• Anonym

Konstig mage

Min snart 9-månadersbebis har varit "konstig" i magen i flera månaders tid. Ibland är hon gasig och fiser rejält flera gånger. Ibland är hon hård, tar i så hon blir helt röd i ansiktet och det kanske ändå bara blir en fis. Medan hon ibland är hur lös som helst, och kanske byter 5 bajsblöjor/dag. En gång var vi uppe i 8 på en dag.

Pratat med vår BVC-sköterska om detta, men hon tolkade det enbart som förstoppning och rekommenderade att vi gac liten dos laktulos tills magen kom igång. Vilket vi gjorde ett par dagar, och just den gången blev det hyfsat bra en liten stund. Men jag upplever det inte som förstoppning, bara en otroligt oregelbunden mage och jag undrar varför?

Vi har inte gjort några koständringar och hennes matdagar ser likadana ut som alltid, bara att den har ökat i och med hennes ålder. Hon äter bra, växer bra och är en glad tjej så hon verkar inte inte så påverkad utav magen.

Men idag har hon bajsat 3 ordentligt lösa gånger innan klocan var 9, och senaste gången var det även slem i!

Känner att BVC inte tagit min oro för hennes mage helt på allvar, men ringer ju givetvis om jag känenr fortsatt oro. Men vill ändå höra vad du tror?

tack på förhand

• Svar på tråden Konstig mage
  • BVCsköterska Helena

Hej!
    Förstår din oro. Jag rekomenderar dig att kontakta din närmasta barnmedicinska mottagning för att utreda orsaken till diarrérna och utesluta allergi.
    Lycka till/ Helena.

Svar på tråden Konstig mage