• Lukka

Stor bebis - börja tidigare med mat?

Jag har en bebbe som är ca 3,5 månad gammal och han är riktigt stor (=lång) för sin ålder och använder redan stl 74. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra vad gäller smakisar. Han ammar väldigt tätt och oftast med 2 timmars mellanrum dagtid och behöver såklart mycket. Men jag undrar om det därför kan vara vettigt att introducera gröt redan när han är 4 månader? Vissa säger ju att man bör inte börja så tidigt med smakisar och andra säger att man bör inte vänta för länge. Suck, vet inte vad som är bäst att göra. Andra säger att man inte ska börja förrän barnet kan sitta. Vad tycker ni och vad skulle ni göra i mitt fall?

• Svar på tråden Stor bebis - börja tidigare med mat?
  • Alexi

Men är han pigg, glad och går upp i vikt som han ska behöver du ju inte stressa. Att amma med två timmars mellanrum är ju inte speciellt ofta och inget som tyder på att han behöver mat...

• trollmammsis

jag har 3 tjejer. Och mina 2 första började vid 3,5 mån och vi var nsabbt uppe i en portion gröt om dagen.  Nu men minsta, men som är störst, också uppe i stl 68/74, och vi är inte uppe i en portion än. hon är 4,5 månader. MEn vi började ge lite smakisar redan vid 3,5. hon har fått små portioner med gröt vid några itllfällen, annars bara små skedar.

Men hon verkar gilla det så du kan ju alltid proa. vill bebisen så ill den, annars inte
    Du behöver ju inte börja om det känns fel

• Loriyana

Jag hade börjat med smakisar. Man bör titta på barnet och vad barnet vill och inte enbart slaviskt följa rekomendationerna. Alla barn är olika och du vet bäst vad ditt barn behöver eftersom du känner ditt barn bäst.

• Lukka
    Alexi skrev 2011-10-12 14:25:05 följande:
    Men är han pigg, glad och går upp i vikt som han ska behöver du ju inte stressa. Att amma med två timmars mellanrum är ju inte speciellt ofta och inget som tyder på att han behöver mat...
    Jodå, han är pigg och glad och går fint upp i vikt. Amningen är hoppig dock. Vissa dagar har jag helt överfulla bröst av mjölk och de håller nästan på att sprängas och andra dagar så är det som att all mjölk försvinner och både jag och sonen blir nästan desperata över den lilla mängden som finns, ändå dricker han alltid med samma intervall och oftast samma mängd. Fattar inte det där...
  • Lukka
    trollmammsis skrev 2011-10-12 14:25:27 följande:
    jag har 3 tjejer. Och mina 2 första började vid 3,5 mån och vi var nsabbt uppe i en portion gröt om dagen.  Nu men minsta, men som är störst, också uppe i stl 68/74, och vi är inte uppe i en portion än. hon är 4,5 månader. MEn vi började ge lite smakisar redan vid 3,5. hon har fått små portioner med gröt vid några itllfällen, annars bara små skedar.

Men hon verkar gilla det så du kan ju alltid proa. vill bebisen så ill den, annars inte
    Du behöver ju inte börja om det känns fel
    Han verkar ha stort intresse för mat. Drar alltid i min tallrik och tittar mycket när vi äter och verkar vilja ha
  • trollmammsis
    Lukka skrev 2011-10-12 14:29:48 följande:
    Han verkar ha stort intresse för mat. Drar alltid i min tallrik och tittar mycket när vi äter och verkar vilja ha
    ja men så har alla mina varit med   trodde att Stina nu skulle vara lika ivrig när hon väl fick som dom andra men det är hon inte därför kör vi lite lugnare med henne. Men vi började som sagt med alla 3 vid 3,5 månader. DÄrefter kär man i barnets takt. Man börjar ju bara med små små skedar i början
  • Lukka
    trollmammsis skrev 2011-10-12 14:33:43 följande:
    ja men så har alla mina varit med   trodde att Stina nu skulle vara lika ivrig när hon väl fick som dom andra men det är hon inte därför kör vi lite lugnare med henne. Men vi började som sagt med alla 3 vid 3,5 månader. DÄrefter kär man i barnets takt. Man börjar ju bara med små små skedar i början
    Ja, jag får se hur jag gör. Ska fundera på saken. Har du någon idé om varför mjölkmängden kan variera så vansinnigt? Som jag skrev här uppe så har jag vissa dagar helt överfulla bröst av mjölk och de håller nästan på att sprängas och andra dagar så är det som att all mjölk försvinner och både jag och sonen blir nästan desperata över den lilla mängden som finns, ändå dricker han alltid med samma intervall och oftast samma mängd. Fattar inte det där. Varje gång det sjunker så där får lillkillen jobba för fullt för att få upp mängderna igen och suga enormt mycket för att få det han behöver och lång tid tar varje amning.
  • Lukka
    Lukka skrev 2011-10-12 14:44:16 följande:
    Ja, jag får se hur jag gör. Ska fundera på saken. Har du någon idé om varför mjölkmängden kan variera så vansinnigt? Som jag skrev här uppe så har jag vissa dagar helt överfulla bröst av mjölk och de håller nästan på att sprängas och andra dagar så är det som att all mjölk försvinner och både jag och sonen blir nästan desperata över den lilla mängden som finns, ändå dricker han alltid med samma intervall och oftast samma mängd. Fattar inte det där. Varje gång det sjunker så där får lillkillen jobba för fullt för att få upp mängderna igen och suga enormt mycket för att få det han behöver och lång tid tar varje amning.
    Glömde tillägga på slutet att då tar det 1-2 dagar igen innan mängderna är normala igen. SÅ det blir det mer och mer fullt, smockat med mjölk under ett par dagar och så sjunker det ner till nästan inget igen. Märkligt och framförallt jobbigt...
  • trollmammsis

nej det där med amningen kan jag tyvärr inte svara på.
    Jag har bara kunnat amma mina i 8 veckor. dom 2 första barnen 4 v fullt sedan ersättning, nu med 3e så kunde jag iaf amma 8 veckor fullt men sedan var det stopp och hon låg stilla i vikten så det blev ersättning.
    Jag har aldrig haft mjölk efter behov, alltid för lite så det där med att alla har mjölk efter barnets behov anser jag är skitsnack, och det trots att Stina fullständigt bodde vid bröstet i 8 veckor. Hon vägde 4,5 och krävde väldigt mycket.

Svar på tråden Stor bebis - börja tidigare med mat?