Inlägg från: Äggfis |Visa alla inlägg
  • Äggfis

Problem med min Labrador

Tjolinti skrev 2011-10-12 15:37:16 följande:
    Grejen är att är han i koppel så kommer han inte skälla på andra hundar eller någonting så då kommer jag aldrig kunna säga till honom, alltså kommer han aldrig lära sig det o kommer då alltid få gå i koppel hädanefter :S
    Så varför inte utnyttja det till att förstärka att det är skitduktigt av honom varje gång han passerar andra hundar utan att bry sig, istället för att "provocera fram" en situation för att kunna korrigera? Många upplever 'bakslag' när hunden är omkring 2 år gammal och sista fasen i könsmognaden ska gås igenom. Hunden blir döv på nytt och man får ofta ett FU-finger i gensvar när man vill hunden nåt. Det är bara att köra på under lite lättare basis, låta hunden veta när den gör helt rätt och hur duktig den då är och använda koppel då hunden ju trots allt inte klarar av att vara lös som det är idag.
    Att träna på inkallningen samt lösgåendet är nåt man får göra hela hundens liv, det är färskvara som behöver fräschas upp med jämna mellanrum. Dock, när hunden är i såna här perioder brukar det vara bäst att backa några steg, eller åtminstone inte göra det för svårt för hunden. Men att den skulle vara tvingad att gå kopplad resten av sitt liv bara för att den inte klarar av att gå lös just i detta nu - säger vem?
Svar på tråden Problem med min Labrador