• gallello

tips till föräldramöte

HEJ!!!

Jag jobbar på en förskola 1-5 år. Vi behöver ha tips på vad vi kan göra på föräldramötet i höst(nu, snart!)
    Förutom den vanliga infon brukar vi ha nåt mer, men i år står det still!!

Snälla kom med tips och ideér!!

• Svar på tråden tips till föräldramöte
  • älskarlivet81

Fast jag är lärare och håller ofta i föräldramöte.. MIn erfarenhet är att föräldrarna bara vill få infon och gå hem faktiskt..

• Dimitra
    tackförfisken skrev 2011-10-13 21:17:00 följande:
    Åh, låt föräldrarna gå hem tidigt... Att få den viktigaste infon och lite kaffe är det bästa föräldramötet:) Man vill bara hem och fixa, hinna pussa på barnen och krypa i säng.
    Håller med. Hade lätt klarat mig utan den där halvtimmen och leken tog.
    The Dimitra universe.
  • Anne69

Ett annat alternativ är faktiskt att be föräldrarna skicka in sina frågor i förväg. Då får ni ett ännu bättre samtal eftersom ni kan förbereda er på några frågor. Föräldrar brukar ju ha massor av frågor.......

Sen tycker jag hösten är en bra tid att diskutera hur förskolan arbetar för att minska smittspridning och att resonera om hur föräldrarna kan hjälpa till. Vad gäller egentligen för vab? Hur ser förskolan på snoriga barn? Vad avgör när ni ringer hem dem? osv. Om ni vill göra detta mer seriöst kan ni be någon från BVC eller barnläkarmottagningen komma med och berätta lite om smittspridning.  

• 071001

Information och ett bildspel på barnen räcker.

• memlan

Som förälder har jag blivit indelad i mindre grupp och så fick vi tre meningar ur läroplanen. Utifrån meningarna skulle vi säga hur vi trodde att vårt barn bäst blev intresserad av/bättre på det som stod. Vi satt i 15min och återsamlades sedan. Lärarna hade suttit med (tysta) i varsin grupp och sammanställde det vi sagt på ett blädderblock och avslutade med att fråga om det var något annat vi ville ha med på blocket.
    Tanken var att de skulle ta med våra önskemål/tips och försöka använda sig av dem i verksamheten för att bättre möta barnen.
    På mitt jobb kommer vi göra en variant av det när vi har vårt möte. Jag tror att det är ett bra sätt för att föräldrarna ska känna sig lyssnade på men övningen får inte ta för lång tid 15-20minuter, och så kan ni ju passa på att fika undertiden.

• Thursday

Har ni något vettigt att ta upp så gör det, annrs har folk i allmänhet bättre saker för sig än att sitta av tid på föräldramöten. VILL ni ha deras hjälp, t.ex. som några berättar om, så ta den. Behövs det skärpning ang. smittspridning, ta upp det. Önskar föräldrarna töntiga lekar för att främja gemenskapen så är det ju schysst att ni hjälper till med det. Men som sagt, krysta inte fram något bara för att.

• Hej och Hopp

Jag har inte sett dem själv men skolverket har tydligen filmer som flera har använt på sina föräldramöten.
    Nu med ny skollag och reviderad läroplan så har vi ju mycket som vi ska delge föräldrarna på ett sätt som blir intressant och givande för dem. Inte helt lätt
    Men föräldrarnas inflytande betonas ju - kanske försöka få fram om vad och hur era föräldrar vill at ni ska organisera er så att de får detta inflytande.

• gallello

Tack för alla synpunkter! Jag tar till mig av dem alla!

Nu har vi kommit fram till att blir det info om det vi vill ta upp, sjukdomar och den reviderade läroplanen bl a, 
    och en presentation om hur veckan ser ut. Avslutar med fika och sen är det tack o hej!

Blir nog bra!
    Tack för att ni engagerat er!

• Miss Cee
    Anne69 skrev 2011-10-14 13:27:34 följande:
    Ett annat alternativ är faktiskt att be föräldrarna skicka in sina frågor i förväg. Då får ni ett ännu bättre samtal eftersom ni kan förbereda er på några frågor. Föräldrar brukar ju ha massor av frågor.......

Sen tycker jag hösten är en bra tid att diskutera hur förskolan arbetar för att minska smittspridning och att resonera om hur föräldrarna kan hjälpa till. Vad gäller egentligen för vab? Hur ser förskolan på snoriga barn? Vad avgör när ni ringer hem dem? osv. Om ni vill göra detta mer seriöst kan ni be någon från BVC eller barnläkarmottagningen komma med och berätta lite om smittspridning.  
    Bra förslag!

Skippa lekar och diskussionsgrupper. Som förälder vill jag inte leka, jag vill få info och gå hem.
  • gallello

Hos oss brukar vi nästan få be dem gå hem när tiden är slut för de tycker det är så kul att få sitta och prata och träffas lite. Kanske beror på att jag jobbar på en förskola på en liten ort med en avdelning och där alla föräldrar känner varandra. =)

Svar på tråden tips till föräldramöte