• Lovejoy

Måste man kunna sy om man är kort?

Varför finns det inga kläder för korta...jag är inte precis ensam om att vara kort. Ibland finns det jeans som är kortare, men kjolar och klänningar är helt kört om man inte är tjock, då finns det lite tantkläder i 20-serien. Eller vet någon om något site på internet man kan beställa snygga kläder för människor som inte är så långa.

• Svar på tråden Måste man kunna sy om man är kort?
  • pluvdo

Beställ från utländska affärer kanske? Exempelvis Sydeuropa har ju lägre snittlängd än Sverige. Och typ Kina har det väl verkligen.

• Lovejoy

Tyvärr är jag inte så språkbegåvad att jag vågar mej på att köpa från sydeuropeiska/kinesiska siter...vill ha klart för mej vilka villkoren är för köpet....

• mamma till tre busungar

Men hur lång är du då?

• mamma till tre busungar

Det finns ju märken som går ner i stl 32 vilket kanske skulle funka? Eller typ size 0 eller "petit".

• mejmej

vet hur det är! ne tror symaskin är ett måste, iallafall om man skall ha lite valmöjlighet. (då är jag ändå 164 men har kort ben)

• Muslimska mamman

Tror ibland det är lättare att vara för kort än för lång, även om det är jobbigt för båda. Jag är omkring 184 cm och har ett elände att hitta lagom långa kläder. Slutar ofta med att jag får ta tyger som inte till 100 % matchar bara för att sy fast i slutänden på kläder för att de ska bli normallånga. Att bara kunna lägga upp sina kläder eller klippa bort bitar hade varit en dröm...

• LindaSundberg2

Haft väldiga problem med att hitta byxor som inte behövs vikas upp ett par meter först hehe. Men Gina tricot har jeans med längd 30 istället för 32 som det är på de flesta ställen. Sitter perfekt :)

• Thursday

Annars har jag hört att även människor under 1,60 kan lämna in saker till ändringssömmerskor...

• kellikopter

JC lägger ju upp jeans i butiken. Min kompis är 152, har aldrig hört henne klaga faktiskt på klänningar/kjolar m.m.
    Hon handlar i alla vanliga butiker, hm och sånt. Vet ute hur gammal du är men det kanske är lättare för ungdomar.
    Vet att jc har typ xxs i kläder med

• Lovejoy

även kläder i size zero  har för långa ben, midjan på fel ställe ( har inte bara korta ben, utan kort överkropp också ) Jeans är inte största problemet, kjolar och framförallt klänningar är ett större problem, det räcker inte att bara korta av en klänning, den sitter illa för att midjan kommer för långt ner. Sprund på kjolen försvinner om man ska lägga upp dem. Jag vill kunna känna mej fin i klänning någon gång ibland också.

• Lovejoy

Och visst, det finns sömmerskor, men jag har inte budget som klarar att anlita dem.

• Hertha

Googla petite-storlekar! Som du säger, det är en sak med ex jeans och kjolar men så fort det handlar om toppar och klänningar är det ryggen som måste kortas och det går inte att göras i efterhand på ex en klänning i ett stycke. Jag har aldrig haft ett par jeans med boot cut på rätt ställe .

Funkar engelska?
    www.topshop.com/webapp/wcs/stores/servlet/CatalogNavigationSearchResultCmd&storeId=12556&langId=-1&viewAllFlag=false&sort_field=Relevance&categoryId=208536&parent_categoryId=203984&beginIndex=1&pageSize=20

www.asos.com/Women/Asos-Petite/Cat/pgecategory.aspx (ska tydligen vara lite små i storlekarna, tänk Divided fast med Petite-längder ).

• Lovejoy

Petitstorlekar hade jag aldrig hört talas om...tack snälla ni för tipsen. Ska genast kolla!

• Hertha
    Lovejoy skrev 2011-10-16 15:54:47 följande:
    Petitstorlekar hade jag aldrig hört talas om...tack snälla ni för tipsen. Ska genast kolla!
    Petite är för oss korta . När man syr använder man en standardlängd på folk på ca 168 cm (åtminstone var det det förr). Men när man är kortare är det ju inte benen som är korta enbart utan hela kroppen. Dvs rygg och armlängd stämmer inte heller. Och sådant måste man ändra redan på mönsterstadie, dvs det hjälper inte att fålla kjolen på en klänning, som du säger, allt annat blir ju fel i form av midja, bystinsnitt och sprund, byxor blir för långa i grenen och smalnar eller blir större på fel ställen.

För min del var det enklare när jag var mindre i strl, då kunde jag handla cl-kläder och det var lättare.
    Umm T skrev 2011-10-14 21:59:32 följande:
    Tror ibland det är lättare att vara för kort än för lång, även om det är jobbigt för båda. Jag är omkring 184 cm och har ett elände att hitta lagom långa kläder. Slutar ofta med att jag får ta tyger som inte till 100 % matchar bara för att sy fast i slutänden på kläder för att de ska bli normallånga. Att bara kunna lägga upp sina kläder eller klippa bort bitar hade varit en dröm...
    Ställena jag tipsade om har även "tall".
  • Alisa

www.asos.com

har en del petite-kläder. Har tänkt handla lite klänningar därifrån när jag inte är gravid länge. Det är ju trost när klänningen som ska sluta på låret blir knälång på en själv    Är 157 cm.

Svar på tråden Måste man kunna sy om man är kort?