• gallello

tips till föräldramöte

HEJ!!!

Jag jobbar på en förskola 1-5 år. Vi behöver ha tips på vad vi kan göra på föräldramötet i höst(nu, snart!)
    Förutom den vanliga infon brukar vi ha nåt mer, men i år står det still!!

Snälla kom med tips och ideér!!

• Svar på tråden tips till föräldramöte
  • älskarlivet81

Fast jag är lärare och håller ofta i föräldramöte.. MIn erfarenhet är att föräldrarna bara vill få infon och gå hem faktiskt..

• Dimitra
    tackförfisken skrev 2011-10-13 21:17:00 följande:
    Åh, låt föräldrarna gå hem tidigt... Att få den viktigaste infon och lite kaffe är det bästa föräldramötet:) Man vill bara hem och fixa, hinna pussa på barnen och krypa i säng.
    Håller med. Hade lätt klarat mig utan den där halvtimmen och leken tog.
    The Dimitra universe.
  • Anne69

Ett annat alternativ är faktiskt att be föräldrarna skicka in sina frågor i förväg. Då får ni ett ännu bättre samtal eftersom ni kan förbereda er på några frågor. Föräldrar brukar ju ha massor av frågor.......

Sen tycker jag hösten är en bra tid att diskutera hur förskolan arbetar för att minska smittspridning och att resonera om hur föräldrarna kan hjälpa till. Vad gäller egentligen för vab? Hur ser förskolan på snoriga barn? Vad avgör när ni ringer hem dem? osv. Om ni vill göra detta mer seriöst kan ni be någon från BVC eller barnläkarmottagningen komma med och berätta lite om smittspridning.  

• 071001

Information och ett bildspel på barnen räcker.

• memlan

Som förälder har jag blivit indelad i mindre grupp och så fick vi tre meningar ur läroplanen. Utifrån meningarna skulle vi säga hur vi trodde att vårt barn bäst blev intresserad av/bättre på det som stod. Vi satt i 15min och återsamlades sedan. Lärarna hade suttit med (tysta) i varsin grupp och sammanställde det vi sagt på ett blädderblock och avslutade med att fråga om det var något annat vi ville ha med på blocket.