Inlägg från: SjälvaJag |Visa alla inlägg
  • SjälvaJag

Tänk för sjutton längre än näsan räcker! Stackars barn!

( Det är ca 10 plusgrader och solen lyser, bor i södra Sverige. )
    Igår var jag på stan och ser en mamma som hade på sin dotter en overall, mössa med päls, vantar och en stor filt över sig.
    Dottern skriker och verkar missnöjd. Mamman suckar och försöker med mat och barnet bara fortsätter skrika.
    Feg som jag är så säger jag inget men har man ingen hjärna om man inte fattar att det är VARMT att ha så mycket kläder på sig redan nu??

Så snälla föräldrar tänk på det nästa gång ungen skriker, det kanske är för varmt!

• Svar på tråden Tänk för sjutton längre än näsan räcker! Stackars barn!
  • SjälvaJag
    SilverLadyG skrev 2011-10-13 19:42:03 följande:
    samma till dig "

Tänk för sjutton längre än näsan räcker! Stackars barn!"

När du ser ett barn som du inte känner, så antar du massa saker utan att ens veta varför barnet är klädd så. Du tar hastiga beslut eftersom du tror dig veta bättre än barnets mamma/pappa, vad vet du om orsaker till skrikande? Hur vet du att hon inte hade temp mätare i vagnen? Du gör massa antaganden men kan inte säga något säkert. Låt det vara, varför slösa sin kraft på hur andra föräldrar sköter sina barn? Har du inte tillräckligt med att göra på dagarna? Kanske dags för ett extra jobb som sysselsätter dig?

antar att du tog illa vid dig? Jag VET att många föräldrar tar på sina barn alldeles på tok för mycket kläder. Oerfarna.
  • SjälvaJag
    annat82 skrev 2011-10-13 20:05:11 följande:
    Barn kan vara så olika. Nu framgår inte hur gammalt barnet är riktigt, men när äldsta dottern var ca 1,5 och en bekants barn ca 2 år var vi tillsammans ute en kväll när det var ca 10 grader. Vår dotter är varm och hade jeans, långärmad tshirt och vårjackan på sig och en tunn mössa, medan det andra barnet hade byxor, tshit, tjocktröja, strumpor+raggsockor, overall, tjock mössa och vantar. Två väldigt olika barn då vår dotter nästan alltid är varm och det andra barnet alltid fryser. Så man ska inte alltid ha så mycket åsikter om andra barn.
    Även om det i vissa fall kan vara helt fel så klart, men inte alltid

Har otaliga gånger fått höra att dottern minsann ska ha mer kläder på sig än hon har. Det dessa inte vet är att har hon mer på sig så blir hon genomsvettig istället
    Det förstår jag men jag har sett detta fenomen så måånga gånger. Och springer man in och ut i butiker så är det väl klart varmt för ungarna i vagnen med allt detta på sig.
  • SjälvaJag
    SilverLadyG skrev 2011-10-13 21:22:18 följande:
    nej men blir trött på all klagandeSkrattande
    allt klagande? När gnällde jag sist?
  • SjälvaJag
    SilverLadyG skrev 2011-10-13 21:52:42 följande:
    här på FL
    har du sett mig gnälla? Jag gjorde det NU ja. Bli inte förbannad på mig för att 100 andra kärringar också gnäller
  • SjälvaJag
    Suri skrev 2011-10-13 23:55:08 följande:
    Jag jobbar på förskola och upplever att det är tvärtom. Ungarna fryser nu!!! Det är för kallt med bara tunna strumpor i gummistövlar. Händerna är som isbitar utan vantar. Jo, de behöver mössa nu! Vi får gå in tidigare för att så många barn fryser.
    Ja mössa ja, men pälsmössa?? Vad händer sen när kylan kommer och det blir -20 ute?
  • SjälvaJag
    Shasti skrev 2011-10-14 00:05:50 följande:
    Jag tror många föräldrar faktiskt inte tänker på att barnen är ute 2-4 timmar om dagen ca vilket de tex är hos min dotters dagmamma, medan de själva bara går till och från tunnelbanan o bussen, och kanske en stund ute på stan. Så man kan inte klä sina barn efter sig själv.
    men om du sätter på dom en overall nu, vad ska dom då ha när minusgraderna kommer? Varför inte köpa skalkläder isåfall?
  • SjälvaJag
    Petronella01 skrev 2011-10-14 10:09:02 följande:
    Jag tycker man ofta ser det du nämner ts. Såg nyligen en liten krake som också skrek halsen av sig, och man såg hur ungen riktigt kokade. Tycker man, när barnet får tokspel, lätt kan stoppa in handen innanför kläderna och känna om det känns för varmt.

Tycker det faktiskt är samma på skolan, på förhösten täbker jag ofta att jag inte ska ta med en massa extrakläder, för ibland trugar de på ungarna att ta på sig allt som finns, vad det verkar. Man ska komma ihåg att barn, större barn alltså, rör sig på ett annat sätt än vad vi gör, och att de även har en annan blodcirkulation.

Får känslan ibland av att dagis- och fritidspersonal tvingar på ungarna kläder för att de själva fryser. 
    Exakt!! MIn son bli vansinnig av att ha på sig för mycket. Han blir gnällig och sen när man kommer in så är han svettig. Vi vuxna fryser lättare än barn som rör på sig konstant !
  • SjälvaJag
    RS89 skrev 2011-10-14 23:28:51 följande:
    satan jag förs ihjäl idag när jag var ute vid sjutiden...jag hade på mig pälsmössa och vantar..bor i södra Sverige. finns säkert folk som packar på sina barn en hel del kläder...men det är faktiskt kallt nu.
    Plumeria skrev 2011-10-14 23:30:25 följande:
    Samma här, har frusit tvärmkt! Bor i Gbg :)
    Ja NI fryser, betyder ju inte att ungarna gör det?
  • SjälvaJag

Hur skulle ni reagera om ni såg ett barn med t-shirt mitt i vintern? Exakt som jag när ni har på era barn en stor jäkla overall i 10(!) plusgrader, sol och vindstilla!

• SjälvaJag
    Lindis1974 skrev 2011-10-15 10:44:55 följande:
    Tänker inte längre än näsan räcker heter set väl ändå. Sorry OT men det så lite roligt ut i TS ...
    står det inte så? Och det stavas DET om vi nu ska rätta varandra!
  • SjälvaJag
    Lindis1974 skrev 2011-10-15 13:06:09 följande:
    Nej det står inte så. Det står : tänker för sjutton längre än näsan räcker och det blir helt fel.
    Och ja klart det heter det och inte set. IPhone använder fel ord ibland men det är inte riktigt samma sak som att en helt betydelse blir fel. Jag tyckte bara att det var lite lustigt för TS blir lite tokigt när man tar bort ordet INTE i meningen :)
    Så står det inte heller Det står ju "TÄNK FÖR SJUTTON LÄNGRE ÄN NÄSAN RÄCKER"
  • SjälvaJag
    Lindis1974 skrev 2011-10-15 16:53:47 följande:
    För övrigt håller jag med. Jag undrar hur folk ska klä sina barn när det blir minus 10 ..?
    exakt..
  • SjälvaJag
    Plumeria skrev 2011-10-15 19:30:29 följande:
    Migsjälv - vad ska man göra om ens barn SÄGER att hon fryser? Skita i det? Säga nej du får inte ha overall, för då kommer andra mammor tycka att jag är dum som tar på dig "för mycket"?
    detta barnet jag såg var inte mer än 1 år. Och vid den åldern pratar dom inte speciellt bra så vitt jag vet..Och gråter ens barn förtvivlat KANSKE man kan fundera på om det är lite väl varmt..
Svar på tråden Tänk för sjutton längre än näsan räcker! Stackars barn!