• Anonym (Fundersam..)

Bryta upp......

Lever sen ca tio år tillbaka med min sambo, vi har en gemensam dotter på 8 år samt hennes son på 11 år sen en tidigare relation vi är båda två i 30 års åldern. Vi har ända sedan vi blev ett par haft ett väldigt stormigt förhållande, min sambo led av depression redan när vi träffades, hon tar mediciner för att hålla det i schack. Detta plus en massa andra motgångar har gjort att vi inte haft det bra alls dom senaste 5 åren, dom senaste två har bara blivit ännu värre. Vi gör alldrig något tillsammans, för i hennes ögon är allt jobbigt och besvärligt. Jag står för i princip allt hushåll arbete för husfridensskull. Sex har vi inte haft på två år säkert. Har många gånger hotat att separera ifrån henne. Men det slutar alltid med att vi försonas så är allt bra i två dagar. Sen börjar allt om igen.. Hennes son skall flytta till sin pappa i stockholm nu vid jul. Hon har en inkomst men den är inte alls stor. Hur gör jag för att komma ur denna relationen?, hon kommer bli helt förkrossad, och jag är orolig att hon skadar sig själv. Jag är alldeles för snäll och blödig av mig, är rädda att inte klara ut detta. Snälla hjälp mig att komma ur detta....

• Svar på tråden Bryta upp......
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Jag förstår din oro att din sambo kan bli förkrossad när du säger att du vill bryta upp. Ni har också ett gemensamt barn som ni behöver ta ansvar för tillsammans. Om du känner att du verkligen vill separera behöver du tala om det på ett lugnt och seriöst sätt, inte hota och sedan ta tillbaka det. Det kommer att kräva kraft och uthållighet av dig. Du vill ju naturligtvis inte göra henne illa utan dina tankar på separation kommer ur att ni inte har det bra tillsammans och att du har tappat hoppet om er relation. Jag tänker att både du och hon skulle behöva stöd i den här situationen. Finns det anhöriga som kan stötta henne och dig? Det kan också vara en idé att få stöd på familjerrådgivningen i er hemkommun i separationsarbetet. Dit kan ni gå på gemensamma samtal för att hitta bra lösningar för framtiden. Din sambo bör ha en läkarkontakt för depressionen och det kan vara viktigt att hon tar ny kontakt med den personen när marken gungar under hennes fötter. Om du stannar kvar i en relation som gör dig olycklig kommer du inte heller att orka utan du riskerar att må dåligt både fysiskt och psykiskt. Därför är det viktigt att du tänker på dig själv och att lösningen för din dotter också blir bra. Familjerätten i kommunen hjälper till när föräldrar separerar med barnets bästa för ögonen. Det kan också vara ett alternativ för dig att kontakta dem.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Bryta upp......