Vad är det jobbigaste med "styvbarn" egentligen?
TessaS skrev 2011-11-09 22:57:29 följande:
Den här håller jag med om.Det är svårt också att se det utifrån och sedan kunna förklara det för föräldern man bor med utan att det tas på fel sätt.
Sen tycker jag det är otroligt jobbigt att aldrig kunna planera semester och jul och sånt. Vi försöker varje år, eftersom jag måste ansöka om semester i god tid. Och då planeras det friskt... men blir aldrig som tänkt. Ändras med nån dags varsel, ibland knappt det.
Jag längtar tills de flyttar hemifrån och vi kan planera ev. gemensamma semestrar direkt med barnen istället. Det funkar bättre. (de är tonåringar nu, så om jag bara står ut med splittrad semester och jul ett tag till så är det lugnt sen...)
Det funkade inte innan då jag (inte han heller) kunde stå och ändra i sista minuten då hon kände för att ändra och köra ett annat race. Speciellt när vi fick gemensamma barn, då fick vi sätta dem och oss själva i första rummet och dom fick anpassa sig efter vår familj istället för tvärtom som det varit alltid tidigare.
Hade min man fortsatt att dansa efter hennes pipa så hade vår familj inte funnits nu. Allt kretsade runt de tidigare barnen och mammans utspel. När de gemensamma barnen kom så drevs allt till sin spets och antingen fick det bli stora förändringar i umgänget och hans nästan vuxna barns eget engagemang till att vilja träffa sin pappa. Vi såg till att dom fick möjlighet att komma hit och fick loss tid för honom att umgås med dem, sedan fick dom själva ta och prata med mamman om det gick bra att komma då. Det funkade över förväntan, bråken och tjaffset minskade, även om hon försökte så var det lättare att göra sig "oåtkomliga".
Hans barn var i övre tonåren och fullt kapabla att veta vad som var planerat och kunna svara på om dom kunde/ville komma när vi bjöd dem, så du inte tror att det rörde sig om typ 11 åringar.