• Anonym

När MÅSTE man gå över till NAN 2 från NAN 1 ?

Ja, som rubriken lyder. När måste man byta ersättning? Vi ger fortfarande NAN 1 till vår kille som är 6 månader. Nu säger en vän att man måste byta vid 4 månader?!?

Är det så? Och varför? Vår kille mår jättebra på ersättningen och går upp i vikt, även om det planat ut lite.

Någon som vet?

• Svar på tråden När MÅSTE man gå över till NAN 2 från NAN 1 ?
  • stjierna

Om jag inte minns fel är det mer järn i 2an, och bebisens järndepåer från tiden i din mage börjar sina runt 4 månader så därför är det bra, men inte livsnödvändigt, att byta då :)

• Anonym

Det finns inga måsten; man gör som man vill. Vår plutta gillade dock NAN 2 lika bra som ettan.

• Jennilie

Tycker du kan blanda hälften av sorterna ett tag innan du går över helt till NAN 2

• Amy27

Nan2 har mer järn som din bebis behöver, det har inget med vikten att göra.

• people always leave

jag har för mig att det var så att NAN1 ges som tillägg till amning. om man inte ammar alls (oavsett ålder på barnet) så kan man börja med NAN2 direkt. vill minnas att det stod något om det på förpackningen också?

• Amy27

Nan1 är inget tillägg utan modersmjölksersättning. Ammar man inte ska man börja med just den eftersom 2:an innehåller mer järn. Innan 4 mån har bebisen fortfarande tillräckligt med järn som den samlat på sig i magen. :)

Det finns ju en anledning varför de heter just 1,2 och 3.

• Cloudberry

Ger du mat som innehåller järn så behöver du inte byta alls.

• people always leave
    Amy27 skrev 2011-10-12 20:30:55 följande:
    Nan1 är inget tillägg utan modersmjölksersättning. Ammar man inte ska man börja med just den eftersom 2:an innehåller mer järn. Innan 4 mån har bebisen fortfarande tillräckligt med järn som den samlat på sig i magen. :)

med tillägg menar jag att man ger NAN1 när man fortfarande delvis ammar (dvs inte ammar alla måltider).
    jag vet att det är ersättning. dom använder sig av ordet tillägg även i produktinformationen.

vill minnas att det stod på förpackningen att man kan börja med NAN2 direkt, om man inte ammar alls, men det kan även vara så att jag blandar ihop det. detta var 2009, så det är inte helt omöjligt att jag minns fel.. Obestämd
  • Anonym (flaskmatade barn)

jo absolut men 3an är då rakt ingen modersmjölksersättning.. utan ska ges som mjölk vid måltider... den är järnberikad och ska då enligt nestle vara bättre än vanlig mjölk....

vi har flaskmatat båda våra barn med NAN, och de sa till oss på BB att ge nan1 först.
    skulle också tro att en liten nyfödd bebis skulle bli hyffsat HÅRD i magen om man ger nan2 direkt.

man bör som andra har skrivit här, byta till nan2 vid omkring 4mån ålder för att järndepåerna sedan fosterlivet börjar sina, och det är högre järnhalt i nan2.

så ts, ja du bör byta. fasa dock över, så att din lille inte blir hård i magen....

• Friedegard

Kalorieinnehållet är densamma så för det ändamålet spelar det ingen roll. Jag har för mig att jag fick förklaringen från deras (Nans) hemsida att tvåan innehåller mer rismjöl och därmed håller barnet mättare lite längre. 

Så då beror det mer på vilka portioner ditt barn är uppe i ocj med vilken frekvens han/hon äter. Jag var tvungen att byta till NAN 2 eftersom min son blev hungrig för snabbt igen på 1:an, jag försökte hålla på minst 3 timmar mellan matningen eftersom magen måste vila när de får ersättning.  

Dessutom vid sex månader bör han få mat också, gröt och pureer. 

• pluvdo

Fast det står på förpackningen att man kan ge Nan 2 från födseln ifall man inte delammar.
  • pluvdo
    Friedegard skrev 2011-10-14 10:11:28 följande:
    Kalorieinnehållet är densamma så för det ändamålet spelar det ingen roll. Jag har för mig att jag fick förklaringen från deras (Nans) hemsida att tvåan innehåller mer rismjöl och därmed håller barnet mättare lite längre. 

Så då beror det mer på vilka portioner ditt barn är uppe i ocj med vilken frekvens han/hon äter. Jag var tvungen att byta till NAN 2 eftersom min son blev hungrig för snabbt igen på 1:an, jag försökte hålla på minst 3 timmar mellan matningen eftersom magen måste vila när de får ersättning.  

Dessutom vid sex månader bör han få mat också, gröt och pureer. 
    Jag har för mig att det är BabySemp 2 som innehåller rismjöl, inte Nan. Står inget om det på förpackningen i alla fall, enda skillnaden i innehåll mellan Nan 1 och Nan 2 är att det är mer järn i 2:an och även lite mer av andra vitaminer och mineraler och lite mindre av andra.

Vet i och för sig inte om det finns i BabySemp heller, eller om det bara är något som folk fått för sig, men är ganska säker på att det inte finns i Nan i alla fall.
  • Friedegard
    pluvdo skrev 2011-10-14 10:17:27 följande:
    Jag har för mig att det är BabySemp 2 som innehåller rismjöl, inte Nan. Står inget om det på förpackningen i alla fall, enda skillnaden i innehåll mellan Nan 1 och Nan 2 är att det är mer järn i 2:an och även lite mer av andra vitaminer och mineraler och lite mindre av andra.

Vet i och för sig inte om det finns i BabySemp heller, eller om det bara är något som folk fått för sig, men är ganska säker på att det inte finns i Nan i alla fall.
    Kan nog stämma, var inne på deras hemsida. de rekommenderar nu att man ska anvädna NAN 1 fram till sex månader, så ts har gjort helt rätt :)

http://www.nestlebaby.com/se/baby_nutrition/products/produktandringar_for_nan/ 
  • Anonym
    Friedegard skrev 2011-10-14 10:45:55 följande:
    Kan nog stämma, var inne på deras hemsida. de rekommenderar nu att man ska anvädna NAN 1 fram till sex månader, så ts har gjort helt rätt :)

www.nestlebaby.com/se/baby_nutrition/products...
    Tack, jag har ju inte funderat över detta tidigare, men har säkert läst på paketet och glömt bort det sen (jag brukar läsa instruktionerna).
  • Friedegard

Min son är född i dec -09 och då var det så att man skulle byta vid 4 mån, din kompis hade gamla råd bara.

Svar på tråden När MÅSTE man gå över till NAN 2 från NAN 1 ?