Ersättning från arbetsförmedlingen?
Hejsan!
Tänkte snabbt förklara läget... Jag är 19 år, gick ut skolan i juni (omvårdnadsprogrammet) är undersköterska och jobbar som timmis på hemtjänsten.
Jag bor med min sambo i en liten etta som kostar 3500 kr i månaden. Vi har även ett lån som vi betalar av 2500 kronor på varje månad. Sen har vi även andra räkningar såsom el, telefon/bredband, bensin (ganska mycket då sambon har 5 mil till jobbet och 5 mil hem).
Nu till problemet! Jag får knappt ihop något på att vara timmis. På två veckor har jag nu fått ihop 13 timmar. Vilket jag inte kommer särskilt långt på. Det finns inte fler timmar att få, jag försöker hela tiden, ringer och tjatar m.m. Det finns inte mer timmar tydligen... Jag har sökt andra jobb, utan resultat. Nu är det såhär att jag vill ju jobba inom vården, gärna hemtjänsten där jag jobbar som timmis för jag trivs enormt med arbetskamrater m.m. Men för att få en fast tjänst måste du ha jobbat totalt 365 dagar (gånger) inom en 3års period. Jag kommer aldrig lyckas få en fast tjänst när det inte finns några timmar att få.
Nu undrar jag om det finns någon ersättning man kan få av arbetsförmedlingen. För vad jag har hört får man ingen ersättning om man inte varit fast anställd i minst 6 månader...
För såhär kan inte vi ha det. Vi har knappt pengar så vi får ihop en hel månad. Min sambo jobbar 2 skift och får ut ca 13000 efter skatt.
Idag är det den 13;e och vi har 229 kronor kvar att leva för. Detta ska räcka till mat, bensin m.m.
OBS: det här är ingen tråd där jag tigger om pengar - absolut inte! Jag ber om råd och undrar om ni vet hur det fungerar med arbetsförmedlingen?!
Sambons dotter kommer denna helgen och klart man vill ha pengar så man kan hitta på något med henne.
Vad tror ni? Tack på förhand! Är något oklart är det bara att fråga. Är väldigt dålig på att förklara!