• pluvdo

Bör en 1½-åring ha overall på vintern?

Eller går det bra med tvådelat? Jag kan inte bestämma mig. Tycker det varit lite kyligt ute på sistone så tänkte köpa något varmare till sonen än det han har nu, men jag kan inte komma fram till ifall jag skall köpa overall eller jacka+termobyxor. Sonen har korta ben i förhållande till bål, så det är svårt att hitta overaller som sitter bra både i bålen och benen. Men kommer det finnas risk för att sonen blir helt kall och får in snö under kläderna och så ifall han inte har overall?

• Svar på tråden Bör en 1½-åring ha overall på vintern?
  • 071001

Helt klart enklare med overall på en sån liten en. Går han på fsk slår jag ett ännu högre slag för overall, tror att det uppskattas av personalen också.
    Känner du behov av en jacka, köp en billigare variant för de stunderna du ev inte behöver så mycket kläder. 

• Sarah84

Jag skulle köpt overall, men så gillar ja overall mer än 2-delat. Mina barn kommer få ha overall tills de själva inte vill ha de längre. De är nu 4½ & 2år gamla.. Men finns ju fördelar med 2-delat också såklart..
    Men när de är så små har ja tyckt det är bättre med overall

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Amazina

Jag gillar tvådelat just av den anledningen att det kan användas till mer. Det är varmt att åka bil i overall däremot funkar det i bara jacka. Om man kombinerar hängselbyxor och lång jacka så är barnet väl skyddat mot snön. Visserligen skyddar ju overallen säkert bättre samt att det är ett plagg mindre att ta av och på, men då "måste" man ju nästan ha en separat jacka också till barnet.

• pluvdo

Okej. Ja, problemet är som sagt att han har korta ben och ganska korta armar. Han har tröjor (vissa lite uppvikta i ärmen) i allt från storlek 80-92, men han har byxor i storlek 74 som är för långa. På en overall är det svårare att vika upp ärmarna, men för att den skall passa i bålen blir ärmarna ofta för långa. Och overallbenen hålls i och för sig upp av kängorna eller vad han nu har på fötterna, men det ser ju lite konstigt ut med byxben som är typ en decimeter längre än benen i sig.

Fördelen med termobyxor är ju att man kan ha sådana med hängslen som kan spännas upp en bit. Plus att termobyxor kan vara i någon mindre storlek än jackan också.

• gammeltacka

En overall är lättare för de små att lära sig att ta på sig själv. Inga hängslen, dragkedjan är bara att dra upp osv. Skulle aldrig köpa tvådelat till en sån liten, inte till en treåring heller för då "brötar" de mer i snön och får in den i kläderna. Men det är jag det

• Sarah84
    Amazina skrev 2011-10-11 22:18:39 följande:
    Jag gillar tvådelat just av den anledningen att det kan användas till mer. Det är varmt att åka bil i overall däremot funkar det i bara jacka. Om man kombinerar hängselbyxor och lång jacka så är barnet väl skyddat mot snön. Visserligen skyddar ju overallen säkert bättre samt att det är ett plagg mindre att ta av och på, men då "måste" man ju nästan ha en separat jacka också till barnet.
    Men vem har "bara" en overall till barnet & ingen vinterjacka? Här används bara overall på förskolan & då vi är ute & leker. Åker vi till stan, hem till någon, kalas osv, används ju bara en jacka.
    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Mälaröbo

Våra har alltid haft overall + en jacka för färderna till och från dagis. Nu har de både overall och tvådelat så de har en uppsättning på varje ställe.

• LilaRos

Overall är nog att föredra när det är lek..  Känns som om 2-delat har större risk att bli mer otympligt och min 1½ åring är iaf inte allt för stadig, snubblar en hel del. Kan bara tänka mig hur det blir när snön kommer, hehe.

Men han har en overall och ett 2-delat set. En jacka känns det ju som att man behöver ha.. Och något extra  när overallen behöver tvättas eller har blivit blöt, då kändes ett 2-delat sett bra att komplettera med.

• Farfalla

Jag hade tvådelat förra vintern till dottern som nu är 20månader..
    och jag skulle definitivt satsa på en bra vinteroverall och en enklare 2delat om jag var dig.

Vi har nu till vintern en didrikssons vinteroverall och även fix 2delade. Tycker det är så mkt smidigare men jacka byxa om man ska in och ut tex på stan..
    Och overallen är ju guldvärd när man går ut, enkelt snabbt och smidigt att få på och ingen risk att snö kommer in i midjan..

Sen helt off från ämnet men jag skulle rekommendera att tänka på hur stängningen i halsen sitter på barnet!
    Vi har köpt endel tex fleecetröja med väldigt vass dragkedja i halsen så hon måste alltid ha en tunn scarves under. Eller att det känns för tajt runt halsen.. 

• pluvdo

Nu visade det sig att sonen, åtminstone än så länge, kan ha overallen från förra året så jag avvaktar med att eventuellt köpa ny. Jag har dock fortfarande funderingar på att köpa ett jack- och thermobyxset så därför undrar jag... vad tror ni om detta? http://www.ellos.se/dv/1-Ytterplagg-Set/Reima/_/N-h2zZ1z126kq?Nr=322688# Räcker 3000 mm vattenpelare till en 1½-åring på vintern? Och är det någon som har ett sådant eller liknande set och vet ifall det är varmt eller ej? Det står nämligen ingenting om det i beskrivningen.

• vittra

Naturligtvis behöver de en overall på vintern, jag trodde det var självklart..? Att man sedan kan ha en jacka eller tvådelat också är ju inget konstigt, det har vi också alltid haft särskilt då det är bäst lämpat på hösten men mitt i vintern är det givet med en overall. Enklast, mest praktiskt och i särklass det varmaste plagget. Helt klart bäst för lek.

• cosinus

Jag hade absolut valt overall. Jag gillar overaller till barnen just för att de är så praktiskt.

Har dina barn korta ben kolla på polarns overaller. De har galet lång rygg i förhållande till benen. Mina barn är tvärtom, korta i rygg och långa ben och jag bara skrattar när jag ser polarns overaller. Det skulle aldrig fungera på mina.

Reimas ballongmodell är också mycket kropp och lite ben i. Min 3.5-åring kan ff klämma in sig i lillasysters strl 74 och har marginal i grenen men benen slutar i knävecken. Hans egen från förra året i strl 92 kan han inte heller ha för att benen är för korta fast vi skulle rymma två barn i kroppsdelen :)

• pluvdo

Tack för era svar. Ingen som vet något om Reima-setet som jag länkade till?

Och ja, om man har ett barn med "vanliga" proportioner så kanske overall är en självklarhet, men när sonens överkropp inte riktigt stämmer överens med armar och ben så är det inte så lätt att hitta overaller som passar.

• cosinus
    pluvdo skrev 2011-10-23 22:10:53 följande:
    Tack för era svar. Ingen som vet något om Reima-setet som jag länkade till?

Och ja, om man har ett barn med "vanliga" proportioner så kanske overall är en självklarhet, men när sonens överkropp inte riktigt stämmer överens med armar och ben så är det inte så lätt att hitta overaller som passar.
    Alltså mina barn har verkligen inte vanliga proportioner. De har oftast byxor i 2 strl större än överkropp och ärmarna är alltid för långa (för armarna är inte långa). Men, overall vinner ändå överlägset på så små. Med bra vantar så hålls ärmarna på plats och en smidig overall gör inget om den bylsar lite.
  • mia maria

Jag har haft tvådelat till båda mina barn i den åldern (o även overall), o jag tycker att det funkar lika bra vilket som!
    Byxorna är ju av hängselmodell, så då är ju inte risken så stor att det ska komma in snö i midjan eller så.

• pluvdo

Tack vare att Ellos hade ett erbjudande i vintras att man fick 50% rabatt på hela sitt köp så kunde jag köpa en overall och ett jack- och byxset för bara halva priset. (Beställde overallen i mitt namn och skidsetet i mammas så jag fick 50% rabatt gånger två) och Jack har nog varit den enda på hela dagiset som inte blivit blöt innanför kläderna en enda gång nu i vinter. Så jag är väldigt nöjd. :)

Det blev den overallen www.ellos.se/d/Ytterplagg-Overaller/Lego/_/N-1z141q3Z1z1412b
    och det skidsetet www.ellos.se/d/Ytterplagg-Set/Reima/_/N-1z141q0Z1z1403e

Tack för era svar, allihop! :)

• Lajkie

Jag gillar ju mest overall.
    Men om du ska ha tvådelat - se till att ha höga byxor!:)

• MammaTillFelicia

OVERALL!! tycker tvådelat på alla är värdelöst =) det är ju som gjort för att det ska komma in snö..
    sen behöver man en jacka också, om man ska åka bil osv men den behöver ju inte ha samma vatten/vindtät som lekkläder.

Svar på tråden Bör en 1½-åring ha overall på vintern?