• Anonym

Någon socionom här som ångrar sin utbildning?

Jag ville verkligen bli socionom, det fanns ingen tvekan. Tills jag kom ut i arbetslivet och blev rejält besviken. 3 ½ års studier och gör arbeten som jag hade klarat av lika bra utan utbildningen.

Att jobba på soc är det tråkigaste jag vet. Att kalla ekonomiskt bistånd för socialt arbete är ett skämt. Att jobba med barnutredningar lockar mig inte.

På alla HVB hem där man anställs som behandlingsassistent känns det som att man inte gör något vettigt alls. Man umgås med de boenden och gör i stort sätt samma saker som man gör hemma eller med vännerna. Man kallar det "miljö-terapi" men om det ska föreställa terapi så utför nog alla föräldrar miljöterapi hemma. Man utför ju ingen behandling överhuvudtaget. Man hjälper inte folk så mycket som man vill, man bara förvarar dom.

Kurator var väl helt ok, men helt ärligt blir det ganska tråkigt att höra samma historier gång på gång Till slut känns det som "har man hört en så har man hört alla." Det är sällan det kommer något nytt som man inte hört om tidigare.

Kanske är det inte så överallt. Berätta gärna era erfarenheter. Kanske får jag tips på något yrke som hade passat. För jag är otroligt uttråkad på min arbetsplats och jag vill verkligen känna att jag gör något. Något som man inte hade klarat utan sin utbildning.

• Svar på tråden Någon socionom här som ångrar sin utbildning?
  • NoBeCa

Vad jobbar du med nu då? Och vad hade du för föreställning om hur det skulle vara? Jag har jobbat som socialpedagog på skola, på behandlingshem, ekonomiskt bistånd och nu som kurator på vårdcentral. Tycker samtliga jobb berott lite på vad man själv lagt in i dem. Men jag kanske haft turen att ha rätt mycket frihet att göra det. Jag trivs som tusan med det jag gör. Samtidigt är det ju ett jobb och vilket sådant är fantastiskt precis hela tiden?

• Anonym
    NoBeCa skrev 2011-10-13 18:36:40 följande:
    Vad jobbar du med nu då? Och vad hade du för föreställning om hur det skulle vara? Jag har jobbat som socialpedagog på skola, på behandlingshem, ekonomiskt bistånd och nu som kurator på vårdcentral. Tycker samtliga jobb berott lite på vad man själv lagt in i dem. Men jag kanske haft turen att ha rätt mycket frihet att göra det. Jag trivs som tusan med det jag gör. Samtidigt är det ju ett jobb och vilket sådant är fantastiskt precis hela tiden?
    Jag antar att jag trodde att det skulle vara mer krävande. Att det skulle vara ett jobb där det faktiskt krävdes 3 ½ års utbildning för att klara det. Men jag upplever att vem som helst egentligen kan göra dessa jobb. De känns inte alls utmanande antar jag....
  • NoBeCa

Kan väl hålla med om att jag också känt att mycket av jobbet skulle jag klarat utan utbildning då det handlar om sunt förnuft. Tyckte inte heller att utbildningen var speciellt utmanande eller krävande. Jag försöker finna utmaningen i att utvecklas och bli bättre på det jag gör. Det är inte en helt enkel sak att vinna förtroenden hos tjurskalliga tonårstjejer och få dem att dela med sig av varför de hamnat på mitt rum. Att få till en bra samverkan och en samsyn mellan olika myndigheter är också något som kan vara otroligt krävande och frustrerande. Därmed rätt intressant o i mitt tycke riktigt roligt...

• Anonym
    NoBeCa skrev 2011-10-13 18:53:30 följande:
    Kan väl hålla med om att jag också känt att mycket av jobbet skulle jag klarat utan utbildning då det handlar om sunt förnuft. Tyckte inte heller att utbildningen var speciellt utmanande eller krävande. Jag försöker finna utmaningen i att utvecklas och bli bättre på det jag gör. Det är inte en helt enkel sak att vinna förtroenden hos tjurskalliga tonårstjejer och få dem att dela med sig av varför de hamnat på mitt rum. Att få till en bra samverkan och en samsyn mellan olika myndigheter är också något som kan vara otroligt krävande och frustrerande. Därmed rätt intressant o i mitt tycke riktigt roligt...
    Jag tror dock att man oftast har den förmågan med sig från början. De som är bra på sånt har sällan blivit det pga utbildning eller erfarenhet, utan de har en viss personlighet helt enkelt.

Det känns bara så tråkigt att ha dessa känslor för jag vet inte åt vilket håll jag ska gå nu.
  • Anonym (Petra)

Inte färdig - men går termin sju Jag kände redan under praktiken att det var helt rätt utbildning för mig och har efter det arbetat extra/sommar inom olika delar av socialt arbete (biståndshandläggning, chef etc).

Alla yrken passar inte alla människor. Det kanske finns något annat yrke som passar dig bättre?

• Anonym
    Anonym (Petra) skrev 2011-10-13 19:18:39 följande:
    Inte färdig - men går termin sju Jag kände redan under praktiken att det var helt rätt utbildning för mig och har efter det arbetat extra/sommar inom olika delar av socialt arbete (biståndshandläggning, chef etc).

Alla yrken passar inte alla människor. Det kanske finns något annat yrke som passar dig bättre?
    Kul att du känner så. Även om jag tyckte mitt första jobb var roligt så kändes det som "var detta allt?", så det var kanske fel inriktning för mig. Jag har ingen annan yrkesinriktning som intresserar mig så jag lär väl stanna inom sektorn ändå. Någonstans måste det finnas en tjänst som verkligen är så krävande att jag känner mig nyttig.
  • Skoskav

Men läs vidare till psykolog då kanske? :)

• tantS

Jag jobbar som biståndshandläggare, har varit både inom SOL och LSS. Jag trivs bra med jobbet, men är trött på kommunlogik (ingen logik) och besparingar.

En kursare till mig blev headhuntad till ett jobb som personalrekryterare och "manager" på ett företag. De ville ha en som var van vid administrativt, kunde ta alla typer av människor och va flexibel. Kanske ska du söka dig inom de privata istället? =) 

• Anonym (Petra)
    Skoskav skrev 2011-10-13 19:32:50 följande:
    Läs vidare? Du menar börja om från början?
  • Anonym
    Skoskav skrev 2011-10-13 19:32:50 följande:
    Tanken har slagit mig (fast till psykoterapeut) men är lite rädd att jag lägger ner ännu mer pengar och sen känner jag samma sak då med. Jag tror det är mig det är fel på faktiskt.
Svar på tråden Någon socionom här som ångrar sin utbildning?