöker hålla ut, man får inte med själva T-ljudet i längden.

    Så har hon skrivit lappar med LI, LA, LO, LU o s v. Behöver inte alls bli riktiga ord. När det funkat har hon lagt på en konsontant på slutet LUS, LAT o s v. Den på slutet är inte riktigt lika nog att den går att hålla ut på så där kan man ta lite vad som helst.

    Sen så ska man så klart akta sig för ord som inte riktigt låter som man ljudar dem. T ex Salt som man ju ljudar med långt a när man ljudar men som har ett kort a i ordet. Bada däremot går ju bra att ljuda och få att låta som det ska.

    Lycka till! Låt henne lära sig så länge hon tycker det är kul. Min dotter går i ettan nu och de har läsläxa varje vecka och det är böcker i 3 olika nivåer från jätteenkelt till ganska mycket text så barnen får läxa efter hur duktiga de är så alla ska få en utmaning och träning.

  • Äldre 7 Jan 16:02
    #12

    Om du vill lära henne att ljuda bokstäver så kan ni se på livet i Bokstavslandet på UR . Hoppas hon lär sig.


    Hej
  • Glinda från Oz
    Äldre 7 Jan 16:03
    #13
    Lalallaoaoappaoapaoöa skrev 2018-01-07 16:02:01 följande:

    Om du vill lära henne att ljuda bokstäver så kan ni se på livet i Bokstavslandet på UR . Hoppas hon lär sig.


    Hon är 12 år idag så jag hoppas verkligen hon har lärt sig vid det här laget.
Svar på tråden Hur lär man sitt barn läsa?