• echk

En liten fundering angående skonkost åt katt

Har en liten fråga angående skonkost till katt. Han har haft magproblem en tid nu. Dyker upp lite blod i avföringen då och då. Fick rådet av veterinär efter ett besök att ge honom matolja i fodret då och då för att se om det hjälper.

Har även läst på lite om irriterad tarm hos katt och en annan tjej hade samma problem med sin kisse. Hon fick rådet att ge honom skonkost ett tag. Alltså fasta katten först i 24 timmar. Sedan ge kokat ris i 2 dagar. Och därefter gå över till kokt köttfärs i ca 1 vecka innan man börjar sakta men säkert att blanda i kattmat igen. Kan ju vara värt att prova. 

Min fråga lyder alltså: borde jag blanda i salt eller något annat i riset och köttfärsen eller ska den vara helt naturell? Kan jag blanda i lite matolja i riset/köttfärsen också ibland?  Har läst att man ska ge små portioner ofta under dagen. Hur mycket tycker ni? En matsked 3 ggr/dag kanske? 

• Svar på tråden En liten fundering angående skonkost åt katt
  • dezibel

Det är svårt att laborera själv med foder. Enklast är att köpa dietfoder för mag/tarmproblem hos veterinären, då är man säker på att katten för i sig allt den behöver.

• skorpionen80

Men vad får katten i sig för näring om du svälter den ett dygn och sen ger den ris i två dagar? Jag hade blandat kyckling och ris första dagen och sen gett rå köttfärs. Finns det någon särskild anledning till att den ska vara kokt?

Hur du än gör - blanda inte i salt. Vet dock inte om du behöver lite mineraler (buljong, typ) iom att katten ska äta det så länge, det kan jag inte svara på. Och en katt äter mer än tre matskedar per dag, ge den en matsked i timmen eller så och se om den blir mätt. Jag hade dock inte vågat ge katten bara köttfärs i en hel vecka (+ tre dagar utan näring). Hade hellre gett blötmat som är skonsam mot magen, typ Hills I/D eller motsvarande.

Är det mycket blod i avföringen? Om det bara är någon enstaka droppe ljust blod så beror det troligtvis på att katten krystar för mycket eller är hård i magen. På min katt gick det över av sig självt efter ett tag... För att katten inte ska bli så hård i magen kan man ge den mer blötmat, ge kattmalt eller ge lite paraffinolja. Kroppen tar inte upp paraffinoljan som den gör med matolja. Har hört att messmör också ska vara bra och populärt.

• echk

Det är en veterinär som ordinerat detta om katten har blod i avföringen. Dessutom har min katt inte ätit annat än kyckling och sådan mat innan den kom till oss. Därför vill jag prova med detta och se om det hjälper att lugna ner kattens tarm ifall han reagerar på kattmaten.

Läs på mer om skonkost till katt om ni vill ifrågasätta det. Är så trött på att alla säger olika när det kommer till foder och sånt för katt. "Det är inget bra, det är bra osv". Så nu testar jag något som någon annan med samma problem som mig fick som råd...

• echk

Sen lyssnar jag faktiskt hellre på min veterinär än en massa forummedlemmar som tror att dom är experter. Vi har redan gett honom paraffinolja ett tag och det hjälpte för stunden men man kan ju inte använda det hur länge som helst, för då kan det bli skadligt. 

• skorpionen80
    echk skrev 2011-10-12 12:41:17 följande:
    Sen lyssnar jag faktiskt hellre på min veterinär än en massa forummedlemmar som tror att dom är experter. Vi har redan gett honom paraffinolja ett tag och det hjälpte för stunden men man kan ju inte använda det hur länge som helst, för då kan det bli skadligt. 
    Men varför frågar du då här? Ring veterinären istället...

Eller regga dig på kattforum.se, där är de duktigare på kost än veterinären.
  • echk
    skorpionen80 skrev 2011-10-12 12:42:36 följande:
    Men varför frågar du då här? Ring veterinären istället...

Eller regga dig på kattforum.se, där är de duktigare på kost än veterinären.
    Det enda jag undrade över var om jag skulle ha salt i skonkosten...

Nej tack. 
  • skorpionen80
    echk skrev 2011-10-12 12:58:00 följande:
    Det enda jag undrade över var om jag skulle ha salt i skonkosten...

Nej tack. 
    ...och det fick du svar på. Du behöver dock tillsatta annat.
  • dezibel
    echk skrev 2011-10-12 12:41:17 följande:
    Problemet är att veterinärer oftast inte är utbildade i näringslära/foderkunskap, det ingår inte i deras utbildning. Har hårresande exempel på vad veterinärer ordinerat som varit helt galet. Prata med en utbildad foderkonsulent/näringsexpert som oftast finns anställda på större kliniker.
  • Majmaj

Vet att det är ett tag sedan du behövde hjälp :) men när mina katters mage krånglade så fick de fasta 24 h och sedan ätit kokt fisk i 2 dagar. Sen har de fått samma mat som innan och deras magar har inte krånglat. mina katter är dock unga och friska, vet ej hur gammal din katt är!

Är ingen expert men jag tycker att katter ska äta kött! Grönsaker och kolhydrater är nyttiga till oss, inte till katter. Men du ger det som funkar till din katt! Fisk är skonsamt för magen till kissarna :)

Lycka till!

• lennartsdotter
    dezibel skrev 2011-10-12 18:23:20 följande:
    Prata med en utbildad foderkonsulent/näringsexpert som oftast finns anställda på större kliniker.
    Du menar de som är utbildade av Hill's och RC?Skrattande
  • dezibel
    lennartsdotter skrev 2011-10-20 00:14:17 följande:
    Du menar de som är utbildade av Hill's och RC?Skrattande
    Ja,dom också Flört   jämfört med dom flesta veterinärer är dom rätt duktiga och vet vad dom pratar om. 
  • Annnanym

Jag skulle inte exprimentera själv, och verkligen inte blanda i salt i maten bara sådär. Jag minns inte vad märket heter nu men när min katt var väldigt dålig i magen en längre tid, samt att det ibland kom lite blod i avföringen så blev vi rekomenderade ett specialfoder som hade samma funktion som skonkost (kokt torsk och ris testade vi under några dagar, funkade inte). Såldes endast hos veterinär, katten svarade snabbt på nya fodret och efter en vecka började vi blanda upp det med hennes vanliga foder och magen blev bra. 

Lycka till!  

• Pussesnuttan

Varför fråga här när du inte vill ha svar från FL-experter???

Svar på tråden En liten fundering angående skonkost åt katt