• Millisen79

Hur mkt sammandragningar i vecka 25 är "OK"?

Hej

är snart i vecka 25 och vill bara kolla med er härinne angående sammandragningar, eller vad man nu skall kalla det.
    Så fort jag rör mig, böjer mig eller känner mig stressad fast sitter stilla så blir magen som en STEN, helt stenhård och det känns obehagligt men det gör ju inte väldigt ont?

Kan man känna såhär utan att det påverkar livmodertappen, eller hur ligger det till? kommer inte alls ihåg att jag kände såhär med min första...

Vad säger ni ?

/Camilla 

• Svar på tråden Hur mkt sammandragningar i vecka 25 är "OK"?
  • LillaFlingan

du kan ju räkna dem.....

när jag hade 19st på en timma med första barnet så ringde vi förlossningen och de bad oss komma in omgående...
    hade ett rejält tryck neråt och ctgn steg till 60-70 på mätningen..
    min tapp var då hälften så kort som den bör vara..
    men fick massa bricanyl, så det gick faktiskt över och tappen blev längre igen! men fick ta bricanyltabletter väldigt ofta .. det började som värst i v32 och höll i sig ungefär 1mån.. (lr ja jag slutade med bricanyltabl i v36).

det är vanligt att man får sd's/förvärkar tidigare för varje barn, och så länge de inte kommer för ofta eller gör ont så är det i regel ingen fara..

jag fick samma lika med mitt 2a barn som med mitt 1a, åkte dock aldrig in till förlossningen, det gick bra ändå.. (vattnet gick dock sen i v36, vilket inte var mig emot ändå... hade precis i början av havandeskapsförgiftningen dessutom)..

nåväl, räkna dem som sagt, tror inte man ska ha fler än 4st/timma.. eller om det var max 10 per dag.. minns inte exakta siffror.. 

• LillaFlingan

ps: min spec.bm sa att jag har en extremt lättretlig livmoder, det var som du beskriver fast ännu värre.. var jag kissnödig, rörde mig åt sidan när jag satt, reste mig upp, satte mig ner, gick omkring, låg på rygg, bajsnödig, ja ALLT.. gjorde så jag fick en rejäl sammandragning.. 
    men oftast var det förvärkar, dvs sammandragningar med ett sjukt tryck neråt.. :S 

• IrisBlå

Kolla upp det! Mina sammandragningar gjorde inte ett dugg ont men jag födde 10 veckor för tidigt...

• Millisen79

tack för era svar.

IrisBlå - blev din mage "bara" hård eller hur kändes det?

• med mirakel i magen

SD i sig är inte farligt, det är bara bra - magen förbereder sig för en kommande FL :)
    däremot är det om de blir regelbundna som de kan göra så att ett värkarbete sätter igång....vilken de ovan skrivit om; tappen börjar öppna sig och SD blir värkar...

• Millisen79

Ngn mer som har några erfarenheter att dela med sig av ?

Tack
    Camilla 

• violatricolor

Jag har lite sammandragningar nu i v 19+1. Har räknat dem till ca 5/dag. Det är nog ganska normalt men jag funderar ändå på att ta upp det med min bm då jag har en riskgrav. Första barnet föddes för tidigt och jag har nu cerklage. Om jag haft så mycket sammandragningar som du så hade jag nog kollat upp det omgående och är tappen påverkad skulle jag be dem kolla bakterier eftersom en mycket stor andel av de för tidiga förlossningarna som startar med värkar beror på infektion. Lycka till!

• harmonihalsa

Hej! Jag har mycket sammandragningar, ibland blir magen bara hård och ibland ont men oftast bara hård. Jag ringde min bm och så avvaktade vi en vecka till men de fortsatte likadant så fick en tid till sjukhuset via bm där de tog odling på urinprov och bakterieprov om jag skulle ha GBS. Hade båda delarna så visst ska man reagera när man har sd som man själv tycker är mycket. Lycka till .

• enlitenbitkaka

Är bara i v.18 men fick massor av obehagliga sammandragningar igår så var inne hos gyn och kollade. Hon förklarade efter undersökningen att sammandragningarna i sig inte var farliga. Men blev de täta och regelbundna skulle man alltid kolla upp dem - så börja klocka. Och kommer de i kombination med en mensvärk ska de också kollas upp. Så de behöver INTE göra ont för att det ska vara någon fara, men samtidigt är sammandragningarna i sig inte farliga. Sen kan tydligen UVI orsaka täta sammandragningar hos gravida vilket också kan vara värt att kolla upp...

Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Qaroliine

Jag började få regelbundna täta sd i v 22, dem gjorde aldrig ont. Dem höll på någon timme trots vila sen var det uppehåll några timmar och så igång igen.
    När jag ringde till förlossningen i v23 bad dem mig komma in för koll.
    Tappen var 9 mm med funneling och jag blev inlagd direkt i en månad. Sängliggandes i nästan tre månader.

Hade jag inte åkt in hade hon förmodligen fötts i v 23 och kanske inte överlevt. Många tycker att sd är normalt och inget att bry sig om men ibland kan det vara på allvar och bör kollas upp för att vara på den säkra sidan.

Tilde 101221
  • harmonihalsa

Håller med Qa Tilli om att söka vård. Hellre en gång för mycket än en för lite... Jag berättade ju ovan om mina sd och att jag hade GBS men opåverkad tapp. Väntade sedan 5 dagar och tyckte att sd var de samma men tänkte ah jag hade ju inte påverkats innan så nog ingen fara nu heller, min sambo övertalade mig att ringa in och bara fråga. Är i vecka 25. Förlossningen ansåg att jag skulle komma in direkt och vad jag kände mig dum när de måte barnets hjärtljud och sd då jag inte hade en enda och inte haft alls mycket den dagen heller. De flesta känns inte så mkt utan magen blir hård och någon lite lätt mensvärk men absolut inte mkt, Oj vad förvånad jag blev när läkaren gjorde vul och nu hade livmodertappen påverkats med 7 mm på två veckor. De funderade på att lägga in mig och ge mig lungmognad till bebisen ändå vad sd precis som innan. Så nu har jag lärt mig att alltid kolla. Ska in på måndag igen och bli undersökt för att se om det fortsätter att påverka och i så fall blir det nog inläggning en period tyvärr.

Svar på tråden Hur mkt sammandragningar i vecka 25 är "OK"?