Inlägg från: utandig |Visa alla inlägg
  • utandig

Vilket hundfoder är bäst?!!?

Mitt tips till er som har hundar som inte äter, och även er andra är att få hunden att vara aktiv. Och med det menar jag att hunden är i grund och botten ett rovdjur som jagar sin föda. En varg (hundens förfader) skulle aldrig ligga och vänta på att kaninen kommer, lägger sig i en skål och säger "ät mig"
    Hunden blir van att få sin mat i en skål OAVSETT om den arbetar för den eller inte.
    Vi människor har anpassat hunden, och viss anpassning är ju självklar men om vi dessutom kan se till hundens instinkt och ursprung kan vi göra så mycket mer för våra hundar!

Övningen går ut på att du som matte/husse är en levande matstation, hunden måste visa uppmärksamhet och aktivitet för att få maten av dig.
    Ex. ta den mat som hunden brukar få (torrfoder, blötfoder blir nog för kladdigt) sätt timer på 5minuter, när hunden tittar på dig/sätter sig/lägger sig m.m. kan du klicka (om du använder klicker) eller säga BRA och ge en handfull mat. När timern ringer blir det ingen med mat förrän nästa mattillfälle.
    Variera vad du kräver av hunden, variera plats (inne, ute, vid parken, vid hundgården)
    Tillslut kommer hunden att vara aktiv mot dig och jobba för sin mat!
    Och tid är ingen ursäkt, DET TAR BARA 5 MINUTER! Och ger en liten spark i baken att träna med sin hund, varje dag!

Övningen har funkat för mig, min hund (schäferhane, 6månader) Elvis har förstått att när jag hämtar maten måste han aktivera mig för att få sin mat. I början var ju allt annat roligare, men instinkten som kom efter några dagar för honom att: ah! för att jag ska få mat måste jag vara aktiv och är jag inte det får jag heller inte den där skålen jag brukar!
    Nu har han inte haft några matproblem, men övningen (om den upprepas) kan minska risken för att hunden matvägrar och öka chansen att huss/matteser när det FAKTISKT är något som är fel!

Lycka till hoppas detta har hjälpt någon!

• utandig

Vill bara tillägga att det är vi männsikor som har gjort hunden kräsen!
    Tillskillnad från oss människor har inte hunden någon egentlig vilja att utforska ny mat/variera kosten.
    MEN hunden är inte dum, om den nu märkt att den kan få oxfilé istället för torra småkulor så visst! Då kan den matvägra. Ursprung, ursprung, ursprung! En varg vill självklart ha en älg att snaska på MEN egentligen inte i syfte att "mmm idag vill jag nog lyxa till det och äta lite älg" utan "fan va bra, idag fångade vi en älg då kan vi äta och vara mätta i flera dagar innan vi behöver jaga igen!"

Ursäkta ärligheten men hundar är hundar och inga människor!

:D

Svar på tråden Vilket hundfoder är bäst?!!?