• gallello

tips till föräldramöte

HEJ!!!

Jag jobbar på en förskola 1-5 år. Vi behöver ha tips på vad vi kan göra på föräldramötet i höst(nu, snart!)
    Förutom den vanliga infon brukar vi ha nåt mer, men i år står det still!!

Snälla kom med tips och ideér!!

• Svar på tråden tips till föräldramöte
  • 22april2009

Förädrarna kan få titta på bildern på barnen ögon och försöka hitta sitt egna barns ögon?

090422 kom min prinsessa!
  • mamma till tre busungar

Att föräldrarna får berätta om sig och sitt barn för varandra?

Berätta om något spännande projekt ni har just nu?

Visa bildspel/filmer från verksamheten? 

• Dimitra

Menar du som i nån lättsammare grej som egentligen inte har med info-givandet att göra?

Ifjol var jag på första föräldramötet. När vi fått all info så fick vi föräldrar gå in i ett av rummen och där fanns massor med närbildsfoton på ögon, näsor, munnar, händer, etc. Varje förälder skulle hitta de tre bilderna som hörde till sitt barn. Man tror man vet hur barnen ser ut men likafullt var det jättesvårt att hitta sitt barns mun, tex

Bilderna hade ett nummer i ena hörnet så lärarna satt med facit. Var väl inte helt lätt för dem heller

Efter det klistrade vi upp de tre bilderna på ett stort papper och fick fritt rita och skriva barnets namn med kladdkritor och pennor. "Affischerna" använde de till nått sen men vad minns jag inte.

The Dimitra universe.
  • snabla

Diskussionsfrågor t föräldrarna i grupper angående ex utekläder, sjukdomssmittor, öppettider etc...

• Butterscotch

Usch, vilka hemska aktiviteter här får vi info och sen är det bra med det, det passar mig bättre. Men om föräldrarna gillar lekar av olika slag låter väl den där med att hitta kroppsdelar bra, lite lagom enkelhetsnivå.

• gallello

Tack alla underbara för era svar!!

Vi har varit inne på diskussionsfrågor. Har kollat på ur.se om de hade nåt program vi kunde diskutera efteråt, men hittade inget som jag kände passade oss just nu. Vi har hört oss för med folk från ett sk familjehus i kommunen om de ville komma och diskutera gränssättning med föräldrarna, men det ville de inte. Vi skulle väl vilja ha nåt sånt egentligen, men känner att vi i personalen inte är några som ska stå med pekpinnar och de rätta svaren. Har du erfarenhet av det du skriver snabla? Räcker det som underlag i diskussionsgrupper?

• tackförfisken

Åh, låt föräldrarna gå hem tidigt... Att få den viktigaste infon och lite kaffe är det bästa föräldramötet:) Man vill bara hem och fixa, hinna pussa på barnen och krypa i säng.
    Vill inte ni det också;)

• Wilhelmine

Filma barnen i olika aktiviteter o visa! Jättekul!

• gallello

Haha ja Butterscotch, det passar inte alla att leka, det vet jag! En enklare lek kan ändå göra det lite lättsamt! =)

• gallello

Ni har tänkvärda ord absolut!! Man ska inte ha ett möte och bara krysta fram nåt för att få tiden att gå... Kanske kan bli ett kort möte den här hösten!? =)

Svar på tråden tips till föräldramöte