• Anonym (Förtvivlad)

Har dom rätt att göra så? Inkassobolag

Om ett företag vänder sig till inkasso för att få hjälp med en betalning, som i sin tur skickar ett inkassokrav.  Om man då betalar detta inkassokrav innan dom skickar vidare det till kronofogden, så kan dom väll inte kräva en på mer pengar eller?

Jag har betalat mitt inkassokrav,  men fick efter en tid brev från kronofogden med delgivningskvitto etc summan som skulle betalas var ursprungssumman+ kostnad för ombud och ansökningsavgift som uppstår i och med att inkassobolaget vänder sig till kronofogden.

Men hur kan dom vända sig dit när jag redan betalat?? Fick även brev från inkassobolaget då hade dom dragit av ursprungsbeloppet från fakturan. Och krävde att jag betalade ansökningsavgiften och ombudskostnaden.
    Jag betalade inte den resterande summa eftersom den vart avskriven...Företaget jag från början fakturerades utav hade gjort fel och drog tillbaka ärendet från inkassobolaget. Och talade om att jag inte behövde betala, när jag kollade med inkassobolaget så var jag inte heller skyldiga dom något.

Men nu visar det sig att jag har betalnings utslag hos kronofogden motsvarande ombud och ansökningsavgift, med inkassobolaget som fordringsägare. dvs en prick... jag är helt förtvivlad, vad ska jag göra?

• Svar på tråden Har dom rätt att göra så? Inkassobolag
  • Lillevida

Finns tyvärr inget du kan göra nu, tror ja inte. Dom har rätt att göra så..

• Anonym

Har du fått pricken så kan du bara vänta ut den till den försvinner och lära dig nåt av situationen så du inte hamnar i inkasso igen

• Anonym (Förtvivlad)

Prickar eller den informationen som finns går att ta bort om någon gjort fel. Men hur jag ska gå tillväga eller vända mig vet jag inte, sen hur har dom rätt att gå vidare med något till kronofogden som dom redan fått betalt för?

Anonym, hur menar du med att jag ska lära mig något utav situationen så jag inte hamnar i inkasso igen.  Inkasso är ju inte problemet utan när det hamnar hos KFM som man får en prick, sen har ju jag inte gjort något fel så har svårt att se vad jag ska lära mig utav det..

• Mizz Turko

Kan det vara så att betalningen har registrerats hos inkassobolaget senare än förfallodatum, då har de ju redan hunnit skicka ärendet till KF.

Så kolla upp det, annars prata med inkassobolaget för de kan visst dra tillbaka "registreringen" från KF.

Lycka till, hör av dig gärna om hur det gått.    

Prinsessan Lorin 090512 ~~~ Prins Yusuf 100619
  • Indianica

Det kan väl inte vara rätt  att de vände sig till kronofogden om du betalade inkassokravet i god tid. Det du ska göra är väl att ringa dem antar jag. Jag har läst här att man kan överklaga en betalningsanmärkning hos KF, men minns inte hur man går till väga. Det är svårt att få bort en anmärkning ur registret, men det går om man har bevis.

• Anonym (Förtvivlad)

Nja det är möjligt att det registrerats efter förfallodatumet, men inkasso bolaget har fortfarande skickat till KFM efter det att dom fått min betalning... Så vad är vitsen med att vända sig till KFM för att få ett myndighetsbeslut om att driva in en skuld man redan fått betalt för?  Dessutom ett ärende som av ursprungsföretaget återkallats från inkassobolaget på grund av att man från början fakturerat fel?
    Jag har ringt KFM och inkassobolaget men får lite olika uppgifter varje gång, av KFM att inkassobolaget ska skicka in till dom, av inkassobolaget tvärtom fick även sist bara höra nedvärderande prat "typ lilla du/du förstår inte...vad är problemet etc"

• Anonym

En lärdom kan vara att betala innan det kommer till inkassa dvs innan fakturan förfaller första gången och i värsta fall vid 1 påminnelsen. Så enkelt var det att lära sig nåt

• Anonym (Förtvivlad)
    Anonym skrev 2011-10-13 22:14:25 följande:
    En lärdom kan vara att betala innan det kommer till inkassa dvs innan fakturan förfaller första gången och i värsta fall vid 1 påminnelsen. Så enkelt var det att lära sig nåt
    Så om jag fakturerar dig, betalar du då? Antagligen inte eftersom du inte har köpt något utav mig...
    Om du läser det ja skrivit så har företaget som ursprungsfakturan kommit från skrivit av ärendet på grund utav att dom gjort fel, dragit tillbaka  från inkasso etc,
  • Anonym

Nångång har du ju köpt nåt utan att betelt annars skulle du inte sitta där idag med prick. Företagen skriver inte bara fakturoir för skojs skull och skickar till inkasso för att sätta dit nån

• Anonym

Varfor lat du det ga sa langt som till inkasso? Forst gar faktura till dig sedan minst 1-3 paminnelser pa det

Svar på tråden Har dom rätt att göra så? Inkassobolag