Inlägg från: Hundbloggerskan |Visa alla inlägg
  • Hundbloggerskan

Vilket hundfoder är bäst?!!?

Har inte läst några av kommentarerna men tänkte ändå dela med mig av "mitt" foder.
    Jag har en Schäferkorsning som tidigare matvägrade ungefär en gång i månaden (när hon ätit fodret någon vecka) och då gick hon utan mat TILLS vi gav henne annan. En gång gick hon utan att äta något (då hon inte heller fick rester/godis osv när hon matvägrade) i 8 dagar... Hon var underviktig vägde 25-27kg (normalvikten är på ca 30kg). Och man såg revbenen rätt tydligt när hon vägde 25 men de kändes bara tydligt när hon vägde 27. Så hon gick upp och ner i vikt hela tiden. Blev väldigt lätt dålig i magen (kunde räcka med ett halvt grisöra eller liknande). Hennes mage kurrade rätt ofta och hon verkade hungrig hela tiden, även när hon ätit normalt.
    Vi hade testat Eukanuba (för Schäfrar), Pedigree, Royal Canin (för Schäfrar), två olika billiga på Coop och någon mer man fick rabatt på hos djuraffären, kommer inte på vad den heter. Hon har även gått 2 månader på ett allergifoder från Specific (gick då ner nästan 2kg på de två månaderna).
    Men efter alla foderna (förutom allergifodret för det hade vi senare när hon gått på detta lite) så fick vi Acana rekommenderat. Och vi kommer ALDRIG att byta foder! Hon har gått upp i vikt och väger nu ca 30,5kg, har hållt sig precis över 30kg i snart 3 månader. Hon äter alltid upp direkt, har inte matvägrat en enda gång (fast vi bytar smaker varje månad men hon hade nog ätit det ändå), hon är väldigt sällan dålig i magen och hennes mage kurrar nästan aldrig. Hon mår BRA!
    Den Acana vi har är Wild Prairie/Pacific/Ranchland/Grassland, alltså de spannmålsfria! De kostar 700-800kr för en 13kgs men jag tycker att de är HELT KLART värda sitt pris! Och ska vi någonsin byta är det till Orijien (samma tillverkare som Acana fast med mer kött och de kostar lite mer). Men just nu blir det för dyrt att ge 1000kr i månaden på hundmat då hon varit mycket sjuk (under allergi-utredning).

Men Acana rekommenderar jag verkligen för både små och stora hundar! Alla min hunds kompisar som smakat är heltokiga i det!

Svar på tråden Vilket hundfoder är bäst?!!?