• Chokladälskaren

Bebisen har vätska i njurarna

Var nu idag på mitt efterlängtande RUL. Var så uppspelt för det här så att jag knappt kunde sova inatt.
    Vilket fall som helst när jag låg där på britsen och bm körde runt med ulmaskinen så kunde hon konstatera att allt såg normalt och bra ut utom en en detalj och det var att bebisen hade vätska i njurarna. På båda sidor.

Hon sa att lite kan den få ha men det får inte överskrida fem cm och detta låg precis på gränsen på ena sidan och var något liiiiite över på den andra så nu ska jag tillbaka dit i vecka 30 för att se om det har växt bort eller om det har blivit värre.

Detta gör ju en en aning orolig för jag har aldrig varit med om någon annan som har drabbats av det och jag har aldrig läst om någon annan som har fått det heller.

Vet ni hur pass vanligt det är? Har ni någon erfarenhet av detta?

Väldigt tacksam för all hjälp och alla svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-13 17:13
    En liten korrigering. Det ska vara 5 mm och inte cm.

• Svar på tråden Bebisen har vätska i njurarna
  • Chokladälskaren

Det går ju aldrig bra för mina trådarRynkar på näsan

• Chokladälskaren
    Irmeline skrev 2011-10-13 16:56:31 följande:
    Tråden har ju bara legat ett kort tag, lugn :)

Trist att du fick oroande resultat på RULet. Vet själv inget om detta, men du kan läsa vidare på dessa länkar, så hoppas jag någon annan som vet kanske svarar.
    Kram

www.familjeliv.se/Forum-2-143/m28887331.html
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48321290.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-252/m53822949.html
    se.babycenter.com/pregnancy/antenatalhealth/s.../
    Hehe, jag vet! Det är bara jag som hetsar upp mig så lättFlört

Men tack för dessa länkar. Ska genast kolla upp dem.
  • Vinxen

Fick samma svar som du! Höll på att oroa ihjäl mig! Sedan i vecka 30 såg allt fin fint ut å nu har jag en frisk liten tjej här :). Man funderar på att ta bort just den mätningen då den brukar visa fel tydligen. Eller ja det sa dom till mig iaf. Så oroa dig inte! Det är inte nyttigt under graviditeten. Kram på dig!

• Chokladälskaren
    Vinxen skrev 2011-10-13 17:53:54 följande:
    Fick samma svar som du! Höll på att oroa ihjäl mig! Sedan i vecka 30 såg allt fin fint ut å nu har jag en frisk liten tjej här :). Man funderar på att ta bort just den mätningen då den brukar visa fel tydligen. Eller ja det sa dom till mig iaf. Så oroa dig inte! Det är inte nyttigt under graviditeten. Kram på dig!
    Åh vad skönt att allt visade sig att det var bra. Hoppas så klart på samma resultat för mig oxå sen när jag ska dit nästa gångGlad.

Nä det är verkligen inte bra att oroa sig under graviditeten och nu har jag pratat runt med olika släktingar om detta så nu känns det hela faktiskt lite bättre. Det behöver ju inte betyda dåliga nyheterFlört
  • Chokladälskaren

Och grattis till lilltjejen förrestenGlad

• anomar

..min tjej har det oså på ena men det sägs att ofta så växer dom ifrån det och skulle det inte göra det så är det inget farligt!! Enda sk risken som finns är den att de lättare får urinvägsinfektioner..men inget annat...

• tove1982

jag hade samma skall tillbaka i v 28 om två veckor. dem kollade lite extra för det upptäcktes aldrig med min son på två år, som blev väldigt sjuk och fick opereras för snart tre månader sedan.. Och detta är tydligen väldigt ärftligt.. På ena sidan var den 3 mm och på andra 5 mm.. men tydligen är detta otroligt vanligt att det är så här och att det har växt bort tills man kommer tillbaka i v28-30. Jag är otroligt glad om det upptäcks när fostret ligger i magen och det kan åtgärdas innan ens barn behöver lida i nästan två veckor innan dem hittar felet..
    Lycka till!!

• Chokladälskaren

Kan uppdatera om att det är en flicka vi väntar och vi när vi gjorde vårat könsul förra veckan så kunde bm konstatera om att vätskan hade minskat till 4 mm istället för 5 mm och enligt henne så var det absolut ingen fara alls.
    Snart är det dags för en uppföljning här i stan för att kolla igen hur det ser ut. Kanske det har minskat ännu mer eller har blivit mindre iafGlad. Känns så skönt att det inte var någon större fara.

Svar på tråden Bebisen har vätska i njurarna