• Mizo01

Varför är fikabrickan så viktig?

Jag har precis läst den andra tråden om huruvida man får en fikabricka efter förlossningen eller inte. Det är många som skriver att de är besvikna och ledsna över att de inte fått någon.  Man har ju precis fått en stor gåva i form av sitt barn så varför är brickan så viktig?Jag undrar bara vad det är ni lägger i det mer än att bara få lite mat? 

Jag undrar bara av ren nyfikenhet. Jag fick en bricka och tror inte jag reagerat speciellet om jag inte fick någon och jag aldrig tänkt över betydelsen av den förrän jag såg alla kommentarer i den andra tråden. Jag var bara upptagen av att greppa tanken på att den krabat som låg på min mage var vår son.

• Svar på tråden Varför är fikabrickan så viktig?
  • En glad tjej

Därför att man är hungrig efter en förlossning. Jag var det i alla fall och uppskattade ett par mackor med kaffe!!

• Girlinthecity

För att jag var i sjukt stort behov av näring! Godaste fikat någonsin!

• lövet2

För min del är det så att jag blir halvt ihjälsvulten efter en förlossning. Jag behöver fylla på!

• Hannah76

Tror det är lite för att det är tradition.Och ett trevligt första firande av att man blivit föräldrar.

• Emmeliina

Precis som En glad tjej skriver. Jag var svin hungrig! Inte ätit på 1,5 dygn och haft en förlossning på 18 timmar, då var det gott med en fika efter. Eller rättare sagt, nog den godaste fikan jag nånsin ätit i hela mitt liv bara för att jag var så himla hungrig.

Nicole 110322 <3
  • ius lexis

Nu har jag inte fått barn själv, men jag vet att vänner till mej såg det som lite att de blev firade, att det kändes så för dem även om det nu inte var en stor sak alls för personen som kom in med fikat. Sedan kan det väl vara praktiskt som "En glad tjej" skriver att man bara är hungrig. Omtanke mår folk bra av, så enkelt är det.

• Mamma0311

för man e väldigt hungrig efter man har haft vaginal förlossning så jag uppskadde verkligen den fikabrickan.
    hade en trevligt första fika stund me sonen som va helt underbar=)

• Gabriella85

Jag tänkte inte ett dugg på mat efter min förlossning. Var helt upptagen med min lilla dotter.
    För mig handlade inte brickan om maten i sig utan mest att få "den berömda brickan". som ett avslut på hela grejen.

• viseversa

Bara för att man är hungrig och för att det är mysigt med fikabricka och kunna sitta med sitt nyfödda barn i knät dricka juice och äta smörgåsar och bara slappna av och veta att man klarat det än en gång=). Jag har fått fika bricka alla tre gångerna. Hade nog blivit väldigt besviken om jag INTE fått det.

• Ellieott

Jag tycker det verkar som en mysig tradition. Ett litet firande att förlossningen är över och det nya livet börjar. Jag längtar efter min fikabricka :D.

Svar på tråden Varför är fikabrickan så viktig?