• Risgrynet

Hur länge använde ni amningsnapp?

Ni som använt amningsnapp, hur länge hade ni den? Några problem under tiden eller när ni slutade?

• Svar på tråden Hur länge använde ni amningsnapp?
  • Emelie578

Jag började med amninsnapp på BB, dottern fick inte något tag utan!

Två veckor använde jag dem varje amning och tredje veckan hade lillan växt till sig och det började fungera utan, sedan dess har jag inte behövt dem igen. Under tiden hade jag två rejäla mjölkstockningar (40+ graders feber och när jag väl kunde mjölka ur stockningen såg det ut som en pormask, blääää!).

De varnade på BB att risken för mjölkstockning var högre med amningsnapp och det verjar stämma på mig iaf, har inte haft någon efter jag slutade använda dem.

* Liv Linnéa 20110815
  • ELLEoClara

Hela amningsperioden ( ca 4 månader )

Inga problem, fast det var såklart lite bökigt att alltid ha med sig nappen + att det var svårt att få på den diskret när man ammade offentligt. 

• Natulcien

Jag använde amningsnapp t.o.m. att sonen var ca 1,5 månad (minns inte exakt). Jag använde den främst för att sonen hade så svårt att få tag om bröstet, men även p.g.a. att jag hade ont i början.

Inga som helst problem med att använda amningsnapp och inga problem att sluta heller. Jag bara ammade utan en dag, och sonen hade inga problem att ställa om från napp till utan napp.

Det enda som var lite jobbigt var att det tog ca 40 min att amma sonen med nappen eftersom det är tyngre att suga genom en sån. När jag plockade bort den ammade han på 10-15 min! Underbart!

• niiiica

Med dottern; hela amningsperioden, 14 månader.. Inte såå roligt. Hon fick inte tag utan nappen i början och sen visste jag inte hur jag skulle kunna ta bort den.
    Med sonen som ammar nu; ca 3 månader. Körde utan första veckan, men fick sår som inte läkte förrän efter två månader. Sen kunde vi ta bort den. Det gick eftersom jag då fått lära mej "hamburgergreppet" Så himla skönt nu när jag kan amma utan. 

• niiiica
    niiiica skrev 2011-10-13 13:56:12 följande:
    Med dottern; hela amningsperioden, 14 månader.. Inte såå roligt. Hon fick inte tag utan nappen i början och sen visste jag inte hur jag skulle kunna ta bort den.
    Med sonen som ammar nu; ca 3 månader. Körde utan första veckan, men fick sår som inte läkte förrän efter två månader. Sen kunde vi ta bort den. Det gick eftersom jag då fått lära mej "hamburgergreppet" Så himla skönt nu när jag kan amma utan. 
    Kan tillägga: Enda problemet var i slutet av amningen med dottern så klämdes vårtan i nappen så den var vit efter amning. Nog lite därför jag slutade. Annars inga problem.
  • Trident5678

Jag använde amningsnapp hela amningsperioden med båda barnen (7 mån med första barnet och 1 månad med andra barnet):

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Risgrynet

Använde napp, fick mjölkstockning under fjärde 'levnadsveckans' start (ammade då ibland med och ibland utan napp) Slutade med nappen då alla trodde att den var boven och nu några dagar senare är såren tillbaka och jag har fått mjölkstockning igen...

• adagumsan

Jag är också där just nu. Plus en bröstinfektion så jag äter antibiotika. Suck. Nu måste jag ha napp på ena bröstet, men det funkar utan på andra. Det konstiga är att jag har stockning på det bra bröstet. Så här går det inte ihop riktigt.

Förra gången använde jag dem varannan amning i ca två/tre veckor nånting. Då fick jag också mjölkstockning som giofs gick över av sig självt.

Detta är så jobbigt!!

• kokoskrabban

Använde den i 4 månader, ammade sedan utan i 5 månader till. Hade inga problem med mjölkstockning. Det som var lite jobbigt var väl att det var lite bökigt att få på den offentligt och att det tog längre tid att amma. Inga problem att sluta med den. En dag funkade det helt plötsligt utan. Använde nappen för att han inte fick ordentligt tag och för att jag hade ont.

~H 2008~ ~I 2010~
  • Lelay

Jag använde amningsnapp i fyra dagar när mjölken rann till och mina bröstvårtor var jättesåriga. De läker ju aldrig annars. Men jag provade hela tiden att ta bort dem så hon hade inga problem att byta mellan napp och bröstvårta.

• SarTo

På ena bröstet kunde jag sluta använda amningsnapp efter ca 4 veckor på andra behövde jag ha den kvar hela perioden, d.v.s. 4 månader.

För mig funkade amningen jättedåligt. Stora problem med mjölkstockningar och såriga bröstvårtor. Tre penicillinkurer hann det bli innan jag gav upp.

Vet dock inte om det berodde på amningsnappen...

• Iryelle

En dryg månad. Successivt så har jag övergått till att använda "hamburgegreppet" och gör det i princip fortfarande vid 2,5 månad då hon är så van att bara öppna munnen. Hon kan greppa rätt men gapa riktigt stort gör hon mest när hon är väldigt ivrig, annars kan hon få för sig att suga in bröstet och det blir fel. Jag antar att detta kommer sig av a-nappen. Självklart kan man ändra detta beteendet men jag har inte orkat fullfölja det. Hemma ammar jag oftast liggandes för det underlättar då bröstet inte blir så spänt. Jag tycker det är underbart att slippa amningsnappen, det är så irriterande när den ibland åker av, man ska koka dem etc. Sen så tror jag lillan fick jobba lite mer också för det känns som att det är lite mer effektiv amning nu men det kan ju vara att hon är större nu. Så även om jag är glad över att vi hade amningsnappen så är det super att slippa den.

• kattmaja79

4 månader och ammade ytterligare 3 efter det, utan napp. Han vägrade dock flaskan när jag slutade m amningsnappen. Tutten var mycket mysigare tyckte han :)

• Mrs Firren

Använde amningsnapp de tre första månaderna eftersom bebisen inte fick rätt tag. Sen en dag när han var ca 3 mån greppade han bara bröstet som vanligt, utan napp. Inga konstigheter. Jag hade aldrig några besvär av amningsnappen utan är bara otroligt taacksam att den finns. Fortsatte amma sex månader sedan på vanligt sätt.

Svar på tråden Hur länge använde ni amningsnapp?