Inlägg från: cajsasmamma |Visa alla inlägg
  • cajsasmamma

Maxvikt ponnyer?

mammatillJoline skrev 2011-10-16 19:21:46 följande:
    Det finns inget som heter så. Det beror mycket på hur ponnyn är byggd och även på om den är välmusklad. Om du jämför en
    ädel c-ponny med en välmusklad islandshäst i samma mankhöjd så är det som dag och natt.
    Man får bedöma från fall till fall.
    Beckaa skrev 2011-10-16 19:23:50 följande:
    Bra förklarat av Mammanu. Det beror också mycket på ryttaren. En duktig, välbalanserad ryttare kan väga betydligt mer än än vinglig utan att störa ponnyn.
    Två bra svar.

Och inom monten är maxvikten A-ponny max 45kg och B-ponny 55kg. ( om jag inte minns fel) 
  • cajsasmamma

Min dotters shetlandsponny var av behov av tillridning så min kompis som väger ca 50kg red henne 2 ggr/ veckan förra året och ponnyn tog inte skada eller fick ont eftersom hon har bra balan och rider hästen rätt. 

• cajsasmamma
    120126 A skrev 2011-11-06 06:25:54 följande:
    det var inte min åsikt jag refererade till. Utan forskning. Din åsikt=idioti.
    Har du nån källa till forskningen? 
  • cajsasmamma
    Fru X skrev 2011-11-06 22:54:49 följande:
    det var en studie beskriven i Ridsport för ca 5-8 år sen, det var samma viktgränser som beskrivs här men det gällde stadigvarande ryttare, pass på ca en timme (normal ridning)
    Okej .

• cajsasmamma
    Pallas skrev 2011-12-21 13:03:19 följande:
    Då får jag sälja min kallblodstravare, eftersom jag är för fet med mina 67 kilo då.
    Tror att många får sälja sina "15%"-regeln. Sen ska man lägga på vad sadeln och kläderna väger. Min egna vintermundering väger ca 5-6kg med skor, kläder, väst, reflexer och hjälm. och vad väger en sadel? 10kg? 
  • cajsasmamma
    Pallas skrev 2011-12-21 22:19:51 följande:
    Ingen man skulle alltså någonsin kunna rida en arab? Det låter jättekonstigt. Är det en vedertagen uträkning? Hur är det i England, där vuxna rider ponny i ganska stor utsträckning?
    Och på Island rider storvuxna människor på Islandshästar  

Så det är nog bara jockeys som får rida på fullbloden för att vi andra skadar väl bara hästarna?? 
  • cajsasmamma
    120126 A skrev 2011-12-22 06:45:07 följande:
    Jag läste nyligen om en liknande studie, läste inte studien själv utan det var en annan som beskrev den. Där hade de kollat hästarnas mjölksyra och återhämtning under dygnet och de hästar som bärde tungt hade mycket längre återhämtningstid, även om de inte såg nämnbart berörda ut..

Kan du inte länka till en av studierna?
  • cajsasmamma
    120126 A skrev 2011-12-22 06:45:07 följande:
    Jag läste nyligen om en liknande studie, läste inte studien själv utan det var en annan som beskrev den. Där hade de kollat hästarnas mjölksyra och återhämtning under dygnet och de hästar som bärde tungt hade mycket längre återhämtningstid, även om de inte såg nämnbart berörda ut..

Kan du inte länka till en av studierna?
Svar på tråden Maxvikt ponnyer?