Inlägg från: Fru X |Visa alla inlägg
  • Fru X

Maxvikt ponnyer?

mammatillJoline skrev 2011-10-17 21:00:10 följande:
    Jag väger vanligtvis 52 kilo och skulle inte drömma om att sätta mig på en b-ponny. Däremot en välmusklad c-ponny helt klart ;)

om du kan rida bra så är du en tillgång i utb, säg  max 30 min i stöten på tom A-ponny
  • Fru X
    alifewithoutme skrev 2011-10-21 21:25:26 följande:
    Fast hur snällt är det mot ponnyns rygg?

INGA problem om man är välbalanserad och RIDKUNNIG. Man kan tex tömköra ponnyn i form för att bygga den lite men en 40kg ryttare i en timme med hästen på bogarna gör mer skada och då ffa framkotorna.
  • Fru X
    mammatillJoline skrev 2011-10-21 21:16:20 följande:
    Jo.. Jag red min lillasysters b-ponny när han var dum ett tag men kände mig tokstor ;) Men visst i nödfall så funkar det. Dock känns det inte ok regelbundet.

bättre rida till den ibland om det behövs. Sj väger jag -70 och bangar inte för D ponny, skulle kunna tänka mig C om det är KRIS.

Då är jag stabil med bra inverkan och god sits.  

MEN har inte suttit på nåt så litet på 25 år, o då vägde jag 63. (Det var Dponny då, NF samt fjord, alltså två olika hästar, ej korsn) 

Vanligtvis befinner jag mig på HBL 169 cm ~ 690kg... Så jag väger i runda slängar 10% av hans vikt...
    Och ska snart upp andra omgången på unghästen ~ 500?    
  • Fru X
    mammatillJoline skrev 2011-10-21 23:15:13 följande:
    Fjordhäst-korsning lär inte ha några problem med dom vikterna. Väldigt starka och viktbärande hästar :)

fast det var inte fjordkorsn. Det var två olika. En var NF och en var Fjord. Båda renrasiga.
  • Fru X
    120126 A skrev 2011-11-02 09:26:11 följande:
    Jag väger 50 kg, är ridkunnig balanserad och duktig. Men skulle aldrig i mitt liv sitta på en a-ponny. Det är ren och skär idioti,. vad ska det ge ponnyn?

Att det aldrig tar slut på okunniga människor som tror att små ponnyer kan bära vad som helst..    

är du forskare eller? Källa på det?
  • Fru X

nu var det inte längden på ryttarens ben det gällde utan vikten. Självklart kan inte en lång och smal 50kgs ryttare med låååånga ben rida shettis. Min dotter är 154 o typ 48 kg, 24 år. Hon skulle funka hur bra som helst.

• Fru X
    120126 A skrev 2011-11-03 23:29:47 följande:

Nej det är inte ok.

Det finns forskning på att en ponny/häst bör bära max 15% av sin egen vikt, dvs.

en shettis "ideal vikt" är va 200 kg, =max 30 kg på ryggen. Sedan finns det störe och ver mysklade shettisar som tar lite mer, men för att bära 50 kg snckar vi B ponny på 125 minst, inte 100 cm....

vidhåller att en 50 kg's kan gott rida en shettis i utbildningssyfte, korta stunder, inte för ofta och inte i längre perioder
  • Fru X
    ErikaZ skrev 2011-10-21 21:42:28 följande:
    Jag kan ju rida (över 8 års riderfarenhet) och jag är 158 cm lång och hästen är 134 cm i mankhöjd.
    Hon har nog musklerna då hon tidigare varit en vältränad hopphäst. 

skillnad på att RIDA häst och "åka" häst. Jag kajkade runt på ponnysar i flygande fläng när jag var liten i flera års tid. När jag var 13-14 år hade vi en fjord m fantastisk (bed m 9a) trav som jag travade ut barbacka på för han behövde banta. Plötsligt bar han sig jättekonstigt åt. Efter ett tag fattade jag vad vi höll på med. Det var min första intoduktion till självbärighet!
  • Fru X
    120126 A skrev 2011-11-04 16:26:32 följande:
    Okunnigt.

din åsikt = inte sanning
  • Fru X
    120126 A skrev 2011-11-06 06:25:54 följande:

det var inte min åsikt jag refererade till. Utan forskning. Din åsikt=idioti.

det hindrar inte att man KORTA stunder kan sätta en något tyngre ridkunnig ryttare.

Den studien som du med en dåres envishet refererar till gällde stadigvarande ryttare.

Läs om - läs rätt...^^    
  • Fru X
    cajsasmamma skrev 2011-11-06 22:03:47 följande:
    Har du nån källa till forskningen? 

det var en studie beskriven i Ridsport för ca 5-8 år sen, det var samma viktgränser som beskrivs här men det gällde stadigvarande ryttare, pass på ca en timme (normal ridning)
Svar på tråden Maxvikt ponnyer?