• Tjolinti

Problem med min Labrador

Jag har världens finaste Labbe här hemma. Han är snart två och för några månader sedan var han världens duktigaste hund. 

Jag är ingen amatör gällande hundar. Jag visste precis vad jag ville när jag fick honom. Han gick alltid lös, vi gick på lydnadskurser. Han var alltid bland dom bästa. Han kom alltid på inkallning, struntade i andra hundar osv osv. Dröm hunden helt enkelt. Nu,,, mardröm. Han kommer typ 10% av gångerna jag kallar, resten är lite så kommer när jag luktat klart mer eller mindre. Och nu har han börjat springa halvvägs fram till andra hundar och skälla på dom. Inte aggressivt utan mer nervös/rädd. Ägarna till de andra hundarna undrar säkert va i helvete. Jag ber så klart alltid om ursäkt. Men det är pinsamt. Jag vill ogärna börja ha koppel på nu för då känns det som allt man arbetat för bara går åt helvete.  :S  Men det känns också som jag e på väg att ge upp. Jag har en liten till här hemma nu på 9 veckor som också tar min tid. Kändes kanske som fel tidpunkt att skaffa en valp på. Men tidsmässigt i mitt liv passade det bäst att ha en valp nu när jag läser skola på distans. 

Jag skulle gärna behöva lite råd och uppmuntrande ord :D 

• Svar på tråden Problem med min Labrador
  • Emsbli

Kan vara att han protesterar mot lillen, eller känner att han inte får uppmärksamhet, eller något liknande. :( 

• Landslide

Hur gammal är hunden?

• Tjolinti

Han är två år snart... 

Beror inte på den lille för han har hållt på i en två månaders tid nu :S  

• Emsbli
    Tjolinti skrev 2011-10-12 15:28:19 följande:
    Han är två år snart... 

Beror inte på den lille för han har hållt på i en två månaders tid nu :S  
    hm ja då kan man undra. :( 
  • Landslide

Jag kanske är helt ute och cyklar nu men min hane (Collie) var rätt sen i utvecklingen och det var först när han var runt två år som han började intressera sig för tikar, kissfläckar, revir och annat roligt ute (Han är nu 2½). Innan dess så lydde han till 110% och gick väldigt fint utan koppel hela tiden.

Men nu är det en helt annan femma, han kommer 8 gånger av 9 om man kallar på honom, men i och med att han inte längre lyssnar fullt ut så har han numera koppel i närområdet där vi bor, just för att han inte ska rusa fram till folk med hundar. Jag tror att det handlar om hormoner ifrån hundens sida, och det är bara att träna, träna, träna, kanske även du måste använda koppel. I vår kommun är det inte koppeltvång, men det kanske är det i din.  

• Tjolinti

Grejen är att är han i koppel så kommer han inte skälla på andra hundar eller någonting så då kommer jag aldrig kunna säga till honom, alltså kommer han aldrig lära sig det o kommer då alltid få gå i koppel hädanefter :S

• Äggfis
    Tjolinti skrev 2011-10-12 15:37:16 följande:
    Grejen är att är han i koppel så kommer han inte skälla på andra hundar eller någonting så då kommer jag aldrig kunna säga till honom, alltså kommer han aldrig lära sig det o kommer då alltid få gå i koppel hädanefter :S
    Så varför inte utnyttja det till att förstärka att det är skitduktigt av honom varje gång han passerar andra hundar utan att bry sig, istället för att "provocera fram" en situation för att kunna korrigera? Många upplever 'bakslag' när hunden är omkring 2 år gammal och sista fasen i könsmognaden ska gås igenom. Hunden blir döv på nytt och man får ofta ett FU-finger i gensvar när man vill hunden nåt. Det är bara att köra på under lite lättare basis, låta hunden veta när den gör helt rätt och hur duktig den då är och använda koppel då hunden ju trots allt inte klarar av att vara lös som det är idag.
    Att träna på inkallningen samt lösgåendet är nåt man får göra hela hundens liv, det är färskvara som behöver fräschas upp med jämna mellanrum. Dock, när hunden är i såna här perioder brukar det vara bäst att backa några steg, eller åtminstone inte göra det för svårt för hunden. Men att den skulle vara tvingad att gå kopplad resten av sitt liv bara för att den inte klarar av att gå lös just i detta nu - säger vem?
  • Joico

Jag tycker att du tänker helt omvänt.
    Jag hade satt koppel på hunden för att förhindra att den springer iväg till andra hundar och förhindra att den  inte kommer när man kallar.
    Kanske har du tagit hunden lite för givet? Hundar är smarta, dom gör bara sånt som är till fördel för de själva. Har du helt slutat belöna "färdiga" beteenden? Slutar din chef betala din lön när du gör ditt arbete rätt och riktigt? Nixpix.
    Det är inte alls fel att sätta på hunden koppel, det är tvärtom. Varje gång hunden får springa iväg och skälla på andra eller inte komma när du kallar, så blir den självbelönad och problemet/problemen blir ÄNNU svårare.
    Så på med ett trevligt halsband (inget j*vla stryp) och backa lite i träningen. 

• jessi

har en 1,5 årig labbepöjk här hemma, världens duktigaste fram tills 2 månader sen..nu har en nyfiken könsmogen nonchalant herre flyttat in i honoms huvud istället..
    Kämpa, ge inte upp. har hans 9 åriga pappa här hemma också..han hade samma nonchalans men jag kämpade några månader och fick sen världens bästa hund :D

Ha med dig något riktigt gott på promenaderna, köp dennis korv och dela i smådelar, ha i bakfickan och ta till varje gång du tror han ska nonchalera dig. Du kommer bli döintressant :D

• Tjolinti

:) Jag har alltid godsaker med på rundor, så har det alltid varit. Ju godare saker ju snabbare tempo :D Men nu är han på en allergikur så det fodret är väl inte det bästa men jag och maken har bestämt oss för att han är tillbaka i koppel och så får valpen på 9 veckor springa lös så behöver man heller inte oroa sig för olyckor för man har två flippon ute på runda :D 

• simmaren

Det ar normalt att dem gar in i en period da dem brojar bry sig mer om omgivningen. Se till att du har massa godsaker med dig ute och ova pa att komma dar det inte finns sa mycket distraherande grejer runt om..

Och ropa inte in hunden om det inte ar absolt nodvandigt. Forutom nar du tranar dock.

u verkar ha hundvana men se ocksa till att du inte blir nervos eller tycker det ar pinsmat att han springer fram till folk.. Hunden kan kanna av detta latt.

Istallet forhindra att det hander genom att ha honom i koppel da har du battre chans att ge honom en godis for att han ar lydig. Lycka till

Svar på tråden Problem med min Labrador