• Göteborgstjej

Har du handlat hos Designersrevolt??

Nästan för bra för att vara sant - eller??? Vad är dina erfarenheter? Jag är ju grymt sugen på Sarfatti-lampan men inte sugen på att lägga 15000...

www.designersrevolt.com

• Svar på tråden Har du handlat hos Designersrevolt??
  • Göteborgstjej

Klart jag vet. Men schyssta sådana.

• Konvaljen

Schyssta mot vem? Ursprungsdesignern? De som tillverkar dem under förmodligen urusla förhållanden? Mot dig själv? Är du inte värd en äkta lampa? Varför inte spara och verkligen njuta av den då du har råd istället?

• Göteborgstjej

Inte den diskussionen jag ville ta här...
    Och nej - skulle aldrig falla mig in att lägga 16000 på en lampa

• Konvaljen
    Göteborgstjej skrev 2011-10-16 20:09:26 följande:
    Inte den diskussionen jag ville ta här...
    Och nej - skulle aldrig falla mig in att lägga 16000 på en lampa
    Förstår det. Jag ger mig. Tycker bara att det är så himla enkelt att köpa en schysst, billig kopia utan att tänka efter varför den är så billig. Någon måste betala då inte vi gör det.
  • Sarah f
    Konvaljen skrev 2011-10-17 14:27:45 följande:
    Förstår det. Jag ger mig. Tycker bara att det är så himla enkelt att köpa en schysst, billig kopia utan att tänka efter varför den är så billig. Någon måste betala då inte vi gör det.
    Grejen är väl att de inte betalar till ursprungsdesignern för att i england där bolaget "bor" har andra regler för patent. De flesta varor tillverkas i Kina, vad jag vet.

De som drabbas mest är typmArne Jacobssens dödsbo, men de klarar sig nog. Det är ju inte självklart att dyra designers använder mer schysst arbetskraft...  

Designersrevolt är för dem med mer smak än pengar, inte sant? :)  
    Alla som generaliserar är idioter.
  • Sarah f
    Konvaljen skrev 2011-10-16 19:04:10 följande:
    Schyssta mot vem? Ursprungsdesignern? De som tillverkar dem under förmodligen urusla förhållanden? Mot dig själv? Är du inte värd en äkta lampa? Varför inte spara och verkligen njuta av den då du har råd istället?
    Efter 50 år kan man nog se kopierandet som en hommage snarare än en stöld...
  • Konvaljen
    Sarah f skrev 2011-10-17 14:39:57 följande:
    Grejen är väl att de inte betalar till ursprungsdesignern för att i england där bolaget "bor" har andra regler för patent. De flesta varor tillverkas i Kina, vad jag vet.

De som drabbas mest är typmArne Jacobssens dödsbo, men de klarar sig nog. Det är ju inte självklart att dyra designers använder mer schysst arbetskraft...  

Designersrevolt är för dem med mer smak än pengar, inte sant? :)  
    Det är nog inte Arne Jacobsens dödsbo som drabbas utan företaget som köpt rättigheterna. Och det är klart att de också klarar sig. Det handlar om respekt för designern, tillverkningsmetoderna och kanske också om att vi lever i ett sjukt konsumtionssamhälle där vi hellre köper billiga (dåligt gjorda!) kopior av det vi vill ha än faktiskt sparar ihop till det. För mig personligen känns det extremt billigt att köpa deisgnkopior från Designers Revolt istället för att köpa riktiga möbler.
    Köp då hellre riktiga möbler på auktion, de som är i bra kvalitet håller nämligen år efter år efter år...
    Jag tvivlar på att Designer Revolts prylar tål att ärvas på samma sätt.
  • Sarah f
    Konvaljen skrev 2011-10-17 16:11:52 följande:
    Det är nog inte Arne Jacobsens dödsbo som drabbas utan företaget som köpt rättigheterna. Och det är klart att de också klarar sig. Det handlar om respekt för designern, tillverkningsmetoderna och kanske också om att vi lever i ett sjukt konsumtionssamhälle där vi hellre köper billiga (dåligt gjorda!) kopior av det vi vill ha än faktiskt sparar ihop till det. För mig personligen känns det extremt billigt att köpa deisgnkopior från Designers Revolt istället för att köpa riktiga möbler.
    Köp då hellre riktiga möbler på auktion, de som är i bra kvalitet håller nämligen år efter år efter år...
    Jag tvivlar på att Designer Revolts prylar tål att ärvas på samma sätt.
    De saker jag sett från DR är helt ok.  Om patentet inte gäller längre så är det fair game! Att det är lagliga kopior är ju faktiskt en grundläggande ide.
Svar på tråden Har du handlat hos Designersrevolt??