• DragonWoman

Plinga för helvete!

Cyklister!

Puckade?

Hjärndöda?

Eller vad är det för fel på er?

Mig veterligen så ingår det fanimig en ringklocka när man köper en cykel. ANVÄND DEN!!

Jag är förbannat trött på att nästan bli påcyklad av idioter dagligen. Nej, man hör inte er komma om ni inte plingar. Senast idag höll en liten tant på att bli nermejad av en annan tokig kärring på cykel. Själv missades jag av en cyklist med några cm och vilka blickar man får.... Ungefär som om det är mitt fel att ni inte orkar eller vill använda ringklockan!

2 ynka ggr i år har 2 cyklister besvärat sig med att använda plingen för att förvarna om att här kommer jag. Ni 2 ska banne mig ha medalj.

Så du lata, bekväma racertyp på cykel, när du skenar fram på en gång och cykelbana, plinga innan du får en person eller ett barn som cykelstyresprydnad!

Och hjälm.... plingar det igenkännande? Use it or lose.

Svininfluensavaccinet gör dig dum......
  • Svar på tråden Plinga för helvete!
  • Bambi07

Jag plingar bara om jag märker att det behövs, dvs om det är flera personer, en person som breder ut sig över hela vägen eller om en person inte verkar hålla sig till en sida av vägen utan vinglar runt lite. Men om jag inte plingar så cyklar jag ju inte förbi i 110 km/h, folk kan vara oberäkneliga :)

• Vildand

Jag plingar om det är en kombinerad gång/cykelbana, eller om det är mindre barn som virrar omkring på körbanan.

Men
    går vuxna människor på cykelbanorna här i stan får de skylla sig själva om de blir nästan påkörda. Det är lika hälsosamt att spatsera omkring på en cykelbana i Malmö som att irra omkring i ytterfilen på E4:an på sina apostlahästar. Där får den gående faktiskt skylla sig själv och ju fortare den skräms upp på trottoaren igen dessto bättre. Gående som blir plingade på brukar inte kliva upp på trottoaren utan fortsätter att gå på cykelbanan som om de vore kompletta idioter. Svischar man förbi dom däremot, då hoppar de tillbaks dit de hör hemma.

• Marnet

Jag känner tvärtom e enormt trött på vuxna människor som inte vet vilken sida som e vilken...Dom som går borde lära sig lite trottoarvett istället...Minst hälften av dom man möter går på fel sida o då handlar de om vuxna människor...

• Bambi07
    Marnet skrev 2011-10-13 06:14:03 följande:
    Jag känner tvärtom e enormt trött på vuxna människor som inte vet vilken sida som e vilken...Dom som går borde lära sig lite trottoarvett istället...Minst hälften av dom man möter går på fel sida o då handlar de om vuxna människor...
    Fast det gjordes en undersökning av lokaltidningen här, och då sa en tredjedel att gående ska gå till vänster, en tredjedel sa gående till höger och sista tredjedelen sa att det inte fanns några såna regler/de inte brydde sig utan gick där de ville. Så det verkar inte finnas någon allmän regel om det där som fungerar idag :)
  • Flutterby

Word! Håller på att hoppa ur skinnet varje gång en cyklist kör om mig utan att ha gjort sig hörd! Skrikandes Hur svårt är det att plinga lite på klockan?

Fast det hände en kul grej häromdagen: jag var på väg till skolan med sonen, vi gick på den kombinerade gång- och cykelvägen när vi plötsligt hörde en dam vråla "PLINGPLING--PLINGPLING!" bakom oss! Sonen skrek till för han blev skiträdd och vi hoppade båda åt sidan när damen fräste förbi oss på sin cykel(som jag förmodar saknade ringklocka...)  

• Nemi76

Här i stan finns det ganska gott om gångvägar som är kombinerade gångvägar och cykelvägar, men om en eller två personer går lugnt och stilla på sidan, varför ska jag plinga när jag kommer fram till dem? Jag plingar om någon behöver flytta sig, inte annars. Sedan kör jag inte som en galning på cykeln heller utan cyklar i sakta fart förbi.

Och hjälm använder jag inte heller, men det är ju enna mitt bekymmer. Du blir ju inte hjärnskadad för att jag kör omkring utan hjälm

Btw, på min cykel ingick ingen ringklocka utan den fick jag köpa till själv      

• Marnet
    Bambi07 skrev 2011-10-13 11:34:48 följande:
    Fast det gjordes en undersökning av lokaltidningen här, och då sa en tredjedel att gående ska gå till vänster, en tredjedel sa gående till höger och sista tredjedelen sa att det inte fanns några såna regler/de inte brydde sig utan gick där de ville. Så det verkar inte finnas någon allmän regel om det där som fungerar idag :)

Ingen regel kanske men de brukar ju va markerat med en mittlinje o en cykel på ena halvan o för gående på andra =)
  • von Brev
    Flutterby skrev 2011-10-13 11:44:55 följande:
    Word! Håller på att hoppa ur skinnet varje gång en cyklist kör om mig utan att ha gjort sig hörd! Skrikandes Hur svårt är det att plinga lite på klockan?

Fast det hände en kul grej häromdagen: jag var på väg till skolan med sonen, vi gick på den kombinerade gång- och cykelvägen när vi plötsligt hörde en dam vråla "PLINGPLING--PLINGPLING!" bakom oss! Sonen skrek till för han blev skiträdd och vi hoppade båda åt sidan när damen fräste förbi oss på sin cykel(som jag förmodar saknade ringklocka...)  
    Jag saknade ringklocka på cykeln ett tag, och då ropade jag "pling pling" också haha.
  • Bambi07
    Marnet skrev 2011-10-13 11:55:25 följande:
    Ingen regel kanske men de brukar ju va markerat med en mittlinje o en cykel på ena halvan o för gående på andra =)
    Ja, då är det ju solklart :P Men det är väldigt många pensionärer som brukar ryta ifrån att "Gå gör man på vänster sida!", sen när man möter nästa säger den att det är höger sida. Menar såklart om det inte finns mittlinjer eller andra markeringar :)
  • pluvdo

Jag brukar använda ringklockan på cykeln ifall någon är ivägen, men oftast hör personen inte att jag plingar ändå.

Svar på tråden Plinga för helvete!