Inlägg från: Shasti |Visa alla inlägg
  • Shasti

Tänk för sjutton längre än näsan räcker! Stackars barn!

Nu när det börjar bli kallt och blåsigt tycker jag att jag ser massor med barn som har alldeles för lite kläder på sig och ser blåfrusna ut.

• Shasti

Jag tror många föräldrar faktiskt inte tänker på att barnen är ute 2-4 timmar om dagen ca vilket de tex är hos min dotters dagmamma, medan de själva bara går till och från tunnelbanan o bussen, och kanske en stund ute på stan. Så man kan inte klä sina barn efter sig själv.

• Shasti
    SjälvaJag skrev 2011-10-14 06:46:53 följande:
    men om du sätter på dom en overall nu, vad ska dom då ha när minusgraderna kommer? Varför inte köpa skalkläder isåfall?
    Nä overall är det ju för tidigt för.
  • Shasti

Det kan vara svårt att klä barn rätt. Det beror ju på många saker - hur fruset barnet är och hur mycket det rör sig ute tex. Sen är vädret väldigt förrädiskt nu, när det är vindstilla i solen kan det vara hur varmt som helst så man nästan vill slänga av sig allting, men så fort solen går i moln och det blåser på eller regnar så är det typ 0-gradigt och värsta höstrusket.

Klart det inte är bra att pälsa på barnet för mycket men jag tycker jag ser fler barn som fryser nu på hösten faktiskt. De går i bara någon liten tunn fleece, ibland uppknäppt så det blåser rakt in, utan mössa och i tunna leggings eller strumpbyxor. Sen snorar och hostar var och varannan unge hela hösten.

• Shasti
    Suri skrev 2011-10-13 23:55:08 följande:
    Jag jobbar på förskola och upplever att det är tvärtom. Ungarna fryser nu!!! Det är för kallt med bara tunna strumpor i gummistövlar. Händerna är som isbitar utan vantar. Jo, de behöver mössa nu! Vi får gå in tidigare för att så många barn fryser.
    Håller med. Dottern har runna ullstrumpor i fodrade höstkängor, skalkläder med fleece eller ullkofta under, fuskpolo, fleece eller ullmössa och ullvantar. Då kan hon vara ute hur många timmar som helst och jag känner mig lugn att hon inte fryser. Blir det jättevarmt är det ju bara att plocka av sig nånting. Hellre det än för kallt.
  • Shasti

Idag är det soligt och fint väder i Stockholm. ca 5 plusgrader var det imorse. När vi kliver ut genom dörren blåser det och känns verkligen riktigt kallt. Jag tog inte med någon mössa till mig själv och frös den lilla biten till t-banan. Dottern skulle på skansen hela dagen med mormor. När vi var på väg till stan såg jag säkert 10 barn som inte hade jacka, bara en liten tunn fleecetröja på sig eller en tunn stickad kofta, och någon bredstickad mössa med bara hål i, eller ingen mössa alls. Flera hade bara strumpbyxor med kjol eller klänning och inga byxor. Någon hade öppna sommarskor. De såg ut att vara på väg ut på utflykt också. Det var ju fint väder.

Dottern hade tunt ullunderställ och tunna ullstrumpor, windstopper fleece, och sen en höst thermojacka på det, samt skalbyxor, fodrade höstkängor, en ordentlig dubbel fleecemössa som går ner över öronen och tjockare ullvantar. Och så kallt som det var tyckte jag det var på gränsen om man ska vara ute flera timmar.

Svar på tråden Tänk för sjutton längre än näsan räcker! Stackars barn!