• MariaZuniga

Min 14-åriga dotter har spårat ur!

Hejsan!
    Det är såhär att min 14-åriga dotter har spårat ut fullständigt! Hon spelar bra och får utomstående att tro att hon är en liten ängel, men här hemma är det kaos.
    För sådär ett halvår sen funkade det bra, hon hade (och har fortfarande) en 16-årig pojkvän som hon sov hos 3-4 dagar i veckan, hon skötte skolan jättebra, MVG i allt (fick ju inte betyg, men lärarna berättar alltid vilka betyg de skulle ha fått om de skulle haft), hade gott om trevliga kompisar osv. Dock fick jag veta att hon drack någon öl ibland och provade röka ett par gånger, vilket jag såklart inte tyckte om men jag resonerar faktiskt som såhär att tonåringar gör så, och alla andra fall jag har sett där det har varit nolltolerans har det bara gått åt skogen. Detta beteendet började i julas, då hon sålde sin ponny (hennes eget val såklart, hon hade tröttnat på att lägga ner flera timmar/dag och sedan tävla varenda helg, samtidigt som hon gjorde allt för sin älskade ponny, men nu efter en hellyckad tävlingstermin och en grym sista tävling bestämde hon sig för att sälja, på julafton dessutom, som en symbolisk dag) och fick en massa tid över för kompisar, killar, fester osv.

MEN, nu är hon helt "crazy"! Hon dricker alkohol i princip varenda dag, 1-2 öl på vardagar, sen på fredagkvällarna är de i en replokal (ett gäng på skolan som äger den då de har ett band, där de "coola" umgås) med ytterliggare ett par öl, och på lördagarna är det fullt ös med en massa dricka! Hon är sällan sådär asfull, då hon inte gillar det, vilket jag tror på (märker på henne när hon talar sanning). Hon sover nästan varje natt hemma hos sin pojkvän (föräldrar som jobbar natt/ofta är iväg på affärsresor och kan inte göra något åt saken, men även dem försöker få ordning på henne, så skönt att få lite hjälp!). Sen röker hon även, ca 2 packet/vecka, och vattenpipa på helgerna. Droger har hon även tagit då och då, ecstacy och marijuana är det som gäller. Hon sköter tack och lov fortfarande sin skola hyffsat bra, har högsta betyg i de ämnen hon går till lektionerna i, vilket är alla utom idrott (kommer inte överens med idrottsläraren som inte längre gillar henne pga rökning, festande osv & tycker inte heller att idrott är intressant). Vad ska jag göra åt henne ?!
    Jag kan inte tex dra in alla hennes pengar, eftersom hon då får pengar av någon annan (vet inte alls vem, men vi drog in alla hennes pengar i två månader i somras, och hon fick fortfarande 4000/månad, vet inte från vem.. så vi valde att ge henne 4000/månad som vanligt, så hon inte blir skyldig någon en massa pengar). 

Någon som vet vad jag ska göra ?! Jag är desperat, varesig jag eller min man vet vad vi ska göra!
    Allt det jag vet om henne (om drogerna, drickandet, rökningen osv) berättade hon frivilligt en söndag (hon kom hem klockan 4 på morgonen, hög och ganska full, gick och la sig sedan när hon vaknade & hade nyktrat till valde hon att berätta allt!) vilket jag är tacksam över, men jag får ändå inte känslan av att hon inte trivs med sitt liv nu och vill ha hjälp, förutom drogerna & rökningen som hon försker sluta med. Fick även veta att hon inte längre är oskuld längre, fast det kanske gick att lista ut egentligen, men det var tack och lov med denna killen hon har varit tillsammans med i 10 månader (dock hände det efter 4 dagar, när hon bara var 13 år).

Hon är förresten trevlig mot mig & min man, men som sagt helt galen med allt hon håller på med.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-12 21:00
    Edit: Hon får 1000 kronor i månaden, inte 4000!

• Svar på tråden Min 14-åriga dotter har spårat ur!
  • sthlm96

Marjana är inte så himla farligt så länge de är grönt eller brunt men om hon börjar med hash (syntetiskt framställt) eller spice är det värre maja är inte farligare än alkohol och spice är väldigt lätt att snea på och få physkos på. Men det är inte ovanligt att kröka varje helg när man är 14-15, har själv regelbundna alkoholvanor sedan jag var 14 och går i 9an nu och har 190 poäng, sköter skolan bra tränar 5 dagar i veckan dricker 1-2 dagar i veckan och röker gräs ibland har inga alls problem med det. Ectecy är inte heller så farligt man kan inte överdosera vilket man kan med alkohol (alkoholförgiftning), effekten av E är att men känner en massa harmoni och empati och blir skit glad och älskar allt och alla.

Försök få henne att dricka max 1 gång i veckan och hon ska ge fan i att bara dricka 1-2 öl till maten bara för hon tycker det är gott. Och informera henne om droger och ingen jävla skräck propaganda  för det hjälper inte ett skit, tex om du säger att "cannabis" (finns jävligt många sorter) är dödsknark vilket det inte är nästan ofarligt, och det vet hon redan så hon kommer inte lita på dig något då så då kanske hon börjar med benzo och kanske råkar blanda det med alkohol och då blir det kaos kan man säga allt fuckar ur då.

Ha inte det här tänket "narkotika är narkotika" det är bara efterblivet för tex tramadol som man kan få utskrivet på apoteket (har fått de pga mitt knä, men gav fan i att ta de) det ger mycket mer biverkningar än gräs (grönt, brunt) bara googla lite på de så får du reda på vad för skit det är. Sen finns det helt lagliga RC droger som man kan beställa online lagligt som är jävligt farliga och när den RC drogen blir olaglig så gör dom om molekylerna i den så att den blir laglig och ger lika bra effekt som innan.

Om du undrar något så är det bara skriva svarar på allt, vet hur hon har det ungefär. :)

• SilverLadyG
    sthlm96 skrev 2011-10-13 19:39:29 följande:
    Marjana är inte så himla farligt så länge de är grönt eller brunt men om hon börjar med hash (syntetiskt framställt) eller spice är det värre maja är inte farligare än alkohol och spice är väldigt lätt att snea på och få physkos på. Men det är inte ovanligt att kröka varje helg när man är 14-15, har själv regelbundna alkoholvanor sedan jag var 14 och går i 9an nu och har 190 poäng, sköter skolan bra tränar 5 dagar i veckan dricker 1-2 dagar i veckan och röker gräs ibland har inga alls problem med det. Ectecy är inte heller så farligt man kan inte överdosera vilket man kan med alkohol (alkoholförgiftning), effekten av E är att men känner en massa harmoni och empati och blir skit glad och älskar allt och alla.

Försök få henne att dricka max 1 gång i veckan och hon ska ge fan i att bara dricka 1-2 öl till maten bara för hon tycker det är gott. Och informera henne om droger och ingen jävla skräck propaganda  för det hjälper inte ett skit, tex om du säger att "cannabis" (finns jävligt många sorter) är dödsknark vilket det inte är nästan ofarligt, och det vet hon redan så hon kommer inte lita på dig något då så då kanske hon börjar med benzo och kanske råkar blanda det med alkohol och då blir det kaos kan man säga allt fuckar ur då.

Ha inte det här tänket "narkotika är narkotika" det är bara efterblivet för tex tramadol som man kan få utskrivet på apoteket (har fått de pga mitt knä, men gav fan i att ta de) det ger mycket mer biverkningar än gräs (grönt, brunt) bara googla lite på de så får du reda på vad för skit det är. Sen finns det helt lagliga RC droger som man kan beställa online lagligt som är jävligt farliga och när den RC drogen blir olaglig så gör dom om molekylerna i den så att den blir laglig och ger lika bra effekt som innan.

Om du undrar något så är det bara skriva svarar på allt, vet hur hon har det ungefär. :)

eeee...ok, vart är dina föräldrar? Inte överdosera med ESkrattande, verkar som att du vill tro det men så är inte fallet. Benzo, vet du ens vad det är? Cannabis många olika sorter, det finns väl bara en men modifierad på olika sätt? HAHAHAAHAHAAAAAAAA....Lilla pojken/flickan du måste växa upp först.

Det finns hjälp att få!!!
  • Anonym (say what??)
    MariaZuniga skrev 2011-10-12 22:16:00 följande:
    Det fungerar ju inte att jag ska följa med henne vart hon än går i t ex skolan. Jag har jobb & hushåll att sköta, + en till dotter på 10 år.

Du bör kanske lära av det här så att din 10-åriga dotter inte hamnar i samma spår. Var inte lika släpphänt när det gäller den yngre så kanske hon klarar sig bättre.
  • Anonym (Har varit 14...)

Hade jag föreslagit att jag skulle sova över hos min pojkvän när jag var 14 år skulle mamma och pappa självklart sagt nej med motiveringen at jag var för ung, visst hade jag väl blivit besviken som alla tonåringar men det hade bara varit att gilla läget då jag alltid vetat att det var dem som bestämde!! Hade de träffat kille upprepade gånger, träffat hans föräldrar och kännt att de litade på alla skulle det kanske tycke det var okej efter ett tag om jag varit tillsammans med samma kille länge. Skulle jag sedan missköta det förtroendet skulle jag helt enkelt inte få sova över flera gånger...

Hade jag druckit, använt droger eller gjort andra dumheter skulle de utan att tveka göra det omöjligt för mig att fortsätta med samma beteende. Månadspengen skulle genast rasa till noll kronor i månaden efter skolan skulle det kräva att jag kom hem, direkt! Att få in egna pengar vore omöjligt men tanke på att min mamma och pappa skulle kräva att få veta exakt vart jag var och med vilka, skulle jag inte uppfylla det kritieriet skulle jag helt enkelt få stanna hemma. Festa på helgen skulle inte finnas på världskartan och inte heller att umgås med de personer som de ansåg hade dåligt inflytande. Pojkvännen skulle jag säkerligen få umgås med, hemma hos mig eller möjligen hos honom om de kände föräldrarna och de visste kraven.

Hon är ett barn och ni är föräldrarna, ni måste ställa krav och våga säga nej!! Ni är allt hon har och ska ställa upp i våt och torrt = hellre att hon är förbannad på er än att hon hittas i ett dike död pga en överdos..

När jag var 14 år fick jag Bulimi och som föräldrar ska reagera när deras barn behöver hjälp funderade de på vad de behövde göra för att hjälpa mig bäst. Resultatet blev att mamma valde att stanna hemma ett halv år för att alltid finnas där och kunna stötta. Hon ville säkert inte eftersom hon älskade sitt jobb och jag vet att det vart tufft ekonomiskt MEN de satte mig och mitt behov först!! Det borde ni göra för eran dotter också, hur kan ni hjälpa henne på bästa sätt?

• sthlm96
    SilverLadyG skrev 2011-10-13 19:48:56 följande:
    eeee...ok, vart är dina föräldrar? Inte överdosera med ESkrattande, verkar som att du vill tro det men så är inte fallet. Benzo, vet du ens vad det är? Cannabis många olika sorter, det finns väl bara en men modifierad på olika sätt? HAHAHAAHAHAAAAAAAA....Lilla pojken/flickan du måste växa upp först.

Det finns hjälp att få!!! 
    Kan gå, men är väldigt ovanligt mycket vanligare att folk super ihjäl sig. Ja, varför skulle jag inte veta de? Lugnade medel som gör så man känner sig ångest fri, så jävla skön känsla! Man kan oxå ta de efter man har haft en tjack race och inte har kunnat sova så då kan de vara skönt med lite neråt tjack. 
    No shit menar du de? -.- Fast spice är väl egentligen bara syntetiskt framställda  cannabis oljor va? Vet inte riktigt hur man fram ställer spice om man gör det från cannabis oljorna eller gör det helt syntetiskt. 

Och varför skulle jag behöva ha hjälp? Har ett bra live, går bra i skolan, kör cross 1 dag i veckan och gymmar 3 och tränar boxning 1 dag och har ett stort socialt nätverk. :) 

hahah läser igenom det jag har skrivet, låter som en jävla pundare och fattar vilken blir du har av mig nu.. 
  • Verea

Meh, TS. Varför frågar du om råd om du är helt handlingsförlamad och inte kan göra något alls.
    Ni kan inte ställa krav.
    Ni kan inte spärra in.
    Ni kan inte dra in månadspengen.
    Ni kan inte göra andra sanktioner.
    Ni kan inte förbjuda.
    Nä, men skit i det då.  
    Det är sådant som andra föräldrar gör för att deras tonåringar inte ska blir helt okontrollerbara.
    Så, antingen TS så blir du också vuxen och tar ansvar för ditt barn och sätter gränser. Om hon rymmer så ringer du polisen som får hämta hem henne. Och när hon är hemma så får du, det tyvärr besvärliga, arbetet att säga till henne att det är av kärlek du begränsar.  

En 14-åring som plötsligt "får pengar" får en okänd källa har troligtvis också tjänat ihop dem på något sätt. Så,
    om hon inte säljer sex, vad säljer hon då?

Om BUP vet att ditt barn använder droger och dricker alkohol kan de faktiskt omhänderta din 14-åring. Och om inte annat så kan de göra en polisanmälan som kan leda till att det blir en rassia i ditt hem där man letar efter droger. eller så kanske du själv ska anmäla ditt barn. 

Jag är inte ens säker på att det finns en sanning i den här frågan, men vist, jag vet att det finns föräldrar som inte har några som helst gränser för sina barn. Men det beror knappast på kassa ungar utan snarare på kassa föräldrar. 

• Emeli
    Anonym (Har varit 14...) skrev 2011-10-13 20:10:04 följande:

Hade jag föreslagit att jag skulle sova över hos min pojkvän när jag var 14 år skulle mamma och pappa självklart sagt nej med motiveringen at jag var för ung, visst hade jag väl blivit besviken som alla tonåringar men det hade bara varit att gilla läget då jag alltid vetat att det var dem som bestämde!! Hade de träffat kille upprepade gånger, träffat hans föräldrar och kännt att de litade på alla skulle det kanske tycke det var okej efter ett tag om jag varit tillsammans med samma kille länge. Skulle jag sedan missköta det förtroendet skulle jag helt enkelt inte få sova över flera gånger...

Hade jag druckit, använt droger eller gjort andra dumheter skulle de utan att tveka göra det omöjligt för mig att fortsätta med samma beteende. Månadspengen skulle genast rasa till noll kronor i månaden efter skolan skulle det kräva att jag kom hem, direkt! Att få in egna pengar vore omöjligt men tanke på att min mamma och pappa skulle kräva att få veta exakt vart jag var och med vilka, skulle jag inte uppfylla det kritieriet skulle jag helt enkelt få stanna hemma. Festa på helgen skulle inte finnas på världskartan och inte heller att umgås med de personer som de ansåg hade dåligt inflytande. Pojkvännen skulle jag säkerligen få umgås med, hemma hos mig eller möjligen hos honom om de kände föräldrarna och de visste kraven.

Hon är ett barn och ni är föräldrarna, ni måste ställa krav och våga säga nej!! Ni är allt hon har och ska ställa upp i våt och torrt = hellre att hon är förbannad på er än att hon hittas i ett dike död pga en överdos..

När jag var 14 år fick jag Bulimi och som föräldrar ska reagera när deras barn behöver hjälp funderade de på vad de behövde göra för att hjälpa mig bäst. Resultatet blev att mamma valde att stanna hemma ett halv år för att alltid finnas där och kunna stötta. Hon ville säkert inte eftersom hon älskade sitt jobb och jag vet att det vart tufft ekonomiskt MEN de satte mig och mitt behov först!! Det borde ni göra för eran dotter också, hur kan ni hjälpa henne på bästa sätt?

Du hade kloka och omtänksamma föräldrar som ville dig väl och som orkade ta sitt föräldraansvar.
  • SilverLadyG
    sthlm96 skrev 2011-10-13 20:15:40 följande:
    Kan gå, men är väldigt ovanligt mycket vanligare att folk super ihjäl sig. Ja, varför skulle jag inte veta de? Lugnade medel som gör så man känner sig ångest fri, så jävla skön känsla! Man kan oxå ta de efter man har haft en tjack race och inte har kunnat sova så då kan de vara skönt med lite neråt tjack. 
    No shit menar du de? -.- Fast spice är väl egentligen bara syntetiskt framställda  cannabis oljor va? Vet inte riktigt hur man fram ställer spice om man gör det från cannabis oljorna eller gör det helt syntetiskt. 

Och varför skulle jag behöva ha hjälp? Har ett bra live, går bra i skolan, kör cross 1 dag i veckan och gymmar 3 och tränar boxning 1 dag och har ett stort socialt nätverk. :) 

hahah läser igenom det jag har skrivet, låter som en jävla pundare och fattar vilken blir du har av mig nu.. 
    ångest fri? Lugnande medel? Tjack race? Har varit ung och trott som dig vara allvetare men tro mig jo äldre man blir desto mer börjar man förstå, du verkar vilja spela allan ballan, slänger ur dig ord och meningar som tur visar din okunskap. Väldigt bra tycker jag, du ska inte kunna sånt och ha erfarenheter, räcker med att prova röka på. Jag är glad att du inte vet, bäst för dig och för ditt liv.
    Pundare hänger väl inte på familjeliv eller hur Skrattande, de har annat för sig. Tråkigt att dessa "spela tuff", allan ballan finns kvar. Diskuterar gärna saker som man tror är coolt och vet mycket om men droger håll dig borta från. Som tur ser TS problemet, som tyvärr tonåringar inte är villiga att se än.
  • MariaZuniga
    Anonym skrev 2011-10-13 18:32:39 följande:
    Styrkekramar till dig och familjen
    det är en tuff sits för er alla
    men tjejen behöver hjälp ta kontakt med socialtjänsten och berätta vad som pågår
    Jag vet att det inte är lätt att be om hjälp
    det bästa för henne vore att komma på behandlingshem för hon verkar vara starkt beroende av både alkohol och droger
    Kram
    tack för ditt stöd! :)
    socialen vet vad som pågår men vet inte hur de ska hjälpa oss.. vet inte om vår dotter har hört något om att vi diskuterar behandlingshem, för hon har lugnat sej lite nu! 
  • Mellamella
    Verea skrev 2011-10-13 20:19:38 följande:
    Meh, TS. Varför frågar du om råd om du är helt handlingsförlamad och inte kan göra något alls.
    Ni kan inte ställa krav.
    Ni kan inte spärra in.
    Ni kan inte dra in månadspengen.
    Ni kan inte göra andra sanktioner.
    Ni kan inte förbjuda.
    Nä, men skit i det då.  
    Det är sådant som andra föräldrar gör för att deras tonåringar inte ska blir helt okontrollerbara.
    Så, antingen TS så blir du också vuxen och tar ansvar för ditt barn och sätter gränser. Om hon rymmer så ringer du polisen som får hämta hem henne. Och när hon är hemma så får du, det tyvärr besvärliga, arbetet att säga till henne att det är av kärlek du begränsar.  

En 14-åring som plötsligt "får pengar" får en okänd källa har troligtvis också tjänat ihop dem på något sätt. Så,
    om hon inte säljer sex, vad säljer hon då?

Om BUP vet att ditt barn använder droger och dricker alkohol kan de faktiskt omhänderta din 14-åring. Och om inte annat så kan de göra en polisanmälan som kan leda till att det blir en rassia i ditt hem där man letar efter droger. eller så kanske du själv ska anmäla ditt barn. 

Jag är inte ens säker på att det finns en sanning i den här frågan, men vist, jag vet att det finns föräldrar som inte har några som helst gränser för sina barn. Men det beror knappast på kassa ungar utan snarare på kassa föräldrar. 
    Thats my story and I'm sticking to it. www.mellas.se/
Svar på tråden Min 14-åriga dotter har spårat ur!