• Viktorsmamma2010

Måste barnen gå på dagis/förskola?????

Jag har en son på 15 månader.
    han går Inte på dagis. ska inte börja där heller på ett bra tag, eftersom jag kan va hemma o vill va hemma med honom.
    Är jag en hemsk mamma som inte har sonen på dagis sen han va 1 år???
    Alla som hör att han inte går på dagis / ska börja i det närmsta på dagis blir helt ifrån sig känns d som!
    Måste dom små verkligen gå på dagis när dom är 1 år ??? Varför är det så hemsk o ha dom små hemma???

Vi e på öppna förskolan på veckorna o umgås m andra med barn är på lekplatsen o ute i trädgården mm.  så han o jag e inte ensamma hemma i hemmet dagarna igenom! Han e social o allt även om han inte går på dagis.
    Jag känner mig bara så ledsen o obekväm när alla ifrågasätter vårt val av att inte sonen går på dagis änGråter
    Är det bara jag som har mitt barn hemma ?

• Svar på tråden Måste barnen gå på dagis/förskola?????
  • Veladis

Välj själv utifrån dina känslor och din sons behov!
    HJar du möjlighet att vara hemma ett tag och det känns bäst, så trunta i alal andra!

Sen tror jag att det är bra att gå på förksola några dagar i veckan från 3-4 års ålder i de flesta fall.   

• SilverEmma

Mina var 1,5 och 2,5 när de började på dagis, har aldrig hört ett ord om det. Ungarna har ju haft det bra hemma, sen har jag visserligen varit dålig på att gå till ÖF, tyckte det var så jäkla tråkigt där.

• Isalel

Här brukar det låta tvärtom! Här är man hemsk om dom börjar när dom är ett, känner rätt få som börjat så tidigt. Här tävlar man snarare om vem som är hemma längst ;)

• Vindruvan

Jag tycker det är bra om barnet kan vara hemma längre än 1 års ålder. Tycker mer synd om dem som är 1 år och tvingas på dagis, hela veckan. Sen när barnet blir äldre kan det va<ra roligt för barnet att få komma ut och träffa dagis kompisar m.m. Men det behöver du inte tänka på ännu tycker jag. Du säger ju ändå själv att ni gör saker och att han/hon får leka med andra barn. Gör som du själv vill coh känner dig bekväm med1

• JCA

Så fantastiskt att ha möjligheten att vara hemma länge med sitt barn! Jag jobbar som förskollärare och jag tycker verkligen att du ska vara hemma så länge du har möjlighet till. Förskolan kan aldrig ersätta hemmet! Min tanke är bara att det kan vara skönt för barnet att gå t ex 15 timmar/veckan året innan det börjar i förskoleklassen för att lära känna sina blivande klasskamrater innan skolstarten.

• Collin

Varken jag eller något av mina 2 syskon gick på dagis, då vår mamma valde att vara hemma med oss. Vi gick däremot på "lekis" några timmar om dagen när vi fyllt 6 år, för att lära känna våra blivande klasskamrater. Det blev folk av oss också, så har du möjlighet att vara hemma med dina barn tycker jag att du ska passa på att utnyttja det. Själv kommer jag tyvärr inte kunna vara det av ekonomiska skäl.

• Viktorsmamma2010

Tack alla för era bra svar! :)

• MintMint

Hur man än vänder sig så har man rumpan bak brukar det ju heta. Det finns alltid människor som har åsikter om huruvida man lämnar sitt barn för tidigt eller huruvida man har sitt barn hemma för länge. Personligen så anser jag ju att barnet ska lämnas till barnomsorgen, när man som förälder behöver det helt enkelt. Man lämnar ju inte ett barn där, om man själv är hemma...? (Då menar jag inte om man är arbetslös/sjukskriven). Själv var jag hemma med yngsta sonen tills han var 2 år, då fick han börja hos dagmamma för jag började jobba igen.

• lövet2

Nej, alla mina barn har varit hemma fram till skolstarten, och det har fungerat mycket bra. Faktum är att ingen av dem kände till begreppet stress förrän de kom upp i 8:an-9:an. Detta till skillnad från en del av deras kompisar, som började stressa sig genom livet redan i 2-årsåldern.

Det man får tänka på när man är hemma med barnen, är att de behöver träffa andra barn. Inte 10 timmar om dagen, och det behöver inte ens vara jämnåriga barn, men några timmar i veckan i alla fall. Fler timmar ju äldre barnen blir. Hemmabarn lär sig inte att fungera socialt i stora grupper - men vad spelar det för roll? De behöver ju inte den förmågan förrän de börjar skolan! Då kan man t ex förbereda genom att skriva in dem i fotbollsträning, barngympa eller någon annan gruppaktivitet när de är runt 5 år.

• Kimona

Om vi får möjlighet vill jag gärna ha barnen hemma tills de fyller 2 innan det blir dags för dagis

Svar på tråden Måste barnen gå på dagis/förskola?????