• Erese

Viksjö/Järfälla hur är det området att bo i??

Som frågan lyder...tittat på radhus där bl.a. Tennisvägen (radhusen) inte lägenheterna som ligger där. Hur är det? Människorna?? skolorna?? miljön?? mm. Kommer från söder om stan och vet inget om denna stadsdel men mannen jobbar i Jakobsberg och vill gärna komma lite närmare jobbet. Samt att vi vill gärna ha uteplats.

Likaså byter vi ner oss om vi har ett byte på en 3:a i Midsommarkransen till ett radhus i Viksjö?

Tacksam  för all info! 

• Svar på tråden Viksjö/Järfälla hur är det området att bo i??
  • Erese

Är det verkligen ingen som känner till detta område?

• sötarara

Oj, jo det är nog ett nedköp skulle jag säga. En trea i midsommarkransen är ju fantastiskt. Viksjö är väl lite sådär vad jag har förstått. Har inte bott där, men av det jag hört. Men spontant känns det som ett nedköp.

• ejenny

Har en vän som bor där - De är nöjda med dagis och området i sig. De bor i villa och det enda som mamman i familjen knorrar över är SL titt som tätt. :]
    Annars har hon aldrig sagt något negativt om området.

• Saga23

Min sambos familj bor där. Alla är nöjda med området. Men min sambo säger att det finns en anledning till varför tennisvägen är billigare än tex ananasvägen. Han säger att om vi skulle flytta till viksjö skulle vi inte välja det området.

Vi bor i hägersten och jag skulle inte byta bort midsommarkransen för viksjö.

• glidan

Jag har vuxiit upp där, och min bästa dag i livet var när jag flyttade därifrån....... Det är samma där som i alla områden, skvaller inavel och massa stök....släkten bor kvar. Men som sagt ett bra område att bo i på 70-80 talet.

• Starchine

Jag / Vi bor här! Älskar det.
    Man bor mitt i naturen men ändå så nära till stan. Inte för att man "behöver" åka in till stan så ofta - då allt finns här omkring.
    Flyttade till Järfälla / Jakobsberg 1997 från Skåne, 2001 köpte vi radhus i Viksjö och 2004 byggde vi hus i Viksjö.
    Finns många bra dagis / skolor.
    Just området du nämnde har jag ingen erfarenhet av, så det vill jag inte uttala mig om.

Lycka till med ert val! 

• Erese

Mmmm..jag hade detta lite på känn. Fick bara en känsla när jag var där och kikade. Radhuset var fint och så..men känslan i magen..ååå..så svårt.

Vi har ett annat byte på G också och då till en 5:a på Strandliden/Hässelby strand, den är 120kvm och i etage med underbara detaljer bevarade. Områder byggdes på 50-talet och de allra flesta som flyttade in var konstnärer. VAd tror ni? Bättre? 

• glidan

Står valet mellan h-by och viksjö.... Välj viksjö. Jag bor i Nälsta idag och hör att det är mycket stök i hässelby....

• Erese

Nej nej..inte Hässelby utan Hässelby strand. Fördelen med Hässelby strand är att vi kommer närmare barnens kusiner som är i samma åldrar.

• LaFontaine

Jag kommer från Järfälla och valde i vuxen ålder att flytta tillbaka och då till Viksjö. Maken och jag är helnöjda. Det är lugnt och skönt och med närhet till naturen. Det enda jobbiga är SL. Förutom det är vi nöjda och planerar att vid nästa flytt bo kvar i Järfälla. Nån så kallad inavelsmentalitet har jag aldrig stött på. Det beror dock nog mer på vilka kretsar man umgås med.

Skulle jag välja skulle jag alla gånger hellre välja Viksjö förre Hässelby strand!

• mammalin

Ta Skälby. Det är ett område som växer och det ligger lagom mellan Hässelbystrand och Jakan. Skolorna är små och fantastiska därn :) Viksjo är åxå bra. Har inget ont att säga om det:)

• Erese

Egentligen gäller det väll bara att våga...för alla verkar ha lite olika uppfattningar kring området. vilket bådar gott än att alla ratar det.

Men men..vi har ändå två små barn att tänka på, som vi vill ge de bästa förutsättningarna för utefter vad vi kan ge och klara av. Därför är området viktigt delvis för omgivningen, miljön, det sociala påverkar en stor del av våra liv medan man växer upp.

Jag är därför nervös att hamla i områden där utbildning inte är på topp listan, eller att det är allt för mycket av samma människor på en plats tex. enbart överklass eller underklass. Förstår ni hur vi funderar, det blir då extra svårt i valet när man absolut INTE känner till ett område, men man kanske gillar det boendet som erbjuds.

Svårt!

Någon som har mer att tillägga?? Kan poängtera att vi bryr oss inte om vi hamlar en bit utanför stan, vi vill ju åt naturen, lugnet mm. vilket är svårt att hitta mitt i smeten. 

• mammalin

Naturen är fin och i Viksjö har du underbar natur.. Och visst finns skvaller, det gör det överallt,
    Och man kan aktivt välja bort det... 
    De som inte har något att göra på dagarna och som inte trivs, de hittar på och skvallrar och ja, allt du kan tänka. Men har man ett liv då ser man inte sånt :)

Det blir vad man gör det till !...  Lycka till med ert val.

• Erese

Vi har nu tackat ja så vi får se om det blir något byte..LÄSKIGT!! är vad det är. Man är inte 20 år längre då man i princip skiter i vad för boende manhar, bara man har ett eget hem. Skillnaden är väl att vi inte längre är beroende av att ha 5min in till stan.

I allra värsta fall får vi flytta igen om vi verkligen skulle vantrivas. Men vi vill helst undvika detta då vi flyttat 5ggr under loppet av 8-9år, tröttsamt! KAn poängtera att vi trots detta haft trygga boende bara 1:a handsk ontrakt samt en bostasrätt, men livet förändras och hemen anpassas därefter. Lite svårt att trängas i en 1:a med två småttingar tex.

TAck för ni som gett råd! Får gärna komma med mer förklaringar kring området. 

• Erese
    glidan skrev 2011-10-14 20:12:10 följande:
    Jag har vuxiit upp där, och min bästa dag i livet var när jag flyttade därifrån....... Det är samma där som i alla områden, skvaller inavel och massa stök....släkten bor kvar. Men som sagt ett bra område att bo i på 70-80 talet.
    Men det vart människa utav dig ändå.
  • LaFontaine
    Erese skrev 2011-10-19 13:45:52 följande:
    Men det vart människa utav dig ändå.
    Och av mig
  • anonym343535

Jag har bott i Viksjö centrum och det är väldigt lugnt. Lite för lugnt för min smak kanske. Ska man därifrån får man se till att passa bussen. Likaså när man ska hem efter en sen kväll ute. Det bor bara pensionärer (och nåde dig om du inte stänger soptunnan ordentligt!) och barnfamiljer där. Jättefina naturområden att ströva i, golfbanor och sportföreningar etc, om man gillar sånt väldigt mycket. Har man inte så stort intresse av att åka in till stan utan trivs bäst hemma i trädgården med barnen är det säkert helt perfekt att bo där.

Svar på tråden Viksjö/Järfälla hur är det området att bo i??