• Anonym (psyk)

Psykiater i Göteborg

Hej. Vad du skulle kunna göra är att söka på psykakuten i Gbg (på Östra). Det är ju inte säkert att du får träffa en psykiatriker, utan antagligen en läkare under utbildning till detta eller ännu "lägre", men de har en bakjour bakom sig som de rådgör med. Om de bedömer dig i behov av psykiatrisk vård kommer de att remittera dig till en psykiatrisk öppenvård. Annars skickar de dig tillbaka till VC. Lycka till.

• Anonym (psyk)

Men det är faktiskt så att klassar din VC-läkare det som en "vanlig" depression" så skall den skötas på vårdcentralen. Och uppenbarligen tycker doktorn att att den skall det. Om du nu inte delar den uppfattningen kan du väl antingen göra som jag föreslog i mitt förra inlägg om psykakuten eller gå till den privata psykiatriken eller försöka ordna in dig på öppenvårdspsyk, vilket kanske är möjligt utan remiss, men knappast det lättaste.

Sedan angående de grejerna som du listar upp som du vill ta upp med din doktor tycker jag att de låter ungefär som jag och jag har klarat mig med likande medicin som Seratralin och vårdcentral. Det behöver förstås inte betyda att det är samma för dig. MIn erfarenhet är att psyköppenvården är till för djupa depressioner, bipolär sjukdom, rejält missbruk, psykoser, vissa personlighetsstörningar och så kallad samsjuklighet, exempelvis ADHD eller Aspberger och depression. Och förstås för de suicidala. Inte för oss med soc fobi och "normal" depression. Psykiatrin har liksom inte tid för oss eftersom vi inte anses ha tillräckligt med psykiska problem.

Svar på tråden Psykiater i Göteborg