Min 14-åriga dotter har spårat ur!
Hejsan!
Det är såhär att min 14-åriga dotter har spårat ut fullständigt! Hon spelar bra och får utomstående att tro att hon är en liten ängel, men här hemma är det kaos.
För sådär ett halvår sen funkade det bra, hon hade (och har fortfarande) en 16-årig pojkvän som hon sov hos 3-4 dagar i veckan, hon skötte skolan jättebra, MVG i allt (fick ju inte betyg, men lärarna berättar alltid vilka betyg de skulle ha fått om de skulle haft), hade gott om trevliga kompisar osv. Dock fick jag veta att hon drack någon öl ibland och provade röka ett par gånger, vilket jag såklart inte tyckte om men jag resonerar faktiskt som såhär att tonåringar gör så, och alla andra fall jag har sett där det har varit nolltolerans har det bara gått åt skogen. Detta beteendet började i julas, då hon sålde sin ponny (hennes eget val såklart, hon hade tröttnat på att lägga ner flera timmar/dag och sedan tävla varenda helg, samtidigt som hon gjorde allt för sin älskade ponny, men nu efter en hellyckad tävlingstermin och en grym sista tävling bestämde hon sig för att sälja, på julafton dessutom, som en symbolisk dag) och fick en massa tid över för kompisar, killar, fester osv.
MEN, nu är hon helt "crazy"! Hon dricker alkohol i princip varenda dag, 1-2 öl på vardagar, sen på fredagkvällarna är de i en replokal (ett gäng på skolan som äger den då de har ett band, där de "coola" umgås) med ytterliggare ett par öl, och på lördagarna är det fullt ös med en massa dricka! Hon är sällan sådär asfull, då hon inte gillar det, vilket jag tror på (märker på henne när hon talar sanning). Hon sover nästan varje natt hemma hos sin pojkvän (föräldrar som jobbar natt/ofta är iväg på affärsresor och kan inte göra något åt saken, men även dem försöker få ordning på henne, så skönt att få lite hjälp!). Sen röker hon även, ca 2 packet/vecka, och vattenpipa på helgerna. Droger har hon även tagit då och då, ecstacy och marijuana är det som gäller. Hon sköter tack och lov fortfarande sin skola hyffsat bra, har högsta betyg i de ämnen hon går till lektionerna i, vilket är alla utom idrott (kommer inte överens med idrottsläraren som inte längre gillar henne pga rökning, festande osv & tycker inte heller att idrott är intressant). Vad ska jag göra åt henne ?!
Jag kan inte tex dra in alla hennes pengar, eftersom hon då får pengar av någon annan (vet inte alls vem, men vi drog in alla hennes pengar i två månader i somras, och hon fick fortfarande 4000/månad, vet inte från vem.. så vi valde att ge henne 4000/månad som vanligt, så hon inte blir skyldig någon en massa pengar).
Någon som vet vad jag ska göra ?! Jag är desperat, varesig jag eller min man vet vad vi ska göra!
Allt det jag vet om henne (om drogerna, drickandet, rökningen osv) berättade hon frivilligt en söndag (hon kom hem klockan 4 på morgonen, hög och ganska full, gick och la sig sedan när hon vaknade & hade nyktrat till valde hon att berätta allt!) vilket jag är tacksam över, men jag får ändå inte känslan av att hon inte trivs med sitt liv nu och vill ha hjälp, förutom drogerna & rökningen som hon försker sluta med. Fick även veta att hon inte längre är oskuld längre, fast det kanske gick att lista ut egentligen, men det var tack och lov med denna killen hon har varit tillsammans med i 10 månader (dock hände det efter 4 dagar, när hon bara var 13 år).
Hon är förresten trevlig mot mig & min man, men som sagt helt galen med allt hon håller på med.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-12 21:00
Edit: Hon får 1000 kronor i månaden, inte 4000!