• Mirilla

Ni med barn med pälsdjursallergi

Jag har en son som är 3,5 månader som drog på sig en förkylning för några veckor sedan (han har en storasyster som går på dagis) och den vill inte släppa. Han är fortfarande täppt i näsan, även om det börjar bli bättre.  Det finns både hund och katt i hemmet och min oro är att det kan vara pälsdjursallergi. Han har inte svårt att andas eller så, bara näsan som är täppt.

Ni som har barn med konstaterad pälsdjursallergi:
    När upptäckte ni det?
    Vad var det som gjorde att ni misstänkte att det var det som det handlade om?
    När fick ni reda på att det var det?
    Hade ni djur hemma?

Nu är kanske detta en vanlig seg förkylning, då dottern har varit förkyld i stort sett hela tiden sedan Augusti. Men jag vill bara veta hur det var för er andra.

• Svar på tråden Ni med barn med pälsdjursallergi
  • pelo

Samma läge för mig, har dock inget syskon. Läkaren sa till oss att det är ovanligt med allergier så här tidigt, har även läst om att barn som växer upp med djur löper mindre risk att bli allergiska.

• Mirilla

Ja det har jag också hört. Det bröt ut en rejäl förkylning på min son så jag tror att det var den som spökade, han är fortfarande inte helt bra, men dock bättre.

• zumbatokan

Pröva med att låta hunden slicka ex på din bebis rygg, de e saliven man oftast e allergisk emot, får han utslag ja då e de nog bra o gå o testa honom. Min bästa vän upptäckte att hennes son var allergisk mot hunden då denne slickade på honom av misstag!! fast han hade ju varit röd runt ögonen o hade redan fått konstaterat mjölkproteinsallergi. Barn kan visst vara allergiska som små men de e ovanligt.

Lycka till!!!

• Glad i hågen

Vårt ena barn är allergiskt mot vissa pälsdjur men det visade sig inte förrän i 3-4-årsåldern.

Har man en allmän överkänslighet kan det ju räcka med en förkylning för att man ska reagera på vissa saker utan att man för den skull är allergisk. Själv kan jag reagera på dofter utan att vara allergisk mot parfym t ex, om jag är lite nedsatt i övrigt.

• Carl69

När det gäller allergi och tester, se till att de gör en venös blodprovtagning. Pricktester och kappilära tester är inte tillförlitliga. Fick lära mig det den hårda vägen så att säga... Obestämd

• 3barnsmor till 4

Vår minsta kille var 10 månader och lite förkyld då han gosade med vår katt.... På 5 minuter svällde han upp i ansiktet och efter 15 minuter när jag kom insladdandes på vårdcentralens parkering så var han medvetslös. En läkare sprang efter en adrenalinspruta och i korridoren, genom byxorna fick han den. Då andades han inte. Men efter ca 45 SEK så kom han igång och det blev 5 min väntan på prio 1-färd med ambulans till sjukhuset. Där konstaterades pälsdjursallergi, astma, eksem, doftallergi och lite senare även allergi mot banan och stenfrukter samt komjölksproteinallergi och allergi mot soja. Allt detta fanns alltså i botten, obehandlat och förkylningen bröt loss allt. Ledsen att skriva en tråkig historia här, men dock med en mycket trevlig utgång! han lever!!!

• Crazymadde

Oj! Fy vilken hemsk upplevelse! Vilken tur att de gick bra. Min lilla tjej har mjölkprotien och nu ska hon utredas av vilken typ av astma hon har. Hon är en riktig rosselbebis från och till. Dom stora problemen med luft och andning kom strax innan 3 månaders ålder samband med en rejäl förskyldning. Nu mitt i allt så har hon fått massviss med nässelutslag när jag har matat henne med aprikos, mango m.m

Prata med bvc eller din vårdcentral. Lika bra att få reda på de i tid. Lycka till.

• Mirilla

Sonen är nu 7 månader och hur pigg som helst. Har lagt ner mina misstankar om allergi. Var nog en dunderförkylning som inte ville släppa, det tog några veckor, men sen har det inte varit något mer. Skönt. Och fy vilken upplevelse när ens barn inte kan andas.

Svar på tråden Ni med barn med pälsdjursallergi