• ius lexis

Alltid bortprioriterad som bonusförälder

Är det bara jag som tycker att jämföra barnen med din kvinna är helt fel och du sätter ju en jämförelse mellan dem där! Jag tycker absolut att du ska försöka jobba bort det betéendet hos dej.
    Sedan tycker jag att du ska ta ett seröst samtal med henne och innan fundera på hur du själv vill ha det. Berätta hur du vill ha det. Fråga henne hur hon vill ha det och möts på halva vägen. Jag tycker att du ska inkludera din tjej mer i planeringen, det är så att du valt att leva med en till vuxen och då har hon rätt att behandlas just som en till vuxen. Du kan inte själv planera din sommar, inte heller kan du själv planera helgerna. Hon ska inkluderas. Annars tror jag inte att du är redo för ett vuxen förhållande när du har barn och då är det orättvist mot henne att fortsätta.
    Ett tips är att kommunicera och sedan att du tar initiativ till aktiviteter när barnen är borta och det bara är ni.

Hos oss har det fungerat jättebra, men min man har alltid nästan överdrivet inkluderat mej. Han tar mej inte förgiven och har förståelse om jag blir ledsen eller besviken precis som jag har för honom och barnen. Vi är alla i familjen värda lika mycket, kärlek är inget man ska tävla om i en familj den ska vara överflödig till alla.

• ius lexis

Detta med att dina barn måste få avbryta kan jag hålla med om det är så att ni vuxna har en diskussion som håller på 30 minuter runt ett gemensamt matbord. Men annars får jag säga att det bara är ouppfostrat såvida inte telningen är under 3 år. Då blir det ju jättesvårt att ta plats och du visar att barnen inte behöver respektera när tjejen pratar utan de bara kör över henne.
    Ush vad drygt det är att umgås med sådana föräldrar vare sig de är kompisar eller bonusfamiljer som inte visar barnen att alla får ta plats. Samma respekt tillbaka till barnen såklart.
    Det är väl kanske en sådan ask som du kan ge med dej på?....

• ius lexis
    ius lexis skrev 2011-10-14 14:47:43 följande:
    Detta med att dina barn måste få avbryta kan jag hålla med om det är så att ni vuxna har en diskussion som håller på 30 minuter runt ett gemensamt matbord. Men annars får jag säga att det bara är ouppfostrat såvida inte telningen är under 3 år. Då blir det ju jättesvårt att ta plats och du visar att barnen inte behöver respektera när tjejen pratar utan de bara kör över henne.
    Ush vad drygt det är att umgås med sådana föräldrar vare sig de är kompisar eller bonusfamiljer som inte visar barnen att alla får ta plats. Samma respekt tillbaka till barnen såklart.
    Det är väl kanske en sådan ask som du kan ge med dej på?....
    Fast jag tyckre att hon ska oxå snacka skit med barnen, det blir ju konstigt annars...
  • ius lexis
    Anonym (njae) skrev 2011-10-13 22:54:47 följande:
    Hej. Jag förstår precis din flickvän, för jag har själv suttit i den situationen. Men jag var svartsjuk på barnet i mitt fall. Efter ett tag bröt jag med killen med barnet p.g.a att jag förstod att detta inte var det livet jag ville leva. Men det kan nog vara svårt för vissa att inse det. Man kan inte radera dina barn och du behöver stå upp för dem. Jag har växt upp med både en elak styvmamma o en elak styvpappa och jag kommer aldrig att komma över det helt fullt ut. Folk talar om skilsmässobarn o.s.v. men att växa upp o inte känna sig älskad av HELA familjen man lever i är fruktansvärt för ett barn. Kan inte förstå hur mina förldrar har kunnat "VÄLJA" sin partner istället för sina barn för det e faktiskt så jag ser det.

Var det nödvändigt för dej att vara älskad av dina styvpäron? Varför?

Så är det inte alls för mej, de älskade väl sina barn, mina biopäron älskade mej. Jag kände mej jättetrygg och inte alls bortvald. Min styvpappa gör och gjorde resor och saker med sina egna barn och det var inget konstigt med det, han var väl inte min pappa heller.... Min pappa tog mej med ut i naturen, kebnekaise osv

• ius lexis
    flhacked skrev 2011-10-17 18:02:53 följande:
    Min stora behållning från denna tråden är kommentarerna att min nya partner valde mig TROTS att jag har barn, och jag valde henne TROTS att hon inte har barn!

Det är lätt att tro att det är hon som ska anpassa sig till mig eftersom hon var medveten om att jag har barn. Men jag var ju även medveten att HON inte har barn. :)
    Härligt:)
Svar på tråden Alltid bortprioriterad som bonusförälder