• Anonym (fattig)

Ersättning från arbetsförmedlingen?

Hejsan!

Tänkte snabbt förklara läget... Jag är 19 år, gick ut skolan i juni (omvårdnadsprogrammet) är  undersköterska och jobbar som timmis på hemtjänsten.
    Jag bor med min sambo i en liten etta som kostar 3500 kr i månaden. Vi har även ett lån som vi betalar av 2500 kronor på varje månad.  Sen har vi även andra räkningar såsom el, telefon/bredband, bensin (ganska mycket då sambon har 5 mil till jobbet och 5 mil hem).

Nu till problemet! Jag får knappt ihop något på att vara timmis. På två veckor har jag nu fått ihop 13 timmar. Vilket jag inte kommer särskilt långt på. Det finns inte fler timmar att få, jag försöker hela tiden, ringer och tjatar m.m. Det finns inte mer timmar tydligen... Jag har sökt andra jobb, utan resultat. Nu är det såhär att jag vill ju jobba inom vården, gärna hemtjänsten där jag jobbar som timmis för jag trivs enormt med arbetskamrater m.m. Men för att få en fast tjänst måste du ha jobbat totalt 365 dagar (gånger) inom en 3års period. Jag kommer aldrig lyckas få en fast tjänst när det inte finns några timmar att få.

Nu undrar jag om det finns någon ersättning man kan få av arbetsförmedlingen. För vad jag har hört får man ingen ersättning om man inte varit fast anställd i minst 6 månader...

För såhär kan inte vi ha det. Vi har knappt pengar så vi får ihop en hel månad. Min sambo jobbar 2 skift och får ut ca 13000 efter skatt.

Idag är det den 13;e och vi har 229 kronor kvar att leva för. Detta ska räcka till mat, bensin m.m.

OBS: det här är ingen tråd där jag tigger om pengar - absolut inte! Jag ber om råd och undrar om ni vet hur det fungerar med arbetsförmedlingen?!

Sambons dotter kommer denna helgen och klart man vill ha pengar så man kan hitta på något med henne.

Vad tror ni?  Tack på förhand!   Är något oklart är det bara att fråga. Är väldigt dålig på att förklara!

• Svar på tråden Ersättning från arbetsförmedlingen?
  • Anonym

Sök tim jobb på många andra ställen.Ring,skicka cv.
    Jag har varit inom vården sen jag var 19 år (27 nu) och jag har ingen utbildning alls.

Jag har haft flera timjobb på flera ställen.Idag är jag assistentamordnare.

Så mitt råd,eftersom jag själv tar in cv och ansökningar,är att skicka cv,sen ska du ringa.
    Och ge inte upp,sök till nästa.Prova inom personlig assistent ochså.Som din situation ser ut nu behöver du jobb,och då får du utvigda dina jobb önskemål.

• Anonym

Nej, det finns ingen ersättning du kan få av arbetsförmedlingen, däremot kan ni kanske få socialbidrag att dryga ut era inkomster med om ni ligger under normen.

Här kan du räkna och se om ni kan få socialbidrag.

www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/forsorjningsstod/provberakning

Om du är helt arbetslös så kan du komma med i olika program som AF står för, men då kan du bli tvingad att göra praktik på heltid och får då ersättning (hur stor vågar jag inte svara på).

Kan din kille få jobb närmare hemmet? Eller ta bussen/tåget så att ni får mer pengar över?

• Anonym (fattig)
    Anonym skrev 2011-10-13 17:26:34 följande:
    Sök tim jobb på många andra ställen.Ring,skicka cv.
    Jag har varit inom vården sen jag var 19 år (27 nu) och jag har ingen utbildning alls.

Jag har haft flera timjobb på flera ställen.Idag är jag assistentamordnare.

Så mitt råd,eftersom jag själv tar in cv och ansökningar,är att skicka cv,sen ska du ringa.
    Och ge inte upp,sök till nästa.Prova inom personlig assistent ochså.Som din situation ser ut nu behöver du jobb,och då får du utvigda dina jobb önskemål.
    Jo, bemmanningen här där jag bor har ett nytt system nu så jag är timmis på hela området. Alltså på 5 olika ställen. 2 pass på 2 veckor är allt jag har fått. Jag kan inte vara på andra ställen då jag inte har tillgång till bil, (sambon måste ha den), och vi kommer ej ha råd till bussen då de kostar en hel del. Och ja, vi har inte råd med extra resor, med buss osv. tyvärr :(
  • Anonym (fattig)
    Anonym skrev 2011-10-13 17:30:59 följande:
    Nej, det finns ingen ersättning du kan få av arbetsförmedlingen, däremot kan ni kanske få socialbidrag att dryga ut era inkomster med om ni ligger under normen.

Här kan du räkna och se om ni kan få socialbidrag.

www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/fors...

Om du är helt arbetslös så kan du komma med i olika program som AF står för, men då kan du bli tvingad att göra praktik på heltid och får då ersättning (hur stor vågar jag inte svara på).

Kan din kille få jobb närmare hemmet? Eller ta bussen/tåget så att ni får mer pengar över?
    Nej, min sambo han söker för fulla muggar han också. Han jobbar mitt ute i skogen nästan så det går inget tåg dit, bara buss. Och den bussen går dit 2 gånger per dag och stämmer inte alls överräns med tiderna han jobbar.
  • Anonym
    Anonym (fattig) skrev 2011-10-13 17:56:54 följande:
    Jo, bemmanningen här där jag bor har ett nytt system nu så jag är timmis på hela området. Alltså på 5 olika ställen. 2 pass på 2 veckor är allt jag har fått. Jag kan inte vara på andra ställen då jag inte har tillgång till bil, (sambon måste ha den), och vi kommer ej ha råd till bussen då de kostar en hel del. Och ja, vi har inte råd med extra resor, med buss osv. tyvärr :(
    Läs detta stycket igen och tänk igenom om det verkligen är logiskt.

(Du måste få ut mer i lön även för bara några timmar än vad bussresan dit och hem kostar.)
  • Anonym (fattig)
    Anonym skrev 2011-10-13 18:03:42 följande:
    Läs detta stycket igen och tänk igenom om det verkligen är logiskt.

(Du måste få ut mer i lön även för bara några timmar än vad bussresan dit och hem kostar.)
    absolut, men jag bor 4 mil utanför där nästa "område" eller vad man ska kalla det. Det går inte så många bussar. Men visst tjänar man mer på några timmar än vad bussen kostar.

Grejjen är det att vi får kanske ut 15 000 tsm jag och mi sambo efter skatt.  Det ska räcka till:

lägenheten: 3600;-
    mat;- 3000;-
    el: 500;-
    telefon/bredband: 500;-
    bensin: 4000;-
    lån: 2500;-

Vi har ungefär 900 kronor att "leva" för sedan. inte ens det för räkningarna varierar såklart. Vi vill kunna hitta på roliga saker med dottern när hon är här. Vi kan inte ens köpa kläder till oss själva, vi köper bara kläder till dottern....
  • Anonym
    Anonym (fattig) skrev 2011-10-13 17:20:28 följande:
    Idag är det den 13;e och vi har 229 kronor kvar att leva för. Detta ska räcka till mat, bensin m.m.
    Hur ska din sambo ta sig till jobbet med bilen resten av månaden för de 229 kronorna? Vad har ni slösat pengarna på?
  • arianne03

Mat 3000 är högt om ni har ont om pengar, men boven i dramat är ju lånet och 4000:- i bensin i månaden! Han kan inte samåka med någon?

Vem är lånet till? Privat eller bank? Kan ni omförhandla ränta/amortering?
    Resten av utgifterna då? Försäkring etc?

• Anonym (fattig)
    Anonym skrev 2011-10-13 18:17:38 följande:
    Hur ska din sambo ta sig till jobbet med bilen resten av månaden för de 229 kronorna? Vad har ni slösat pengarna på?
    Vi har ett kort på den bensinstationen vi tankar på så vi betalar i slutet av månaden. 4000 ungefär, ibland mindre. Det varierar ju som sagt. Vi prioriterar alla räkningar först. För vi vill inte ha några betalningsanmärkningar.
  • Anonym (fattig)
    arianne03 skrev 2011-10-13 18:23:21 följande:
    Mat 3000 är högt om ni har ont om pengar, men boven i dramat är ju lånet och 4000:- i bensin i månaden! Han kan inte samåka med någon?

Vem är lånet till? Privat eller bank? Kan ni omförhandla ränta/amortering?
    Resten av utgifterna då? Försäkring etc?
    Visst är 3000 kronor högt för mat. Men sambon och dottern är laktosintoleranta och det blir lite dyrare. Sambon samåkte med ett par killar innan men de hoppade över och började jobba nattskift, men min sambo fick vara kvar på de skift han jobbade. Så nu kör han själv... Bilen sjunger dessutom på sista versen och man börjar ana ett stort oro.... 

Vi har lånat från nordea, ett medlemslån. Vi har ingen hemförsäkring.... och försökringen på bilen har svärfar betalat då han ägde bilen innan men vi fick köpa den billigt. Då var den skattad och försökrad..
  • Anonym

Hej ahr du bara tim jobb som dom ringer in dig på?
    Då akn du stå som arbetslös på arbetsförmedlingen och få ut pengar i från ungdomsgarantin. och dm dagarna du jobbar drar du bort i från så du får pengar för dom dagaran nu inte jobbar något.

• Susanne905

Har du timvik så skriv in dig på arbetsförmedlingen, sök aktivt arbete.

Du får företräde på lediga tjänster (tillsvidare eller vikariat) om du arbetar mer än 360 dagar inom en treårsperiod.

Du har rätt till en tillsvidareanställning om du har arbetat mer än 720 dagar på antingen vikariat eller ava anställning inom en femårsperiod.

• pussgurkan86

ett tips jobba som vikarie inom barnomsorgen. jag gör det och det finns alltid jobb nu under höst och vintern. lycka till.

• Anonym

Men gud vad alla dömer här på FL att man är slösaktig osv, ni är så perfekta. TS jag tycker din situation är jättetrist, önskar jag kunde komma med råd. Men det går inte att få timvik inom sjukhus eller så  som undersköterska ? Eller att du börjar plugga då får du CSN till sjuksköterska eller nåt inom vården kanske lättare att få jobb då.

Vad jobbar din sambo med ? Är det svårt för honom att få ett jobb närmare stan ? Jag önskar så väl att jag kunde hjälpa dig och bry dig att folk skriver att du är slösaktig.

Tycker du är framåt som vill jobba, så många ungdomar och andra som bara ligger på latsidan och inte vill göra nåt alls. Du kan inte vara timmis på sjukhus ?

Jag hoppas att det löser sig för dig och du är verkligen framåt och vill jobba, då brukar det lösa sig.

Lycka till

• Kimona

Du har rätt till aktivitetsstöd om du inte har en fast tjänst. Då får du 136 kr om dagen de dagar du inte jobbar.
    Gå till arbetsförmedlingen så hjälper de dig, men gör det snarast för det tar 3 månader innan du får pengarna

• Kimona

Sen kan jag ju tipsa om att dra ner på maten, för vi är två vuxna och lägger MAX 2000 kr på mat OCH hushåll (ca 1500 - 1800 i mat)

• ErkeE

Vad har ni för bil??

Byt ner er till en bensinsnål, så blir det billigare.

• riboflavin

-Plugga lite relevanta kurser och ta ut studiemedel tills ni kommer på fötter
    -Kikat på jobb som pers.ass? 

Jag håller med ovanstående, ni måste byta bil. För att det ska kosta 4000 kr/mån i bensin att pendla 10 mil måste ju bilen dra långt över en liter milen. Jag pendlar över 200 mil/mån och lägger mindre än hälften så mycket på bensin. 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Candy89

Måste bara få påpeka att du inte är undersköterska när du inte jobbar utan du är anställd som undersköterska när du jobbar eftersom undersköterska är en anställningsform (som vem som helst kan anställas som) till skillnad från ex läkare och sjuksköterska.

• Anonym (Af)

Som arbetslös finns det möjlighet att få ersättning från en arbetsöshetsförsäkring (a-kassa).
    Förutsättningen för att få ersättning därifrån är b la
    - för att få grundersättningen krävs att du är 20 år och uppfyller ett arbetsvillkor
    - för att få inkomst relaterad ersättning krävs att du varit medlem i en a-kassa i minst tolv månader och uppfyller ett arbetsvillkor.    

Med arbetsvillkor menas att du måste ha arbetat sex månader eller mer med minst 80 timmar arbete per månad de senaste tolv månaderna. Eller att du har arbetat minst 480 timmar under en sammanhängande sexmånadersperiod. Varje arbetad månad måste innehålla minst 50 arbetade timmar.  

Du som är mellan 16-25 år kan kvalificera till Jobbgarantin för ungdomar om du varit arbetslös och anmäld som arbetssökande hos Af under minst 90 dagar de senaste fyra månaderna.

Hur vida du som timanställd räknas som arbetslös eller ej beror på hur mycket du har arbetat. Har du arbetat mer än 8 timmar i veckan i snitt under en månad, räknas du inte som arbetslös. (tim- och deltidsanställda med a-kassa kvalificerar ändå)
    När du anvisas till jobbgarantin för ungdomar har du ersättning i form av aktivitetsstöd eller utvecklingsersättning. Två nivåer utgår vid utvecklingsersättning: ett belopp för dig under 20 år som saknar slutbetyg från gymnasieskolan eller motsvarande och ett belopp för dig under 25 år. Ungdomar under 18 år får försörjas av föräldrarna. 

Du som har slutbetyg från gymnasiet får 142 kronor per dag om du deltar på heltid. Du som inte har slutbetyg från gymnasiet får 48 kronor per dag om du deltar i ett program på heltid. Den 1 juli det år du fyller 20 år höjs din ersättning till 142 kronor per dag. Utvecklingsersättning är skattefri.    

Svar på tråden Ersättning från arbetsförmedlingen?