• Fiori

Storken kommer med bebisen, säger dom i förskolan...

Hej Har hört att där mitt mitt barn går i förskolan, har de förklarat att storken kommer med barnet i mammans mage. Nu är hon bara två år, så jag förstår att dom inte drar hela fortplantningsprocessen.. Men när är barnet moget att få höra hur ett barn blir till? Hur gör du som förskolelärare? Får barnen tänka fritt. Är det så i de lägre årskurserna också???

Blir inte barnen förvirrade om de först får höra en story och sen en annan. Viklet ansvar har förskolan?

• Svar på tråden Storken kommer med bebisen, säger dom i förskolan...
  • Marnet

Det kan ju tyckas va lite dumt, men o andra sidan låter man ju barnen tro på tomten o tandfen t ex så om de ena e värre än de andra vet jag inte? =)

• Lumo

Blir barnet förvirrat av att höra att tomten kommer med julklapparna?

Tycker nog inte att det är dagis jobb att utbilda i fortplantning, det får föräldrarna nog göra om de vill prata om detta innan skolåldern. :)

• Nintendo

Jag hade blivit arg om dom ljög så för mitt barn! Det hade jag tagit upp direkt!

Jag studerar till förskollärare och jag anser att det är pedagogernas ansvar att svara sanningsenligt på barnens frågor (på en nivå som passar det enskilda barnet förstås). Om man som pedagog känner att man inte klarar av att svara på frågan får man väl i så fall be en annan pedagog eller föräldrarna förklara. Att ljuga är HELT fel!

• Fiori

Nu har jag bara hört delar av samtalet. Det kan varit ett barn som tog upp om storken från början? 

Marnet: Jag tänkte också på storyn tomten, det var en stor debatt om det utifrån en enkät som gjorts i skolan. Om att barn tappade förtroende för vuxna. Nu menar jag inte att det är skadligt i två års åldern, men hur är det när de är tre- fyra och uppåt.

• Mynta

Håller med Nintendo. Som förskollärare så bör man svara ärligt på sådana frågor men givetvis anpassa efter barnets ålder och förståelse. Inget snack om saken.0

• Runguska

Det finns ju ett flertal anpassade böcker i ämnet. Jag hade nog helt sonika frågat om inte en mindre grupp kunde gå till biblioteket för att läsa en sådan eller att de helt enkelt en vecka hade "syskon" eller "bäbisar" som tema. Beroende på hur intresset i gruppen ser ut såklart!

• La Lola

Jag hade fasiken skämts om nån kollega hade sagt så o jag hörde!
    Fruktansvärt pinsamt o dumt sagt.

Jag tänker som Nintendo (o pluggar också till förskollärare efter många år som barnskötare).

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Fiori

JAg känner som er, att det finns bra böcker som förklarar på ett barns nivå, och varför ljuga?? Som ni säger, man kan anpassa sig efter barnets ålder. Men hur gör man med ex vis troende etc, man får inte diskriminera utifrån tro, religon etc. Hur ska man förhålla sig till dessa barn?

• Trident5678
    Nintendo skrev 2011-10-12 07:42:56 följande:
    Jag hade blivit arg om dom ljög så för mitt barn! Det hade jag tagit upp direkt!

Jag studerar till förskollärare och jag anser att det är pedagogernas ansvar att svara sanningsenligt på barnens frågor (på en nivå som passar det enskilda barnet förstås). Om man som pedagog känner att man inte klarar av att svara på frågan får man väl i så fall be en annan pedagog eller föräldrarna förklara. Att ljuga är HELT fel!
    Håller med!
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • La Lola
    Fiori skrev 2011-10-12 07:54:59 följande:

JAg känner som er, att det finns bra böcker som förklarar på ett barns nivå, och varför ljuga?? Som ni säger, man kan anpassa sig efter barnets ålder. Men hur gör man med ex vis troende etc, man får inte diskriminera utifrån tro, religon etc. Hur ska man förhålla sig till dessa barn?

Troende skaffar väl också barn?
    Eller hur menar du?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Storken kommer med bebisen, säger dom i förskolan...