• DragonWoman

Plinga för helvete!

Cyklister!

Puckade?

Hjärndöda?

Eller vad är det för fel på er?

Mig veterligen så ingår det fanimig en ringklocka när man köper en cykel. ANVÄND DEN!!

Jag är förbannat trött på att nästan bli påcyklad av idioter dagligen. Nej, man hör inte er komma om ni inte plingar. Senast idag höll en liten tant på att bli nermejad av en annan tokig kärring på cykel. Själv missades jag av en cyklist med några cm och vilka blickar man får.... Ungefär som om det är mitt fel att ni inte orkar eller vill använda ringklockan!

2 ynka ggr i år har 2 cyklister besvärat sig med att använda plingen för att förvarna om att här kommer jag. Ni 2 ska banne mig ha medalj.

Så du lata, bekväma racertyp på cykel, när du skenar fram på en gång och cykelbana, plinga innan du får en person eller ett barn som cykelstyresprydnad!

Och hjälm.... plingar det igenkännande? Use it or lose.

Svininfluensavaccinet gör dig dum......
  • Svar på tråden Plinga för helvete!
  • Trialanderror

Varför ska jag plinga när idioterna till fotgängare ändo inte hör eller vägrar flytta på sig.

Lär er gå på rätt sida av vägen eller iallafall håller till en sida och ge fan i att gå mitt i vägen.

Och finns det nått jag avskyr mer än fotgängare som går ivägen är alla idioter som är ute och rastar sina hundar.
    Antigen är hunden lös och springer överallt eller så har dom hunden kopplat och har kopplet över hela vägen.

• trettioplus

Jag tycker inte om att bli plingad på.

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Kattdamen

Men det finns ju inget värre när man går lugnt någonstans, och helt plötsligt börjar någon plinga bakom en. Man vet var inte vart man ska ta vägen, ut i buskaget kanske?

• Ernst Hugo
    Marnet skrev 2011-10-13 06:14:03 följande:
    Jag känner tvärtom e enormt trött på vuxna människor som inte vet vilken sida som e vilken...Dom som går borde lära sig lite trottoarvett istället...Minst hälften av dom man möter går på fel sida o då handlar de om vuxna människor...
    Jaaaaaaaaaaaaaaaaa äntligen någon som uppmärksammar det!

Att det skall vara så in i helvete svårt att hålla till höger. Samma sak när man springer i parken och möter dem som springer vänstervarv och envisas med att - hålla till vänster och helgre springer in i buskarna än fatta det uppenbara logiska att hålla till höger. Vardagsmarodörer !

För övrigt anser jag att både ringklocka och biltuta skall användas flitigt i trafiken. Faktiskt det enda jag uppskattade i trafiken vid ett besök i Shanghai nyligen. Där tutar man och ringer o tjoar så det står härliga til.
    Come on katten - det svänger ju...
  • Tahu

Har skickat frågan om vilken sida som är den rätta att gå på då jag själv alltid håller vänster på kombinerade cykel/gångvägar. Detta då jag inte vill lära ut fel till barnen på förskolan, men jag gick väl hyfsat rätt!

"Hej
    Grundregeln om på vilken sida man ska gå på är väl känt av de flesta trafikanter.
    En gående som går på en väg ska använda gångbana eller vägren. Finns det ingen gångbana eller vägren får cykelbana eller körbana användas. Det finns inga bestämmelser om valet mellan cykelbana och körbana men den omdömesgille fotgängaren väljer givetvis i första hand cykelbanan.
    Den som går på körbanan ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen. Samma sak gäller om man går på vägrenen.
    Går man på en cykelbana eller på en gemensam gång- och cykelbana finns inga särskilda bestämmelser var man ska gå. Men det kan vara lämpligt att gå på samma sätt som på en körbana ? längst till vänster.

Du kan mycket väl använda den finska broschyren eftersom den också informerar på det sätt som vi vill att den gående ska uppträda.
    Våra regler om gående finns i Trafikförordningens 7 kap. Se även 1 kap. § 4.
    Länk till Trafikförordning http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Med vänlig hälsning
    Bo Bröms
    Utredare

Vägtrafikavdelningen
    Direkt: 0243-756 41"

Diskutera aldrig med idioter, dom drar ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!
  • Ernst Hugo
    Tahu skrev 2011-10-13 19:44:54 följande:

Har skickat frågan om vilken sida som är den rätta att gå på då jag själv alltid håller vänster på kombinerade cykel/gångvägar. Detta då jag inte vill lära ut fel till barnen på förskolan, men jag gick väl hyfsat rätt!

"Hej
    Grundregeln om på vilken sida man ska gå på är väl känt av de flesta trafikanter.
    En gående som går på en väg ska använda gångbana eller vägren. Finns det ingen gångbana eller vägren får cykelbana eller körbana användas. Det finns inga bestämmelser om valet mellan cykelbana och körbana men den omdömesgille fotgängaren väljer givetvis i första hand cykelbanan.
    Den som går på körbanan ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen. Samma sak gäller om man går på vägrenen.
    Går man på en cykelbana eller på en gemensam gång- och cykelbana finns inga särskilda bestämmelser var man ska gå. Men det kan vara lämpligt att gå på samma sätt som på en körbana ? längst till vänster.

Du kan mycket väl använda den finska broschyren eftersom den också informerar på det sätt som vi vill att den gående ska uppträda.
    Våra regler om gående finns i Trafikförordningens 7 kap. Se även 1 kap. § 4.
    Länk till Trafikförordning www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Med vänlig hälsning
    Bo Bröms
    Utredare

Vägtrafikavdelningen
    Direkt: 0243-756 41"

Befängt
  • Tahu

Men jag har också fått annat svar:

Hej.

"Gångtrafikanter får ju välja lämplig sida. Då är det väl bara att välja den vänstra om det fungerar bättre. Man kan nog inte detaljreglera allt,

Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning

Leif Broo

Vägverket
    65115 Karlstad
    Malmtorgsgatan 4
    www.vv.se
    0771-119 119"

Hihi så jag får fasicken gå var 17  jag vill (konstigt nog) och frågan var även ställd utifrån att mopedister inte ser folk i mörkret och det skulle underlätta om folk höll vänster. Så man ser mötande FÖR AJ SOM FAN VAD ONT DET GÖR ATT FÅ EN MOPPE I RYGGEN!

Diskutera aldrig med idioter, dom drar ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!
  • Tahu

Jag förstår inte varför folk envisas med att hålla höger på kombinerade cykel/gångvägar, när jag håller vänster möter jag trafiken (cyklar/mopeder) och har större chans att väja undan om inte de skulle se mig. Den finska brochyren som han i mitt första inlägg sa att jag kunde följa är denna:

http://www.liikenneturva.fi/www/sv/liitetiedostot/jalankulkija_ruotsi.pdf

• riboflavin

Jag brukar plinga, men det får oftast bara till resultat att:

1. Folk hoppar till och hamnar ÄNNU längre ut på cykelbanan.

2. Folk blir förbannade över att man stör (framförallt föräldrar i bredd med dubbla tvillingvagnar verkar ha oerhört svårt för ringklockor)

3. Folk inte hör överhuvudtaget eftersom de har hörlurar på sig

Kan nog ärligt talat räkna på handens ena fingrar de gånger plingandet har fått önskad effekt, dvs folk kliver av cykelbanan.

Inne i stan så tycker jag inte man ska plinga på folk, det är mitt ansvar som cyklist att undvika att köra på folk på en vanlig gata. Därmed håller man också lägre hastigheter. 

Värst är ju folk med hund eller barn på andra sidan cykelbanan, som prompt ska passera rakt framför en för att "rädda" sitt barn/djur.
    Inte fasen tänker jag köra på hunden/barnet, de har jag full koll på.
    Men när en vuxen lite oväntat kastar sig framför cykeln när jag har fokus på  barn/hund så ökar risken för en olycka markant. 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Ernst Hugo
    riboflavin skrev 2011-10-13 19:59:12 följande:
    Jag brukar plinga, men det får oftast bara till resultat att:

1. Folk hoppar till och hamnar ÄNNU längre ut på cykelbanan.

2. Folk blir förbannade över att man stör (framförallt föräldrar i bredd med dubbla tvillingvagnar verkar ha oerhört svårt för ringklockor)

3. Folk inte hör överhuvudtaget eftersom de har hörlurar på sig

Kan nog ärligt talat räkna på handens ena fingrar de gånger plingandet har fått önskad effekt, dvs folk kliver av cykelbanan.

Inne i stan så tycker jag inte man ska plinga på folk, det är mitt ansvar som cyklist att undvika att köra på folk på en vanlig gata. Därmed håller man också lägre hastigheter. 

Värst är ju folk med hund eller barn på andra sidan cykelbanan, som prompt ska passera rakt framför en för att "rädda" sitt barn/djur.
    Inte fasen tänker jag köra på hunden/barnet, de har jag full koll på.
    Men när en vuxen lite oväntat kastar sig framför cykeln när jag har fokus på  barn/hund så ökar risken för en olycka markant. 
    Men du glömmer ju bort att det är rolligt att plinga & tuta Solig
  • nine05
    I trafiklagstiftningen är det inte reglerat på vilken sida man ska gå på en kombinerad gång-, cykel och mopedbana. Fordon ska dock föras till höger (högertrafik) och därför är lämpligt att gående går längst till vänster i färdriktningen. Jmf utdrag ur Trafikförordningen nedan:

Trafikförordningens 7 kap. 1 § (utdrag): "Gående som använder vägrenen eller körbanan skall om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen."

Är den kombinerade gång- och cykelbanan utmärkt med påbudsmärket"Gång- och cykel- mopedbana" där banorna är åtskilda, ska gående och cykel/mopedförare följa märkets symbol.

Beträffande gångbana (trottoar) och övergångsställe rekommenderar NTF att gående vid möte med annan gående håller till höger.
  • Marnet
    nine05 skrev 2011-10-20 23:24:02 följande:
    Dags att damma av Anita och Televinken

Hihi ja just de!!
  • nattwi

jag hatar verkligen folk som ställer sig och glor ögonen ur sig när jag kommer med 30 moppe som SKALL köra på cykelbanan, kombinerat med gångbana. Det stannar folk i min väg och bara kollar på mig som en idiot. Jag följer bara reglerna. Jag har även märkt att om jag kör bakom gående så hör dom mig inte fast jag har en brummande motor, jag använder nästan fötterna för att ta mig fram i den farten, såklart fattar inte människor att de skall flytta på sig då de går MITT i gången. Då lägger jag mig på min FÖRJ*VLIGA tuta, då flyger dom runt som irrande höns och fattar inte vad de skall göra.
    Tycker bara att folk gärna kan hålla sig till EN av kanterna utan att gå mitt i gången eller vingla fram och tillbaka.
    Jag skäms för min tuta för jag vill inte skrämma människor, men ibland har folk skrikit ut åt mig att jag skall hålla mig på vägen fast jag inte FÅR åka där..

• murderdoll13

Jag är trött på folk som envisas med att GÅ på cykelbanan överallt.

• trettioplus
    nattwi skrev 2011-10-21 08:13:24 följande:
    jag hatar verkligen folk som ställer sig och glor ögonen ur sig när jag kommer med 30 moppe som SKALL köra på cykelbanan, kombinerat med gångbana.
    Jag har blivit slagen med ett hundkoppel en gång för att jag gjorde det.
    Blev så chockad att jag bara körde vidare...
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • nattwi
    trettioplus skrev 2011-10-21 10:04:07 följande:
    Jag har blivit slagen med ett hundkoppel en gång för att jag gjorde det.
    Blev så chockad att jag bara körde vidare...
    herregud! ja då hade man nästan önskat att man stannat, tagit sats och kört över den j*veln!
  • DragonWoman
    nattwi skrev 2011-10-21 08:13:24 följande:
    jag hatar verkligen folk som ställer sig och glor ögonen ur sig när jag kommer med 30 moppe som SKALL köra på cykelbanan, kombinerat med gångbana. Det stannar folk i min väg och bara kollar på mig som en idiot. Jag följer bara reglerna. Jag har även märkt att om jag kör bakom gående så hör dom mig inte fast jag har en brummande motor, jag använder nästan fötterna för att ta mig fram i den farten, såklart fattar inte människor att de skall flytta på sig då de går MITT i gången. Då lägger jag mig på min FÖRJ*VLIGA tuta, då flyger dom runt som irrande höns och fattar inte vad de skall göra.
    Tycker bara att folk gärna kan hålla sig till EN av kanterna utan att gå mitt i gången eller vingla fram och tillbaka.
    Jag skäms för min tuta för jag vill inte skrämma människor, men ibland har folk skrikit ut åt mig att jag skall hålla mig på vägen fast jag inte FÅR åka där..
    Kanon att det finns de på moppe som saktar ner när det går andra människor på gångvägar. Här har väl snorungarna knäck mellan öronen och vrålar fram på sina trimmade moppar utan att sakta ner trots barn, hundar och änder. Är trött på att se de stackars änderna med brutna vingar, oljiga uppfläkta sår mm. Och vad gör polisen? Nothing. Kanske inte är konstigt att folk glor på moppar, man är van vid att de kommer fort och inte tar hänsyn. Jag har själv lust att klappa till dom!
    Svininfluensavaccinet gör dig dum......
  • Marnet

Kanske vore bättre om alla som använder sig av gång cykelbanan visar lite respekt... Jag cyklar ju av en anledning o de e att de går snabbare o e smidigt, inte för att cykla i gångfart för att dom flesta inte kan hålla sig till en kant.

Svar på tråden Plinga för helvete!