• Bubbelbebis

Tips på bra frukost vid graviditetsdiabetes

Hejsan!

Har en sån himla dålig fantasi när det gäller bra mat och behöver verkligen lite tips!

VAd äter ni under en dag för att hålla blodsockret på en jämn nivå? Frukost, mellanmål,lunch, mellanmål , middag , kvällsmål? 

Är gravid i v. 16 och fått veta att jag har grav. diabetes efter glukosbelastning. 

• Svar på tråden Tips på bra frukost vid graviditetsdiabetes
  • smöla

Till frukost,
    Havregrynsgröt
    kokt ägg
    leverpastejsmacka
    apelsin

Havregrynsgröten hjälper dig att hålla dig mätt, äter du ett ägg till hjälper det effekten. leverpstej för järnet och apelsin hjälper kroppen att ta vara på järnet.

Lunch , middag efter tallriksmodellen ät gärna pizzasallad  som tillbehör till måltiderna

kvällmat Grov smörgås frukt

Sen ät med jämna mellanrum, och ngn frukt emellan. Ska du äta ngt sött ät det ihop med måltid...
    Vatten med citron, bra måltidsdryck. 
    Tänk på att många brödsorter innehåller socker , 

• Bubbelbebis

Tack smöla! :) VAd har du till/på havregrynsgröten? Tycker det är godast att ha socker på haha men det går ju bort! :)

• smöla

Hej, på gröten är det äppelmos, önos lågkalori är jättegod.
    Jag har inget recept i huvudet, men utgå ifrån 50g jäst och 5 dl vatten, mjölk filmjölk  blandning 1/2 dl olja
    Tillsätt sen havregryn (blötlagda) rägsikt, russin, lite mörk sirap (jäser bättre) salt solroskärnor vanligt mjöl linfrö vad du vill- Låt jäsa till dubbelstorlek, forma bullar jäs i 30 min stek 225 tills de blir lätta. Gott att strö lite flingsalt på =)

• thecarseatlady

Har du grav.diabetes ska du ju hålla dig helt borta från alla kolhydrater, inte bara socker, så både mackor och gröt går bort (och sirap och russin är ju bland det sämsta du kan äta!). Läs på lite om lchf så ska du se att du får ditt blodsocker totalt under kontroll och grav.diabetesen försvinner av bara farten!

Jag är gravid i v.15 och äter lchf sedan 1,5 år tillbaka och så här ser en vanlig dag ut för mig:

Morgon; ett kokt ägg, en liten lchf smörgås(hembakat på mandelmjöl, ägg, ost osv.) med mycket smör och pålägg och grönsaker. En liten kopp kaffe med grädde.

Lunch: Grönsaker (råa, wokade, kokta) + kött / kyckling / fisk / ägg + mycket fett (smör på grönsakerna eller nån gräddig sås)

Middag: Grönsaker (råa, wokade, kokta) + kött / kyckling / fisk / ägg + mycket fett (smör på grönsakerna eller nån gräddig sås)

Kvällsmål: turkisk yoghurt med bär eller lite frukt, och ibland lite hemlagad lchf mysli

Äter man så här har man ett jämnt blodsocker hela tiden, man lider inte av hungerskänslor och är inte trött som man brukar. Själv har jag t.o.m. helt sluppit grav. illamåendet också och bara gått upp ett kilo hittills. Och då äter jag faktiskt rätt mycket, och väldigt mycket fett. Som kosttillskott äter jag dessutom en sked kokosolja och en sked linfröolja... Flört

• Bubbelbebis

Hej tack för dina tips. Jo jag vet att lchf fungerar på blodsockret men diabetessköterskan rekommenderar att man  äter enligt kostcirkeln. De vågar sig inte in riktigt på lchf spåret ännu :)

Ska ta och fixa några bra matsedlar så man vet vad man skall göra för käk med lite kolisar!

• thecarseatlady
    Bubbelbebis skrev 2011-11-04 07:46:09 följande:
    Hej tack för dina tips. Jo jag vet att lchf fungerar på blodsockret men diabetessköterskan rekommenderar att man  äter enligt kostcirkeln. De vågar sig inte in riktigt på lchf spåret ännu :)

Ska ta och fixa några bra matsedlar så man vet vad man skall göra för käk med lite kolisar!
    Jo tyvärr, jag vet. De flesta diabetssköterskor har inte hunnit uppdatera sig till år 2011 ännu, men det kommer väl om ett par år.... Det man måste komma ihåg är att de bara kommer med rekommendationer (som i dagsläget är totalt  felaktiga och håller fast många i en sjukdom som de kunde vara utan) och att ens egen hälsa är ens eget ansvar, ingen annans. Min svärmor har gått emot sin diabetessköterskas råd och ätit lchf ett bra tag också. Men diabetessköterskan blev lite tystare och snällare i tonfallet när min svärmors alla värden hade förbättrats och hon hade gått ner nästan 10 kg... Flört Att rekommendera att diabetiker ska äta enligt tallriksmodellen som alla andra är lika idiotiskt som att rekommendera dem som är allergiska för mjölk eller gluten att de ska äta mjölk och gluten precis som alla andra. Läs mer här: www.kostdoktorn.se/kategori/diabetes
  • smöla
    Bubbelbebis skrev 2011-11-04 07:46:09 följande:

Samma sak sa dietisten som min man gick till, han skulle äta enligt tallriksmodellen. han tog själv upp det med kolhydrater men hon rekomenderade tallriksmodellen.
    Sen i och med att du väntar barn och det är graviditets diabetes, alltså övergående så kör på  som vanligt.
    Sen till sirap i brödet, det mesta jäser bort, om man inte har mängder, och russinen kan man byta ut mot tranbär, eller lingon.Glad

• catta03

Jag käkar oxå gröt till frukost, har banan och kanske nån form av bär till. Jag tror ( märk TROR) att du ändå ska försöka få i dig lite kolhydrater varje dag, Jag tycker att det skulle  kännas lite olustigt att börja exprimentera med nått annat än det som har funkat hur länge som helst ( tallriksmodellen) för min egen del iaf  Glad

Svar på tråden Tips på bra frukost vid graviditetsdiabetes