Inlägg från: Jolines mamma |Visa alla inlägg
  • Jolines mamma

Maxvikt ponnyer?

Det finns inget som heter så. Det beror mycket på hur ponnyn är byggd och även på om den är välmusklad. Om du jämför en
    ädel c-ponny med en välmusklad islandshäst i samma mankhöjd så är det som dag och natt.
    Man får bedöma från fall till fall.

• Jolines mamma

Jag väger vanligtvis 52 kilo och skulle inte drömma om att sätta mig på en b-ponny. Däremot en välmusklad c-ponny helt klart ;)

• Jolines mamma

Jo.. Jag red min lillasysters b-ponny när han var dum ett tag men kände mig tokstor ;) Men visst i nödfall så funkar det. Dock känns det inte ok regelbundet.

• Jolines mamma

Jo, det är sant. Ofta svårt för ett barn att reda ut "problem" med sina ponnys själva.
    Jag menade mest att tex väga över 50 kg och skumpa omkring regelbundet på en a-b ponny är inte att rekommendera enligt mig. Nångång då och då är helt ok självklart. Dessutom är det hemskt att sitta på en häst och verkligen känna sig för stor.

Fjordhäst-korsning lär inte ha några problem med dom vikterna. Väldigt starka och viktbärande hästar :)

Att väga 70 kg och rida ett stort halvblod är ju ingenting :) Inte heller för unghästen. Tänk
    alla stora karlar som rider. Dock är det som flera sagt en ruskig skillnad på en balanserad ryttare och en som inte är det.

• Jolines mamma

Jag är inte forskare men håller med.. Jag skulle heller aldrig sätta mig på en så liten ponny. Benen skulle för tusan släpa i marken. Finns jätteduktiga mindre ryttare (barn) som kan utbilda om det krävs.

• Jolines mamma

Kan hålla med föregående talare. Nu beror det ju på hur pass kraftig man är såklart. Men de raser som är uppräknade är normalt väldigt starka och viktbärande. Ett stort halvblod kan säkert funka också men frågan gällde kanske en mindre ras. Norsk fjordhäst skulle också kunna funka.

• Jolines mamma

Dock vet vi inte hur mycket personen ifråga väger. Finns en del viktbärande halvblod. Bara att kika på världskuppen i hoppning, många stora karlar på halvblod.
    Jag skulle inte låta någon tung person rida mitt finlemmade 5 åriga cardento-sto exempelvis. Gränsen där skulle jag sätta vid kanske 75 kilo faktiskt.

• Jolines mamma

Ja, vi kan ju åtminstone konstatera att det inte finns finns några färdiga mallar att följa.
    Mitt sista tips, be en kunnig person avgöra om det är ok eller inte. Är man osäker ska man fråga nån som vet. Gärna en utbildad tränare.

Svar på tråden Maxvikt ponnyer?