• Flissi

Nån som har marvsvin/hamster/kanin med pälsallergibarn?

Dottern vill hemskt gärna ha ett marsvin eller en kanin, men lillebror är allergisk mot häst (jättemkt) hund (mycke) katt (lite).
    Så jag vet inte om det fungerar hos oss.

Vi har haft hund & det har ju inte gått så bra :/ katt har flera släktingar och det går bra att sova över/vara där.

Nån som har ovan smådjur med allergier i familjen?
    Han är inte allergisk mot kvalster & olika grässorter.

• Svar på tråden Nån som har marvsvin/hamster/kanin med pälsallergibarn?
  • Meus Veritas

Både sbon och min son är allergiska mot häst, katt o lite hund. Vi har hamster och det går jättebra

• stereolife

Marsvin är ett av de mest allergiframkallande djuren som finns tyvärr :\
    De är på samma nivå som katter...
    Det gick bra för min kusin att vara här när det bara var hundar...
    Men nu går det inte mer än en timme innan hon måste ge sig av.
    Har dock två hundar och tre marsvin som det gullas konstant med så det kanske inte är så konstigt?  

Men det innebär ju dock inte nödvändigtvis att just han måste vara allergisk.
    Ni kanske kan låna någons marsvin i en månad för att "prova"?
    Det tar ungefär 4 veckor att verkligen märka av om det inte fungerar har jag hört.

Annars finns det ju många andra djur som brukar fungera helt okey...
    Kolla upp vad det finns för alternativ som skulle kunna passa er familj!    

• Litet My

Håller med ovanstående, prova först, marsvin/kanin är väldigt allergiframkallande, dessutom måste de ha hö i sina burar vilket man också kan vara känslig emot eller bli, då man ganska ofta när man har en allergi utvecklar fler på sikt.

Chinchillor sägs vara mindre allergiframkallande, vet dock inget om dem, hur de fungerar med barn, om de är gosiga osv men det kanske någon annan kan svara på.

Annars finns det kaniner som trivs bäst med att vara uteomhus också, min mamma var väldigt allergisk så jag fick utekaniner istället i form av 2 franska vädurar (stora men toksnälla kaniner), fick byta kläder innan jag kom in och tvätta händerna så var det inga problem, det kanske hade varit ett alternativ?

• Dr Mupp

Vi har två barn med pälsdjurallergi, ett av dem har astma också.

Vi har tre hamstrar och en kanin.

Kaninen bor ute året om. Detta för att vi inte ska behöva ha hö inne och för att kaniner är väldigt allergena. Hamstrarna bor såklart inne, men de äter ju inte hö. Går på damfritt underlag i burarna och burarna står i vardagsrummet (så att sovrummen är fria från djurallergener). 

Hos oss fungerar det bra, elelr har iaf gjort det sen vi skaffade djuren i somras..  

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • linolin

Hamster o det går toppen

• Flissi

Blir inget litet marsvin här ://
    Han klappade ett pyttelite med fingertopparna för två veckor sen.
    När han kom hem & bytte till pyjmas hade han nässelutslag över hela magen. När han tog sig på kinden med handen blev den knallröd.
    Tog en stund innan maken kom på att klappat marsvinet hos kompisen.
    Han fick medicin & det försvann på en halvtimme.

Grannarna har marsvin & han kan vara där, men får alltså inte ens klappa dem.
    Hö är han inte allergisk mot.

Tack för era svar iallafall!
    Ev får vi kolla hamster.

Lite märkligt att hans reaktioner numer är så starka, vi hade hund tills i somras samt katt när han föddes & två år framåt, han va också med i stallet en del tills förra året då jag slutade rida.
    Hunden går dock fortfarande ändå ok, vi passar honom (hunden alltså) ibland & då får sonen medicin i förebyggande om det märks något. En del hundar tex. labbe, får han symtom på direkt. (vår var en berner sennen) .

Så trist med allergier när man som jag skulle vilja ha alla ovan djur....

• Flissi
    Lilla My21 skrev 2011-11-22 03:23:43 följande:
    Håller med ovanstående, prova först, marsvin/kanin är väldigt allergiframkallande, dessutom måste de ha hö i sina burar vilket man också kan vara känslig emot eller bli, då man ganska ofta när man har en allergi utvecklar fler på sikt.

Chinchillor sägs vara mindre allergiframkallande, vet dock inget om dem, hur de fungerar med barn, om de är gosiga osv men det kanske någon annan kan svara på.

Annars finns det kaniner som trivs bäst med att vara uteomhus också, min mamma var väldigt allergisk så jag fick utekaniner istället i form av 2 franska vädurar (stora men toksnälla kaniner), fick byta kläder innan jag kom in och tvätta händerna så var det inga problem, det kanske hade varit ett alternativ?
    Jag hade tre chinchillor när jag var yngre, men tycker inte de passar barn så bra, sen kräver de så himla stor bur & jag känner att jag inte vill ha så stor bur i huset :o)
    Lite knepiga att få tama & lättstressade.
  • Kaosmamma

Chinchillor är fantastiska enligt mig, hade en super fin kille i 12 år! Och känns rena.. Men tror att man ändå med massa allergier ska stå över, kan ju vara annat än päls man är allergisk mot som kvalster och saliv. Och tillbehör till djuren. Men annars toppendjur! Och hade honom ihop med en kanin och de var bästa vänner :)

• Flissi
    Kaosmamma skrev 2011-11-24 11:29:06 följande:
    Chinchillor är fantastiska enligt mig, hade en super fin kille i 12 år! Och känns rena.. Men tror att man ändå med massa allergier ska stå över, kan ju vara annat än päls man är allergisk mot som kvalster och saliv. Och tillbehör till djuren. Men annars toppendjur! Och hade honom ihop med en kanin och de var bästa vänner :)
    Jo, sen är det just det att de blir 15-20 år gamla...jag vet inte om barnen är intresserade av dem så länge & tror inte jag själv är det heller. En marsvin/kanin/hamster lever ju inte så länge.
    Sonen är bara 3 år så han kan inte hantera en chinchilla. Men urmysiga är de!

Mina var bästisar med min hund så gulliga ihop.
    Tyvärr blev ickehund-rädslan deras död då en kompis passade dem åt mig & hennes hund bet ihjäl båda två :(((
  • Kaosmamma

Flissi: men Gud, var ju kaninen som blev 12 år och chinchillan 18 år!! Urgullig var han. Haft råttor också men de kom in lite senare. När chip (chinchillan) dog så vaktade kaninen honom och ville inte släppa honom :( chinchilla är ju väldigt rörliga och man måste lyfta rätt i svans osv... Så håller med att man bör vara äldre. Fiskar är hu annars ett bra alternativ ;) hade en ödla! Den blir man inte direkt allergisk mot...

Men vadå usch... Bet ihjäl hemskt :( !!!!!

• småvildar

I vår familj är äldsta tjejen allergisk mot katt. Vi har en hund och den har hon aldrig reagerat på. Hon har länge önskat sig en hamster, marsvin eller kanin. Nu efter att vi flyttat till en liten gård så bestämde vi oss för att hon skulle få en kanin. vi valde kanin för att vi har stall och den kunde bo där ute. Marsvin och hamster kräver mer värme å jag vågade inte låta henne ha djur på rummet. kändes tråkigt om hon skulle bli allergisk och måste göra sig av med dom. Hon hade gärna haft en chinchilla men de blir så gamla så det kändes som ett stort ansvar. Det räcker med att vi har en land sköldpadda som troligen blir runt 80 år. Land sköldpaddor är dyra men den vi har är riktigt trevlig, bits aldrig men är ändå pigg och frammåt. känner igen oss och kommer för att få godsaker.
    Nu umgås hon som sagt mest med kaninerna ute i stallet och än har hon inte reagerat på dom så det är skönt.

• Flissi

Nån ödla eller orm blir det INTE, inte akvarium heller, har precis sålt av mina gamla :o)

Hm...sköldpadda hade en släkting till mig, de hade tagit med den hem från sin bröllopsresa.
    Vet inte hur gammal den blev, de visste ju inte hur gammal den va när de tog hem den, men den dog för ett par år sen. Paret som hade måste gift sig på 50-60 talet.
    På vintern bodde den under en bord & gick i ide. Men på sommaren var han lös med ett snöre efter sig ute i deras trädgård & kom alltid när man hade färska grönsaker & jordgubbar :o)
    Men nja...vet inte om de är så gosiga?
    Men faktiskt det enda lite roliga alternativet jag kommer på...kanske man skulle spana lite på!

Allergin kan ju släppa när han blir äldre & vi ska kolla lite allergivänligare hundar om ett par år.
    Kanske kan gå.

• Kaosmamma

Ja vänta och se hur det utvecklas... vi hade ju hund innan barnen, men jag blev allergisk i vuxen ålder! Haft hund sedan jag var 7 år och pälsdjur men allergin kom mycket senare... men när det gällde mig så åt jag allergitablett men när vår första son blev allergisk och det visade sig när han var tre år så fick tyvärr vår älskade dante flytta :( världens goaste hund!! men vi hade tur och min mamma i småland tog hand om honom och vi betalar hans försäkring och mat och allt, men nu vet vi att han har det bäst och vi ses ibland, inte ofta då vi bor i sthlm. Nu har sonen blivit grymt allergisk mot björk och gräs och kanske späddes på för att han utsattes för allergener? Han var ju troligtvis allergisk hela tiden men syntes inte förrän han var 3 år.. vi kommer aldrig skaffa pälsdjur då om man har allegi så kan man öka på om man utsätts för allergener och alla reagerar på olika, även sk allergihundar.. men måste säga att jag tror det kan funka om man hittar rätt... men inga garantier. Vi är inne på Koi fiskar i trädgården, och sen ha dem i garaget under vintern... de är ganska stora och sociala fiskar :) men jag är som dig, vill ha djur.. jag har alltid levt med djur!! Nu tampas vi med en andningssjuk dotter dock, så det skulle aldrig gå... men får bli koi när de blir lite större helt enkelt, tror det skulle passa oss :)

• Flissi

Ja det är en sorg att inte kunna ha :/
    Nästa helg kommer "min" hund hem ett par dagar på passning. Så då får sonen dricka medicin & bo hos farmor/farfar en natt.

Det var en hemsk tid i våras när vi fick veta & blev tvungna att sälja min hund ://
    Men jag hittade världens bästa hem till honom & träffar honom ibland & lånar för skogpromenader.
    Men saknar ändå det vardagliga, speciellt kvällsgoset i soffan & "vaktet" när jag & barnen är själva hemma.
    En bra trygghet med 50kg hund hemma :o)

Sen hästarna...som han är mest allergisk mot. Det var min plan att jag skulle låna en pålle på halvtid när jag placerat om hunden. (det fanns andra anledningar för hans flytt än sonens allergi, men det blev tvånget att göra det) Men det är ganska tidskrävande att åka byta om på andra platser & tänka på att det inte får vara kvar häst i bilen sen. Sen kan han ju aldrig följa med ut till stallet vilket gör att jag alltid måste skaffa barnvakt om maken inte är hemma.

Svar på tråden Nån som har marvsvin/hamster/kanin med pälsallergibarn?